• Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

• Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 17:34:06 följande:
    ?Det är tråkigt att jobba?

Haft sjukersättning i 2 år. Känner att jag vill försöka börja jobba. Känner ingen mening med att sitta hemma och rutna bort. Plus att ekonomin är väldigt påfrestande.

Träffade en handläggare på kommunen då de har en avdelning som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning eller långtidssjukskrivna ut i jobb. 

Hon satt och försökte avråda mig från att börja jobba. -varför vill du jobba? -det är tråkigt att jobba. Hur roligt tror hon det är att sitta hemma då? 
    Hon sa att hon hade ett roligt och givande jobb men långt ifrån alla får det. 

Jag tror att hon sa detta så att hon skulle slippa hjälpa mig, för hon tror det skulle bli svårt att hitta jobb till mig. Nu blev jag ännu mer hopplös och deprimerad.

Jag tror att hon sa så för att de bedömer att du inte klarar ett vanligt jobb.

Den goda nyheten är ju att hon inte bestämmer över dig. Om du vill jobba är det ju bara att börja söka.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-11 17:44:18 följande:
    Jag tror att hon sa så för att de bedömer att du inte klarar ett vanligt jobb.

Den goda nyheten är ju att hon inte bestämmer över dig. Om du vill jobba är det ju bara att börja söka.
    Tyvärr klarar jag ej att få jobb på egen hand. Hör ihop med varför jag fick sjukersättning från början. 
  • Anonym (Sök)
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 17:48:06 följande:
    Tyvärr klarar jag ej att få jobb på egen hand. Hör ihop med varför jag fick sjukersättning från början. 
    Då kanske det ligger något i det hon säger? Kan du inte gå på DV?
  • Anonym (V)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-11 18:31:47 följande:
    Då kanske det ligger något i det hon säger? Kan du inte gå på DV?
    Dåligt utbud av dv i min kommun. Har varit och besök flera. Allt är anpassat efter personer med svår funktionsnedsättning. Måla, sy påsar, plocka skräp ute, tvätta. Väldigt understimulerade och enformigt. 
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-10-11 18:41:10 följande:
    Dåligt utbud av dv i min kommun. Har varit och besök flera. Allt är anpassat efter personer med svår funktionsnedsättning. Måla, sy påsar, plocka skräp ute, tvätta. Väldigt understimulerade och enformigt. 
    Så du är kräsen också. Du tror inte det är enformigt att sitta i kassan på ICA, stå och dirigera trafik vid vägarbeten och alla andra normala jobb?
  • Anonym (V)
    Tow2Mater skrev 2024-10-11 18:52:56 följande:
    Så du är kräsen också. Du tror inte det är enformigt att sitta i kassan på ICA, stå och dirigera trafik vid vägarbeten och alla andra normala jobb?
    Men då får man ju betalt? Ska man gå dit bara för att få stimulans och mening i vardagen så bör det väl vara någorlunda stimulerande? 
  • Mia448
    Tow2Mater skrev 2024-10-11 18:52:56 följande:
    Du missade den lilla detaljen att man får lön för att gå dit du nämnde. Men man går till DV gratis för att få en meningsfull vardag om man ej kan arbeta. 
  • Anonym (M)
    Mia448 skrev 2024-10-11 19:07:12 följande:
    Du missade den lilla detaljen att man får lön för att gå dit du nämnde. Men man går till DV gratis för att få en meningsfull vardag om man ej kan arbeta. 
    I många kommuner får man lön även på DV. 
  • Mia448

Tror inte det skulle sitta en enda människa i kassan på Ica om de fick 30kr per dag i ersättning 

• Mia448
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 19:10:54 följande:
    I många kommuner får man lön även på DV. 
    Det är dock småpengar tänkt för att kunna ha råd att ta bussen dit
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”