Inlägg från: Anonym (Z) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Z)

För mycket skärm

Skärmtid på mobilen.

Har en app som styr vårt wi-fi där jag kan välja att blocka vissa grejer från wi-fi,
    t ex sonens dator eller tvn eller vad som helst. 

Sätt dig ner med sonen och säg att X antal timmar per dag är rimligt, vad tycker du? Resonera dig fram och säg att vi provar såhär nu och sedan kan vi prata om det om en månad eller så.

Poängtera att det viktiga är att läxor blir gjorda, städning av rummet mm vad det nu än är som han har på sin att-göra-lista. 

Uppmuntra andra aktiviteter såsom sport och umgänge med kompisar. 
    Ta fram ett brädspel eller en kortlek och spela något med honom.
    Låt honom vara med när du lagar mat och går på ärenden mm. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Spel) skrev 2024-10-16 14:26:08 följande:

Problemet är ju när han slutar skolan. Han är hemma vid 1 och vi föräldrar typ runt 16-16.30. Så bara där försvinner ju 3 timmar framför skärmen. Vet inte hur jag ska lyckas begränsa det. Sen på kvällen vill han spela med kompisarna osv. Blir alldels för mycket timmar. 

Schema låter ju bra! Ska man skriva då mellan vilka tider han fåe spela. Att vi bestämmer det tillsammans liksom. 

Då får väl de tre timmarna vara hans skärmtid då?

Eller vad tänker du att han ska göra när han är ensam hemma? Påbörja middagen och gå igenom räkningarna haha. Onlinespel är ju ofta ett sätt att umgås med andra barn och inte känna sig så ensam när man är ensam hemma. 

Sedan kan han få en halvtimme till om ni ser att han har gjort läxorna, läst en kvart och ni har spelat era kortspel och lagat mat med mera. När allt är helt klart kan man kanske få en stund till som belöning. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Spel) skrev 2024-10-16 14:49:16 följande:
    Fattar väl jag med att det är ett sätt att umgås på. Vad tror du. Det jag menar är att jag inte kan hålla koll på skärmtiden när han är hemma. Om jag säger att han var 3 timmar total tid på en dag så kommer han ju säga att han inte tittat når när jag kommer hem. 
    Jaha, jag trodde inte att ni hade den diskussionen om huruvida han har spenderat tid framför skärmen eller inte. Jag trodde diskussionen var att försöka begränsa tiden framför skärmen. 

Jag menar att de tre timmar ett barn spenderar helt ensam inte kan styras så mycket av föräldrarna. Förr satt barnet och tittade på tv under tiden föräldrarna jobbade. Nu sitter man och spelar dataspel. 

Vill man verkligen att barnet ska göra något annat under den ensamma tiden så får man ju erbjuda någon alternativ aktivitet. Hälsa på mormor? Stanna på fritids? Gå ut med hunden om man har någon? Gå hem med en kompis? 
Svar på tråden För mycket skärm