• Anonym (Funderingar)

Att ragga eller flörta på stan

Vad tycker ni tjejer (i ungefär 30-årsåldern) om en ca tio år äldre kille tar kontakt på ICA eller liknande i syfte att flörta? Jag pratar om att göra det på ett respektfullt sätt då, skapa lite konversation, vara lyhörd inför signaler om att det kanske inte är uppskattat, absolut inte vara påträngande eller något sådant. Det är inte fråga om en vrålsnygg man, men någon som ser ganska trevlig och ganska ung ut för sin ålder. Är uppmärksamheten välkommen? Eller kanske väldigt ovälkommen?

Ni män som också gärna vill delta i samtalet kan kanske bidra med om ni har några egna erfarenheter av det här och berättelser om hur det har gått.

Jag hoppas att vi kan slippa kommentarer kring lämpligheten i att flörta med någon som är så pass mycket yngre, och varför inte söka kvinnor i sin egen ålder osv.

• Svar på tråden Att ragga eller flörta på stan
  • Ascendere

Så länge du är socialt kompetent, alltså klarar av att känna in andras personer, så  lär det inte bli några problem eftersom du backar direkt om du känner att det inte är välkommet. 
    Så vad är frågan egentligen? 

• Anonym (Funderingar)

Okej, tack. Är du själv kvinna?

Frågan dyker upp därför att jag som man inte vet hur det är att vara en ung snygg tjej som förmodligen fått massor av uppmärksamhet av män sedan någon gång i tonåren och hur det då känns att någon tar kontakt på det sättet, och jag är nyfiken på vad personer som är i den situationen har för upplevelse av det.

• Ascendere
    Anonym (Funderingar) skrev 2024-10-16 23:39:36 följande:

Okej, tack. Är du själv kvinna?

Frågan dyker upp därför att jag som man inte vet hur det är att vara en ung snygg tjej som förmodligen fått massor av uppmärksamhet av män sedan någon gång i tonåren och hur det då känns att någon tar kontakt på det sättet, och jag är nyfiken på vad personer som är i den situationen har för upplevelse av det.

Det är ju det som är grejen, det är inget du kan sitta och teroretisera över på ett forum, det måste du testa i verkligheten eftersom varje enskild person upplever en situation på olika sätt, och även samma person upplever samma situation väldigt olika beroende på dagsform etc

Hur en person upplever situationen måste du ju kunna märka på personen om du har normala sociala färdiheter, vänder de sig bort för att gå, ser hon glad ut, ser hon irriterad ut, verkar hon öppen för dig osv. 

Du verkar tro att "ung snygg tjej" är någon sorts kollektiv som tänker och fungerar likadant, men så är det förstås inte, alla är individer 
  • Anonym (Funderingar)

Nu gäller det inte mig själv, men om det skulle göra det och jag skulle testa det skulle jag ju ändå inte kunna vara säker på hur de upplevde det om de inte var väldigt tydliga med sina reaktioner. De flesta människor kan ju vara vänliga och socialt smidiga trots att de känner ett obehag, så det kan av det skälet vara svårt att veta hur det verkligen upplevs av någon annan. Det kan dessutom också upplevas på ett annat sätt efter en liten stund än vad det gör i själva ögonblicket vilket försvårar saken avsevärt.

Jag tycker du har en lite märklig inställning. Varför skulle det vara något dåligt med att vara nyfiken på hur andra upplever en situation från ett perspektiv som jag inte kan ha? Jag har inte alls påstått att (unga snygga) tjejer är en homogen grupp utan jag är ju intresserad av att höra andras erfarenheter.

• Anonym (Funderingar)

Att alla är individer står dessutom inte på något sätt i motsatsförhållande till att det också som regel finns generella mönster i hur människor i olika grupperingar upplever och agerar.

• Anonym (Kvinna ...)

Kan helt ärligt säga att jag verkligen AVSKYR sånt. Ica är ett ställe jag handlar mat, där jag INTE vill bli raggad på.

Så nej, bara NEJ till sånt. Usch!

• fornminne

Generellt uppskattas inte den typen av kontaktförsök TS. Lite småprat är inte fel om det faller sig naturligt där och då, men det är inte detsamma som att börja flörta eller ragga. 

Dock är självklart ingen skada skedd om du är respektfull och backar direkt om tjejen inte verkar intresserad. 

• fornminne

Och det har inte med ålder att göra. En 40-årig man är inte för gammal för en 30-årig kvinna. Det är valet av plats och tillvägagångssätt som (generellt) inte är uppskattat, oavsett om du är äldre, yngre eller jämnårig. 

På ICA och busshållplatsen vill de flesta vara ifred, i betydelsen inte bli raggade på. Även om inte alla tar illa upp av sådana kontaktförsök, är sannolikheten minimal att det skulle leda till något. Det finns bättre sätt att hitta en partner.

• Anonym (L)
    Anonym (Funderingar) skrev 2024-10-16 23:56:06 följande:

Nu gäller det inte mig själv, men om det skulle göra det och jag skulle testa det skulle jag ju ändå inte kunna vara säker på hur de upplevde det om de inte var väldigt tydliga med sina reaktioner. De flesta människor kan ju vara vänliga och socialt smidiga trots att de känner ett obehag, så det kan av det skälet vara svårt att veta hur det verkligen upplevs av någon annan. Det kan dessutom också upplevas på ett annat sätt efter en liten stund än vad det gör i själva ögonblicket vilket försvårar saken avsevärt.

De som är bra på det där ser tydligt skillnaden mellan någon som är vänlig av artighet och någon som är pratsugen på riktigt. Men är man inte så bra på det så blir det sällan lyckat.
  • Anonym (Funderingar)

Tack för svaren! Det ni säger är helt i linje med vad jag själv tänkt om saken, och också vad några kvinnor i min närhet säger. Jag frågar därför att jag har en vän som tänkt använda detta som ett av flera sätt att försöka komma i kontakt med kvinnor.

Svar på tråden Att ragga eller flörta på stan