• Anonym (Mamman)

När anpassad skolgång inte funkar

Pga psykisk ohälsa och fysisk sjukdom har mitt barn som är 14 svårt att gå i skolan. Hen har haft anpassad skolgång sedan höstterminens start med planen att vara i skolan 2 timmar per dag. Det funkar dock inte och flera dagar kommer hen inte dit alls.

Vi ska nu prata med skolan igen om att hitta någon annan lösning. Jag håller med om att det bästa i teorin vore om barnet i vart fall är på skolan en liten stund varje dag men vi lyckas inte med det. 

Är det någon som haft en liknande sits och fått nån form av hemundervisning? Hur har det stödet sett ut? Vad kan jag förvänta mig av skolan?

• Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar
  • Anonym (Stina)

Har ingen erfarenhet själv, men har snubblat över Charlie Michaelsen på Instagram då och då. Hon verkar ha mycket erfarenhet av npf och hemmasittande bland annat. Kan var värt att titta där och i kommentarerna på hennes sida. 

• Anonym (?)

Mitt barn är i samma ålder och fick lite undervisning av speciallärare i skolans lokaler samt hemuppgifter via google classroom. Var aldrig tal om någon hemundervisning. Hon var hemma pga sjukdom i ca 8 månader.

• Anonym (My)

Distansundervisning som särskilt stöd är det än så länge bara två skolor som har tillstånd att bedriva, en i Uppsala och i Göteborg, så det är i nuläget svårt att få tillgång till. 

Viktigt att skolan lägger tid på att bygga relation med ditt barn och anpassar skolmiljön så att ditt barn klarar av att vara där. Men det är lättare sagt än gjort. Många skolor säger att de inte kan göra något när barnet inte är i skolan, men de kan ändå bygga relation. 

• Anonym (Mer krav)

Ta bort dator, telefon och allt som är roligt hemma. Hon kommer bli mer motiverad om det är tråkigt. Ställ krav, om hon inte går till skolan får hon läsa hemma. Prata också om hur hon tänker sig livet som vuxen, är hennes tanke att bli bidragsberoende eller vill hon jobba. 

• Anonym (?)
    Anonym (Mer krav) skrev 2024-10-18 16:38:14 följande:

Ta bort dator, telefon och allt som är roligt hemma. Hon kommer bli mer motiverad om det är tråkigt. Ställ krav, om hon inte går till skolan får hon läsa hemma. Prata också om hur hon tänker sig livet som vuxen, är hennes tanke att bli bidragsberoende eller vill hon jobba. 

Blir alltid förundrad när folk kommer med så enkla förslag på lösningar på svåra problem. Tror du inte att föräldrar med barn som lider av psykisk ohälsa och har anpassad skolgång redan försökt det där och mer därtill? 
  • Anonym (Samma sits)

Du har inga hemmasittande barn..
  • Anonym (Mamman)

Jag skulle vilja leva i din värld där hemmasittande beror på nåt så simpelt som bristande motivation.
  • Anonym (Pellio)

Jag har ett barn med psykisk ohälsa som är jämnårig med ditt barn och ett yngre barn med annan sjukdom som gör att hen inte kan gå i skolan. 

Barnet med kroppslig sjukdom undervisar vi föräldrar hemma utifrån instruktioner och med material från skolan. Barnet med psykisk ohälsa är numera i skolan så mycket att det funkar relativt bra, men tidigare var hen hemma helt och mådde för dåligt för att det skulle gå att göra skolarbete hemma. Hen hoppade in i undervisningen sen när hen mådde tillräckligt bra igen. 

Vi har tät kontakt med barnens skolor. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-18 17:14:16 följande:
    Jag skulle vilja leva i din värld där hemmasittande beror på nåt så simpelt som bristande motivation.
    När jag gick i skolan kallades hemmasittande för skolk, det är för lite krav nu för tiden.
    Ledsen, men så är det.
  • Anonym (Gå inte i diskussion)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-18 17:26:51 följande:
    När jag gick i skolan kallades hemmasittande för skolk, det är för lite krav nu för tiden.
    Ledsen, men så är det.
    TS, gå inte in i denna diskussion. Jag gjorde det för ett tag sen och det är omöjligt att komma någonvart.

På ett plan kan jag förstå att det är omöjligt att förstå hela komplexiteten. Men å andra sidan så har de flesta inte bott under en sten senaste 15 åren utan kommit i kontakt mmedden ökade ppsykisa ohälsa både bland barn, tonåringar och vuxna. 
Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar