• Anonym (Less)

Passivaggresivt att säga sånt här?

Kassören: Vill ni ha en påse?
    Han: Nej, det behövs inte.
    Jag: Jo, vi vill ha en påse tack.
    Han: Okej, som vanligt har jag fel. Kassören hör det förstås.

Framför sällskap och servitris på restaurang.
    Någon: Ska vi ha vin till maten?
    Han: Nej, lika bra att låta bli annars får jag väl skäll.
    Alla stirrar på mig förstås. Jag har inte ens sagt något och inte heller har jag någon åsikt om han tar lite vin.

Jag kunde dra hundra fler exempel men det behövs säkert inte. Varför håller han på så här? Det får väl mig att se väldigt osympatisk och bitchig ut framför alla inblandade?

• Svar på tråden Passivaggresivt att säga sånt här?
  • Anonym (Bes)

Han vill nog att du ska framstå som osympatisk och bitchig. :(

• Lynx123

Verkar som att han inte gillar/respekterar dig särskilt mycket. Han uttrycker att han är trött på dig. Ligger det något i det, tror du, eller är han bara en ohyfsad person?

• Anonym (Less)
    Anonym (Bes) skrev 2024-10-16 20:36:42 följande:

Han vill nog att du ska framstå som osympatisk och bitchig. :(

Han är helt oförstående när jag påpekar det. Varför gör han så mot någon han påstår sig vilja dela livet med?
    Lynx123 skrev 2024-10-16 20:36:46 följande:

Verkar som att han inte gillar/respekterar dig särskilt mycket. Han uttrycker att han är trött på dig. Ligger det något i det, tror du, eller är han bara en ohyfsad person?

Ja men eller hur om att han inte respekterar och gillar mig?! Men han ger mig mer än gärna pikar om hur jag inte respekterar honom framför alla möjliga. Om han är trött på mig vet bara han men ohyfsad tycker jag att han kan vara fast han verkligen inte fattar det själv hur jag än försöker lägga fram det. Men ni tycker också att han verkar ohyfsad så det är inte bara jag som anser det?

• Tukt

Jag tänker det finns en anledning till beteendet, även om det inte är ett okej sätt att hantera problemet.
    Terapi eller hej då.

• Anonym (S)

Det verkar som han tycker att han får kritik ifrån dig.

• Anonym

Ställ ultimatum:
    Om han vill diskutera ett problem gör han det hemma med dig inte inför publik

• Bergegardh

I första exemplet är det du som gör fel. Du borde vänt dig till hon och sagt att jo, jag tror vi behöver en på till det här eller pga det här. Du underminerade honom(Vill ha ett lite mildare uttryck här egentligen) genom att svara kassörskan efter att han gjort det. 

Andra exemplet gör han fel men i båda situationerna visar han att han känner sig just underminerad.

• Tilolo

Ja, det är ett symtom för ett missnöje han känner. Ett missnöje som bara har med honom själv att göra och inte med dig alls. Men han tror att det har med dig att göra vilket gör att han hela tiden letar efter möjliga situationer där han kan skapa drama för att undslippa känna sitt missnöje. Allra helst med okända människor, (som inte har någon aning om vad som pågår), för att han vet att människor går igång på drama. I detta framställer han också sig själv som en liten pojke det är synd om. Vissa andra kvinnor kan känna sympati för en sån person och det ger honom extra boost i det passiva som pågår. Han gör så här i en förhoppning att bryta ner din självkänsla för att du ska tro att du verkligen skulle vara orsak till att han gör så här.

Då han inte verkar förstå vad han gör så kan ingen terapi hjälpa om inte han själv först inser faktum. OBS! Det är alltså något han måste komma fram till själv utan någon annans inverkan.

Det är tyvärr helt omöjligt att ha samröre med en sån person som har satt detta beteende i system. Ofta slutar det med att den som får ta emot skit blir den som gör avkall på sig själv bara för att personen ska agera annorlunda. Men det blir tyvärr inte bra då heller.  

• Tukt
    Tilolo skrev 2024-10-16 22:21:44 följande:

Ja, det är ett symtom för ett missnöje han känner. Ett missnöje som bara har med honom själv att göra och inte med dig alls. Men han tror att det har med dig att göra vilket gör att han hela tiden letar efter möjliga situationer där han kan skapa drama för att undslippa känna sitt missnöje. Allra helst med okända människor, (som inte har någon aning om vad som pågår), för att han vet att människor går igång på drama. I detta framställer han också sig själv som en liten pojke det är synd om. Vissa andra kvinnor kan känna sympati för en sån person och det ger honom extra boost i det passiva som pågår. Han gör så här i en förhoppning att bryta ner din självkänsla för att du ska tro att du verkligen skulle vara orsak till att han gör så här.

Då han inte verkar förstå vad han gör så kan ingen terapi hjälpa om inte han själv först inser faktum. OBS! Det är alltså något han måste komma fram till själv utan någon annans inverkan.

Det är tyvärr helt omöjligt att ha samröre med en sån person som har satt detta beteende i system. Ofta slutar det med att den som får ta emot skit blir den som gör avkall på sig själv bara för att personen ska agera annorlunda. Men det blir tyvärr inte bra då heller.  

Okej, pratar du om dig själv eller TS nu?
Svar på tråden Passivaggresivt att säga sånt här?