Ni som gått igenom skilsmässa/separation...
1. Hur var din bild INNAN skilsmässan på hur din nya tillvaro skulle bli och hur väl stämde den med hur det faktiskt blev strax efter ni skiljt er?2. Ångrade du någonsin skilsmässan? Kanske strax efter eller efter ett tag om gräset inte var grönare.
3. Hur hårt slog det mot din ekonomi? Var du tvungen att göra några uppoffringar?
1. Det var inte mitt initiativ, och det blev en chock och en djup kris för mig. Efter ett par år hade jag gått igenom krisen och rest mig, utan bitterhet. Smärtan kan jag känna ännu efter 25 år, även om jag är omgift.
2. När det värsta hade lagt sig så kände jag mig stundtals oövervinnerlig, galet lycklig och äntligen fri! Skilsmässan var en jobbig tid, när jag reste mig så såg jag ju att även jag hade tappat känslan för partnern (efter 20 år och två ganska stora barn). Och mitt andra äktenskap har varit så mycket mer harmoniskt och lyckligt.
3. Jag hade inte särskilt hög inkomst, men det gick bra. Minns inte att jag saknade så mycket.
Man kan växa isär, som det heter. Och då kanske man passar bättre ihop med någon annan.