Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

HBTQI+ - varför klumpas de ihop?

Vad är egentligen syftet med att klumpa ihop personer som inte följer normen vad gäller vilka de attraheras av och personer som lider av könsdysfori mm? Det är ju två helt olika saker. Som homosexuell känner jag inte alls igen mig i de upplevelser och ev utmaningar en transperson går igenom och gissar att det sannolikt är lika för dem. Gynnas grupperna verkligen av att hanteras i samma sammanhang?

• Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?
  • Anonym (???)
    Aliona skrev 2024-10-12 14:44:22 följande:

Enda anledningen att vi klumpas ihop är att vi avviker från hetero- och/eller cisnormen och därför utsätts (eller riskeras att utsättas för) för diskriminering eller fördomar. Utöver det finns det få likheter mellan sexuell läggning och könsidentitet. Inte heller inom respektive grupp. Som homosexuell kvinna är min erfarenhet och svårigheter milsvis från homosexuella mäns. Det som skulle kunna gynna är väl att vi blir starkare tillsammans om vi solidariskt deltar i varandras kamp. 

Men heteronormen och cisnormen är ju också två olika saker och den typ av fördomar man drabbas av för att man avviker skiljer sig för olika grupper. Att klumpa ihop trans och homosexualitet är lika obegripligt anser jag som att klumpa ihop invandrare och personer med funktionshinder. Alla kan vi bli utsatta för fördomar och diskriminering men på helt olika grunder. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 14:45:29 följande:

Vet inte om det finns utrymme för två debatter, dubbla manifestationer, dubbla certifieringar osv. Så tror att vi tjänar på en samlad rörelse. 

Däremot skulle jag vilja få bort översexualitet och bdsm-inslag från exempelvis prideparaden.

Och jag tror det blir för spretigt. Jag tror båda grupperna missgynnas av att personer som inte är insatta inte förstår skillnaderna. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 14:58:29 följande:

Det är för att ni avviker från normen.

Men det är det ju många som gör på olika sätt. Varför klumpa ihop just de här grupperna?
  • Anonym (???)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 15:07:58 följande:
    Fast nog är problemen lite liknande ändå. Och man har samma motståndare, dvs personer som ogillar transsexualitet ogillar ofta homosexualitet mm.
    Visst kan det finnas en gemensam nämnare i att folk kan ha åsikter om hur man vill leva sitt liv men det drabbar ju även andra grupper. Och det finns mycket inom transrörelsen som är helt oviktigt för mig personligen. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 15:29:58 följande:

Hur skulle du vilja dela på rörelsen rent praktiskt, TS? Skrota prideflaggan, dela upp paraden, ha separata informationskampanjer? Tror ärligt inte att utrymmet för det finns hos Svensson - någon av grupperna kommer att glömmas bort.

Ja, varför inte? Jag tror pride gör mer skada än nytta i sin nuvarande form då det är för spretigt och skrikigt. Jag tror man har lättare att få gehör om vi presenterar oss som tydliga, avgränsade grupper med tydliga behov, inte som ett myller. 

• Anonym (???)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 15:31:56 följande:
    Så vad är skillnaden mellan en homosexuell kvinna och en lesbisk kvinna? For oss som inte orkar hålla isär alla dessa olika små skillnader är det praktist med en grupp, då det i samhällsdebatten verkar vara mest samma saker ni vill ha.
    Vad är det du uppfattar att de olika delarna i gruppen vill ha?
  • Anonym (???)
    Tukt skrev 2024-10-12 16:14:32 följande:

Om man ogillar att saker "klumpas i hop", kan kan alltid välja att organisera sig själv utifrån de värderingar en själv har, snarare än att kritisera andra.

Jag vet inte var du läst in någon kritik. Jag har full sympati för mycket det transrörelsen kämpar för. Jag har full sympati för de som jobbar för ökad förståelse för npf också. Men ingendera rör mig personligen.
  • Anonym (???)
    Anonym (C) skrev 2024-10-12 16:57:08 följande:
    Ja. 5.6% identifierade sig som ickestraighta i senaste Gallup-undersökningen, det är inte få. Dom jag känner är som mina heterovänner förutom den sexuella läggningen.
    Ja, herregud. Jag lever själv det mest vanliga svenssonliv man kan tänka sig. 8-17 jobb, radhus, barn, husdjur. Jag råkar bara vara en kvinna gift med en annan kvinna.
  • Anonym (???)
    Aniiee skrev 2024-10-12 17:11:10 följande:

För att homo- bi- trans- queer- inter- och övriga sexuella och romantiska identiteter kämpar för samma sak emot samma sak. Sitt existensberättigande gentemot en värld som inte nödvändigtvis anser att de har det, på grund av sin sexualitet och könstillhörighet, och gränserna är flytande. Du är gay och cis. Någon annan är straight och trans. Och några andra är andra konfigurationer av de sakerna och några fler. Men det är många som vill att alla som inte är cis och straight inte ska synas, höras, eller finnas. Och om vi andra som inte är cis och straight säger "vi som inte är det men inte ni som inte är det, ni får inte vara med i det vi båda behöver, för ni är inte exakt som vi",  är vi då ett dugg bättre än de som inte vill att vi alla inte ska synas, höras, finnas?

Att säga att "det rör inte mig personligen...." är farligt. Fråga Martin Niemöller (förvisso inte ang hbtqi+, i all fall inte direkt).

Jag hör vad du säger. Men varför ska homo och trans klustras när andra normbrytande minoriteter inte gör det? Jag tror att transrörelsen skulle vinna på att tydliggöra om att det handlar om identitet och inte sexualitet och för homorörelsen tvärtom.
  • Anonym (???)
    Core skrev 2024-10-13 21:18:10 följande:

Det är väl en rörelse, frågor om sexualitet som rör det som tidigare ansetts vara annorlunda. Det har nog varit gynnande, hade alla som föll utanför normen haft egna frågor att driva, hade nog ingen någonsin orkat lyssna.

Rasism omfattar alla folkslag som rör det som räknas som minoriteter, det hade varit svårt att ta upp en kamp mot rasism individuellt för varje individuell grupp, om du fattar vad jag menar. Bland folkslag är det ju också vanligt att man inte vill klumpas ihop med andra, att problembilden varierar, men det är den enda vägen att tackla problemet på.

Skulle varje minoritet vad gäller sexualitet ha ett eget Pridetåg hade man bara varit irriterad, poängen skulle inte gå fram, etc. Hoppas du fattar vad jag menar, även om jag förstår ditt perspektiv.

Men transsexualitet har ju inget att göra med sexuell läggning. Det handlar om hur man identifierar sig själv. En transperson kan ju vara hetero eller homo precis som en cisperson. Jag tror vi tappat bort oss i begreppen. 
  • Anonym (???)
    Anonym (ALFABETET) skrev 2024-10-14 10:54:12 följande:
    Fast för oss som inte är trans så kan det vara svårt att veta om personen är gay eller straight även när man ev träffar partnern.

Nu blir det väl snurrigt men en straight person som inte är trans är nog inte särskilt intresserad av en transperson som partner.
    Jag som kvinna skulle aldrig i livet välja en transman då jag vet innerst inne att det är (eller var) en kvinna. Skulle inte gå. Skulle inte vilja.

Jo, men det är väl en helt annan fråga?

Det är lite typiskt hur ni som är normen tycker att vi som är normbrytande ska sorteras efter er uppfattning om oss och inte efter det som de facto är våra särskiljande egenskaper.

• Anonym (???)
    Core skrev 2024-10-14 16:56:56 följande:
    Är du ung? Jag ser det snarare som tvärt om. För tjugo år sedan om man såg en man i kvinnokläder var det bara BÖG för oss andra. På samma sätt som en syrier eller iranier var en TURK

En samlad rörelse som till slut togs på allvar har blivit ett fenomen gemene man ändå lyssnar på, och lär sig av.
    Jag är 50 år gammal. Jag upplever inte att det funnits en samlad rörelse genom decennierna. Det fanns en gayrörelse som sen fler och fler grupper ville ingå i. Jag vet inte om det minskat förvirringen direkt. Många i den här tråden verkar ju inte förstå skillnaden mellan homo och trans. Kanske hade kunskapen varit högre om trans kört sitt eget race.
Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?