Inlägg från: Anonym (Bi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bi)

HBTQI+ - varför klumpas de ihop?

Vet inte om det finns utrymme för två debatter, dubbla manifestationer, dubbla certifieringar osv. Så tror att vi tjänar på en samlad rörelse. 

Däremot skulle jag vilja få bort översexualitet och bdsm-inslag från exempelvis prideparaden.

• Anonym (Bi)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:00:18 följande:
    Och jag tror det blir för spretigt. Jag tror båda grupperna missgynnas av att personer som inte är insatta inte förstår skillnaderna. 
    Fast nog är problemen lite liknande ändå. Och man har samma motståndare, dvs personer som ogillar transsexualitet ogillar ofta homosexualitet mm.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (C) skrev 2024-10-12 15:22:50 följande:
    Japp. Fram för normalitet istället. Har inga problem med varken översexualitet eller bdsm, bara inte ihop med hbtq eftersom det saknas samband.
    Ja, association till översexualitetinom hbt finns ju i fördomarna så är något rörelsen borde arbeta emot snarare än förstärka
  • Anonym (Bi)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:18:00 följande:
    Visst kan det finnas en gemensam nämnare i att folk kan ha åsikter om hur man vill leva sitt liv men det drabbar ju även andra grupper. Och det finns mycket inom transrörelsen som är helt oviktigt för mig personligen. 
    Håller inte med om att det är lika olika som invandrare och endast har diskrimineringen i sig gemensamt. Men visst finns det mycket som skiljer sig åt mellan grupperna
  • Anonym (Bi)

Hur skulle du vilja dela på rörelsen rent praktiskt, TS? Skrota prideflaggan, dela upp paraden, ha separata informationskampanjer? Tror ärligt inte att utrymmet för det finns hos Svensson - någon av grupperna kommer att glömmas bort.

• Anonym (Bi)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:56:06 följande:

Ja, varför inte? Jag tror pride gör mer skada än nytta i sin nuvarande form då det är för spretigt och skrikigt. Jag tror man har lättare att få gehör om vi presenterar oss som tydliga, avgränsade grupper med tydliga behov, inte som ett myller. 

Förstår din tanke men nä, så intresserad är folk i regel inte av oss. En helhet/grupp räcker att hålla reda på. Tänk på att det finns folk som knappt vet vad t ex bisexuell betyder.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 16:07:08 följande:
    Hos vanliga svenssons så finns det inte heller plats för pride i den utsträckning som just nu är fallet medialt. Denna grupp är otroligt överexponerad och det vet alla. Det är mer propaganda än inkludering av minoriteter.
    Vad menar du med att det är mer propaganda än inkludering av minoriteter?

Tror att de flesta svenskarna vet vad pride är och har något förhållningssätt till rörelsen. Då har man ju lyckats. Men vi borde visa är att vi är många som avviker men på många sätt är som vemsomhelst. Vi är i mångt och myvket vanliga svenssons själva!
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 16:21:00 följande:
    Vad menar du med att det är mer propaganda än inkludering av minoriteter?

Tror att de flesta svenskarna vet vad pride är och har något förhållningssätt till rörelsen. Då har man ju lyckats. Men vi borde visa är att vi är många som avviker men på många sätt är som vemsomhelst. Vi är i mångt och myvket vanliga svenssons själva!
    Men börjar det heta homoveckan, transmånaden osv orkar inte vanligt folk hänga med
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Straight) skrev 2024-10-12 17:13:37 följande:

OT på sätt och vis men apropå detta ständiga diskuterande kring HBTQ etc! Jag som i hela mitt liv ALDRIG tänkt eller sagt ngt negativt om TEX homosexuella börjar så smått bli homofob🙁 Det tjatas dagligen så jag blir rent ut sagt ??förb??.jävl??..liksom upprörd och less🙄

Hört det där från många faktiskt. Att det blir too much. Blir ju inte bättre om det blir flera rörelser, räcker liksom med en
  • Anonym (Bi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 17:28:52 följande:
    Ingen aning faktist. Det brukade heta homosexuell om man var man och lesbisk om man var kvinna. Men nu ska det tydligen definieras ytterligare som 'homosexuell kvinna'. Tänkte ifall det var någon skillnad. En 'lesbisk man' har jag ännu inte hort, men det kanske finns det också.
    Bög är motsvarigheten till lesbisk.
  • Anonym (Bi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 17:32:20 följande:
    Inte lesbian?
    En bög och att vara bög. En lesbisk kvinna och att vara lesbisk. Lesbian brukar jag inte använda.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Skilj på allt) skrev 2024-10-12 17:35:06 följande:

Många inom den homosexuella delen vill ta ut " skilsmässa" på TQ+ folket och som hetro person håller jag med.
    Ha HB för sig och TQ+ för sig då många inom TQ+ alfabetet förstör då de är både högljudda och de ses mer. Det blir då en negativ spiral där folk tror att alla under HB uppför sig på samma sätt.

Bögar kan göra rätt mycket väsen av sig också. Men beror väl på vars man drar gränsen. Män i kvinnokläder är inte nödvändigtvis nära transgruppen enligt mig.
Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?