• Anonym (wtf)

Vem fan köper ättika för 100 kr/l?

Jag höll på att trilla omkull idag när jag letade efter städgrejer i affären (ny affär för mig, nyinflyttad). Där stod "städ"ättika, 650 ml, för den runda summan av 63,95 kr! VEM FAAAAAAAN skulle köpa ÄTTIKA för 100 spänn litern, för att den står bland städgrejerna istället för bland vinägern, där en flaska ättika kostar en tredjedel? Är folk på allvar inte kloka och köper det? Tror folk att det är olika saker? Vill företagen luras så väldigt?

Det tog inte många sekunder att även se burken med bikarbonat för 52,50 kr för 400 g, dvs över 130 kr/kg, när en burk bikarbonat i bakhyllan kostar 80 kr/kg.

Snälla, sä att folk inte är så här dumma?

• Svar på tråden Vem fan köper ättika för 100 kr/l?
  • Xenia

Jo så dumma är vi. 

Folk kanske tror att städättikan skiljer sig från den vanliga ättikan. Eller de vill inte ta in matättikan i badrummet, det känns ofräscht?

• BuoBä

Varför köper folk duschtvål från Rituals när det finns First Price? 
    Flört

Troligen tror de att den är bättre, eller tycker att den har en finare/smartare förpackning. 

• Anonym (wtf)
    Xenia skrev 2024-10-14 12:49:58 följande:

Jo så dumma är vi. 

Folk kanske tror att städättikan skiljer sig från den vanliga ättikan. Eller de vill inte ta in matättikan i badrummet, det känns ofräscht?

Jag som redan förlorat hoppet om människan.
  • Anonym (Em)

Den kanske är speciellt framtagen, bättre kvalitet, doftsatt mm. Är ju ingen nyhet att samma produkt kan ha olika pris beroende på märke.

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2024-10-14 13:17:12 följande:

Spelar ju ingen roll. Man kollar ändå inte priser på något annat i affären heller. Så länge det är under 1000kr eller nåt så märker man inte direkt av det. Om man behöver eller vill ha något så köper köper man det och så var det med den saken. 

Det är nog inte särskilt vanligt att inte jämföra priser på snarlika varor.

Fast nu förstår jag ju att du bara vill provocera. Eller köper du en limpa för 999 kronor?
  • Anonym (Va?)

Hittar inget när jag googlar städättika. 
    Var såg du detta, i vilken butikskedja?

• Xenia

Rituals skulle jag bara köpa som present. Men vad är "First Price"?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (C)

Folk betalar ju extra för utspädd ättika (ättiksprit) fastän ättikan står precis bredvid och kostar mindre per mängd ättiksyra.

Har man inte tillräckligt med kemikunskaper, eller bara har viktigare saker att tänka på, så kan det gå några extra kronor här och var. Inte så konstigt egentligen. 

Svar på tråden Vem fan köper ättika för 100 kr/l?