• Anonym (Mamman)

När anpassad skolgång inte funkar

Pga psykisk ohälsa och fysisk sjukdom har mitt barn som är 14 svårt att gå i skolan. Hen har haft anpassad skolgång sedan höstterminens start med planen att vara i skolan 2 timmar per dag. Det funkar dock inte och flera dagar kommer hen inte dit alls.

Vi ska nu prata med skolan igen om att hitta någon annan lösning. Jag håller med om att det bästa i teorin vore om barnet i vart fall är på skolan en liten stund varje dag men vi lyckas inte med det. 

Är det någon som haft en liknande sits och fått nån form av hemundervisning? Hur har det stödet sett ut? Vad kan jag förvänta mig av skolan?

• Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar
  • Anonym (Pellio)

Det vi gör är att vi har ett löpande samtal med skolan om hur mycket barnet orkar och vad som är viktigast. Vi tar också hänsyn till vad barnet tycker är lätt och roligt. Hen får inte bara bli massa jobbiga, tråkiga saker utan barnet ska också få de roliga delarna av skolan. 

I de ämnen vi gemensamt kommit fram till att barnet ska jobba med får vi lärarnas planering några veckor framåt i taget. Vi rapporterar hur det går. Vissa saker görs i Classroom och då får ju läraren det direkt till sig. Vi föräldrar åker till skolan och hämtar material vid behov. Med en till två månaders mellanrum har vi möten där lärare, rektor och elevhälsa är med. Skolan har också träffat barnens läkare respektive psykolog. Klassmentorn gör ibland filmhälsningar som hen skickar. 

Det som skiljer vår situation från er är att det av våra barn som är hemma på heltid inte har betyg än. 

Barnet med psykisk ohälsa fick individuell studieplan och fick då inget betyg alls (streck) i de som tagits bort. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Gå inte i diskussion) skrev 2024-10-18 17:45:24 följande:
    TS, gå inte in i denna diskussion. Jag gjorde det för ett tag sen och det är omöjligt att komma någonvart.

På ett plan kan jag förstå att det är omöjligt att förstå hela komplexiteten. Men å andra sidan så har de flesta inte bott under en sten senaste 15 åren utan kommit i kontakt mmedden ökade ppsykisa ohälsa både bland barn, tonåringar och vuxna. 
    Så du tror inte att vi hade en skolkurator och att det inte fanns psykologer att tillgå?
    Då ska jag informera dig om att du har fel.

Men med så mycket annat så tillåts ungar att mer eller mindre göra vad som helst under ett paraply med nymoderna förklaringar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-18 17:26:51 följande:
    När jag gick i skolan kallades hemmasittande för skolk, det är för lite krav nu för tiden.
    Ledsen, men så är det.
    Barnen blir ju inte friskare för att vi benämner det skolk. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 18:35:18 följande:
    Barnen blir ju inte friskare för att vi benämner det skolk. 
    Friskare?
  • Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-18 18:44:42 följande:
    Friskare?
    Ja precis
  • Anonym (Va?)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 18:50:14 följande:
    Ja precis
    Jaha... skolkandet då ursäktades inte.
  • Anonym (Pellio)

Låt inte folk som inte vill förstå vad TS skriver om ta över tråden. Mest effektivt är att inte svara. 

• Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-18 18:56:07 följande:
    Jaha... skolkandet då ursäktades inte.
    Rätt tydligt att du är ute efter att provocera.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 19:08:22 följande:
    Rätt tydligt att du är ute efter att provocera.
    Nej, jag jämför bara hur det var förr när det fanns ordning och regler, jämfört med nu när skolkare kallar för hemmasittare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-18 19:14:56 följande:
    Nej, jag jämför bara hur det var förr när det fanns ordning och regler, jämfört med nu när skolkare kallar för hemmasittare.
    Eller hur
Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar