• Anonym (Concerta/metylfenidat)

Någon vuxen med concerta/metylfenidat?

Jag har ADD och har en önskan om att få lite ordning och struktur med hjälp av medicin. Har klarat mig utan i många år men har vid några tillfällen provat olika mediciner utan någon ?framgång? för min del. Men nu har jag fått utskrivet concerta/metylfenidat som jag redan testat två gånger innan. Och var inte nöjd med dessa. Har även provat Elvanse men blev jätteyr och påverkad av första tabletten. Kände mig full! 

Så är det någon vuxen som ätit/äter concerta och som är nöjd? Vad har du för problem som medicinen hjälper till med? Jag har ju svårast att ta tag i saker. Från tanke till handling. Jag blir lätt störd. Ex: jag städar och ska leta fram ett husmorsknep men då hittar jag något mer intressant på telefonen och sen är 1h passerad.  

• Svar på tråden Någon vuxen med concerta/metylfenidat?
  • Anonym (Jag)

Jag äter 36mg. Inte så hög dos, men det hjälper mycket med igångsättning. Inte så mycket bättre koncentration, men ändå en helt annan vakenhet. 

Tyvärr har det påverkat pulsen så inte säkert jag kan fortsätta ta den. Ska få testa en medicin som sänker pulsen och se om det funkar.

• Anonym (Anna)

Har ätit strattera innan och nu concerta 54mg.
    Den dämpar/fördröjer impulserna och jag har lättare att hålla fokus och slutföra.
    Har 1 h planering på jobbet och behöver kunna fokusera även om en kollega avbryter under den.
    Jag är nöjd

• Anonym (Adhd kvinna)

Hjälper lite mot tröttheten men inte när det kommer till struktur. Hjälper dock för humöret 

• Anonym (ADD)

Äter 36, hjälper lite med orken men vill testa tillägg/annat.

• Anonym (ADD)

Den tar inte bort alla sidospår min hjärna har. Har haft läkare som sagt att det är svårare med add att medicinera tydligen

• Anonym (Concerta och Atomoxetin)

Jag har ADD och pluggar på universitet. Kombinerar Concerta och Atomoxetin (strattera) Concertan gör att jag blir piggare, har lättare att ta tag i saker, och får lättare att koncentrera mig. Atomoxetin gör att jag får jämnare humör, att jag inte blir så stressad och att jag inte har tusen tankar i huvudet samtidigt. Jag kan leva ett vanligt liv med bara Atomoxetin men behöver Concerta för att klara att plugga. Utan Atomoxetin skulle jag bli sjukpensionär.

Anonym (ADD) skrev 2024-10-12 12:11:38 följande:

Den tar inte bort alla sidospår min hjärna har. Har haft läkare som sagt att det är svårare med add att medicinera tydligen

Det sa min läkare också och det fick mig att tappa hoppet.
    Anonym (Concerta och Atomoxetin) skrev 2024-10-12 14:45:20 följande:

Jag har ADD och pluggar på universitet. Kombinerar Concerta och Atomoxetin (strattera) Concertan gör att jag blir piggare, har lättare att ta tag i saker, och får lättare att koncentrera mig. Atomoxetin gör att jag får jämnare humör, att jag inte blir så stressad och att jag inte har tusen tankar i huvudet samtidigt. Jag kan leva ett vanligt liv med bara Atomoxetin men behöver Concerta för att klara att plugga. Utan Atomoxetin skulle jag bli sjukpensionär.

Vad skönt att du hittat något som passar dig! Tog det lång tid innan du hitta rätt medicin? Jag är så otålig. Vill att det ska fungera direkt lixom haha. 

Känner typ att man kommer bli sjukpensionär om man måste ha det såhär som det är utan medicin. 

Anonym (Jag) skrev 2024-10-12 10:05:16 följande:

Jag äter 36mg. Inte så hög dos, men det hjälper mycket med igångsättning. Inte så mycket bättre koncentration, men ändå en helt annan vakenhet. 

Tyvärr har det påverkat pulsen så inte säkert jag kan fortsätta ta den. Ska få testa en medicin som sänker pulsen och se om det funkar.

Det är två tabletter eller? Tror jag tog så mycket sist men enligt min journal på 1177 var jag inte nöjd men helt ärligt är jag väldigt fram och tillbaka i mina tankar. Beslutsångest deluxe. 
    Anonym (Anna) skrev 2024-10-12 10:15:02 följande:

Har ätit strattera innan och nu concerta 54mg.
    Den dämpar/fördröjer impulserna och jag har lättare att hålla fokus och slutföra.
    Har 1 h planering på jobbet och behöver kunna fokusera även om en kollega avbryter under den.
    Jag är nöjd

Är det högsta dosen man får ta? Jag tog som mest 36mg och enligt min journal var jag inte nöjd. Minns dock inte varför. Kan inte minnas att jag jobbade bättre på jobbet heller med medicinen men jag kanske inte tog den dosen tillräckligt länge. 
    Anonym (ADD) skrev 2024-10-12 12:09:52 följande:

Äter 36, hjälper lite med orken men vill testa tillägg/annat.

Hoppas du hittar nått annat. Jag gick från mentylfendidat till elvanse men jag blev hög som ett hus. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Concerta/metylfenidat) skrev 2024-10-12 15:52:10 följande:
    Det är två tabletter eller? Tror jag tog så mycket sist men enligt min journal på 1177 var jag inte nöjd men helt ärligt är jag väldigt fram och tillbaka i mina tankar. Beslutsångest deluxe. 
    Nä, men finns i olika styrkor, de heter lite olika bara, men samma verksamma ämne. Så det är en tablett jag tar.

Ibland tror jag inte heller att 36 har effekt, men om jag hoppar över så blir jag påmind om hur sjukt seg och OMÖJLIG jag är på att komma igång med saker. 

Testa igen?
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-12 18:41:31 följande:
    Nä, men finns i olika styrkor, de heter lite olika bara, men samma verksamma ämne. Så det är en tablett jag tar.

Ibland tror jag inte heller att 36 har effekt, men om jag hoppar över så blir jag påmind om hur sjukt seg och OMÖJLIG jag är på att komma igång med saker. 

Testa igen?
    Jaha okej :) 
    Jag ska testa igen, var hos läkaren i veckan och fått concerta utskrivet fast jag egentligen inte var så sugen på den men eftersom Elvanse var för starkt så tyckte hon att jag skulle ge concerta en chans till.
  • Anonym (Th)

Jag tar Equasym, 60 mg. Den fungerar väldigt bra och jag känner inga biverkningar alls. Lite svårare att komma till ro och somna på kvällarna, visserligen tar det bara 30-45 min men det är mycket för mig som brukade somna direkt när jag la ner huvudet på kudden. 

Svar på tråden Någon vuxen med concerta/metylfenidat?