• Anonym (Tvättant)

Hänga tvätt i vardagsrummet...

Jag och maken är allt annat än överens vad gäller att hänga tvätt inomhus. Tvätt ska så klart helst hängas utomhus eller i ett tvättrum inomhus. Vårt tvättrum har dock inte den möjligheten i dagsläget så tvätt hängs i vardagsrummet. 

Min tvättaktik är att jag tvättar en tvätt på en dag och vid hängning sprider jag ut den så mycket som möjligt. Vänder ofta kläderna också efter några timmar och kan sen plocka bort dom torra kläderna och torkstället samma dag.

Maken däremot ska tvätta typ 3 tvättar efter varann samma dag. Tokpackar sen kläderna på torkstället där dom sen blir hängande i flera dagar.

Det som stör mig är att han har svårt att förstå att det är inte optimalt att tvätta massor en och samma dag för det torkar mycket långsammare då vilket ger högre luftfuktighet under längre tid. Jag undrar därför hur ni andra som hänger inomhus resonerar. 

• Svar på tråden Hänga tvätt i vardagsrummet...
  • Anonym (Mia)

Jag har en torkställning i arbetsrummet/gästrummet där jag hänger tvätt. Har även en handdukstork i badrummet där jag kan hänga tvätt. Samt en stång in till duschen, där brukar jag hänga sådant som ska hänga på galge. 

Så beroende på vad jag tvättar så kan jag tvätta tre maskiner på en dag. Men oftast blir det en elker två. Lever ensam så det blir inte så mkt tvätt. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag torkar all tvätt i min pyttelilla tvättstuga, vill absolut inte torka i vardagsrummet. 

I min pyttelilla tvättstuga har jag en torkställning jag fäller ut på golvet och en som jag hissar upp i taket. Utöver detta har jag torktumlare och tumlar lakan och handdukar. I den lilla tvättstugan har jag en avfuktare, annars blir det inte torrt över natten.
    Om tvättstugan inte räcker torkar jag en del i vårt extra badrum, på handdukstorken blir det ganska fort torrt.

• Anonym (Y)

Tumlar det mesta
    Men fyller en liten torkställning med sånt som inte kan tumlas som står mitt i mitt rum (bor i etta).  

• TvillingmammaVästgöte

Jag kan tvätta tre maskiner på en dag, om en av dem kan torktumlas.
    Skulle inte kännas bra att torka massor av tvätt i vardagsrummet, blir det inte fuktigt? 

• Anonym (Em)

Lätt att tvättställningen blir en stående inredningsdetalj så jag försöker vika så fort det är torrt. Har dock två tvättställningar så funkar att tvätta och hänga två maskiner. Tycker inte att det torkar långsammare än en maskin.

• Anonym (Lussan)

Det finns många olika sorters torkställningar och anordningar som kan tex hissas upp i tak i badrum eller tar liten golvyta och stå i hörn av hall eller sovrum. Har ni kollat på det? Ni kunde kanske arrangera sådant så det räcker till att hänga en tvätt, och sluta helt att använda vardagsrummet? 

• Anonym (Gnäll)

Ja, om ni tjafsar om detta så har ni inte så stora problem i livet.

• Anonym (Daisy)

Tack mina kära tvättstuga för att du finns och slukar 6 maskiner på tre timmar, samt torktumlaren och torkummet.

Ni förenklar verkligen mitt liv, jag hade aldrig stått ut med att ha tvätt hängande i vardagsrummet!

• Anonym (Badrummet)

Vi tvättar oftast en, ibland två maskiner av samma skäl som du gör så. Har dock torkställningarna i badrummet för att slippa tvättställningar som står ivägen och som barn och husdjur kan klämma sig på. En torkställning hänger ovanför tvättmaskinen, en ovanför badkaret. I badrummet finns forcerad ventilation, så den slår vi alltid på när det hänger tvätt, och håller dörren öppen. Kör vi bara en maskin hängs tvätten glest utspridd på båda ställningarna. 

• Anonym (Granbarr)

Tvätt i vardagsrummet är totalt förbjudet här . 

Tvättlina/torkanordning i badrummet gäller . Finns ju hur mycket smarta lösningar som helst som kan hissas uppp i taket eller dras ut mellan vägg till vägg och försvinner när det inte används.  En bläckfisk på duschstången sväljer massa strumpor och trosor. Väldigt många plagg torkar fort på en galge och kan tas ner efter nån timma. 

Varför inte titta på bättre lösningar istället för att försöka tjafsa om vem som har rätt? Just nu har ni fel båda två. 

Svar på tråden Hänga tvätt i vardagsrummet...