Inlägg från: RenLuft |Visa alla inlägg
  • RenLuft

Vittne/rättegång

Anonym (Anonym2) skrev 2024-10-13 23:23:18 följande:
    Vittne/rättegång

Hej, jag är kallad till rättegång som vittne som jag helst inte vill vara med på.
    Vad kan hända om jag inte dyker upp? 

Kan rätten använda mitt förhör som är inspelat med video i rättegången istället för att jag ska behöva gå dit? 

Hej,

du får inte låta bli att dyka upp. Det som kan hända att man får böter, tror jag eller att rättegången kan skjutas upp. Som någon nämnde tidigare, så kan man bli upphämtad.

Det är bättre att man rapporterar till Tingsrätten, istället för att låta bli att dyka upp.

Står det inte i brevet/kallelsen att du måste vara på plats? Och att du inte kan låta bli att inte vittna.

Jag har för mig att om man är familjemedlem, så kan man låta bli, men man måste ändå komma och få den frågan ifrån domaren och då kan man svara där. Men jag tror att man har ändrat det, det där med familjemedlem.

Nuförtiden MÅSTE alla vittna, däremot kan man vara anonym, har jag för mig. Men allt det där måste man rapportera innan, tror jag.

Ring och fråga.

Men som sagt, du MÅSTE vara på plats och jag tror att det står det i brevet/kallelsen också?
Svar på tråden Vittne/rättegång