• Anonym (Förvirrad)

Hur mycket får jag i lön?

Jag blir tokig när jag försöker räkna ut vad jag får i lön innan skatt. 

har månadslön på 43800
    har varig sjuk tre dagar 2-4 oktober , dvs en karensdag + två dagar sjuk. 

efter två veckor blir jag sjukskriven 50% och kommer då jobba 50% i 11 dagar innan oktober är slut, dvs 17-31 oktober. 

vad blir lönen för oktober? 

• Svar på tråden Hur mycket får jag i lön?
  • Anonym (Ellen)

Detta är omöjligt att svara på utan att veta vilket kollektivavtal du går under samt hur frånvaro utifrån det då ska beräknas.
    Absolut enklast är att du hör efter med lönekontoret. Eller om ni har ett lönesystem som löpande kan visa preliminär kommande lön?

Har ni månadslön innevarande (dvs månadslön FÖR oktober I oktober) och att avvikelser släpar kan det bli att du får full lön i oktober och att avdragen inte kommer förrän nästa månad.

Det skulle kunna vara så att ni har brytdatum mitt i månaden så att VISS frånvaro kommer med.

Eller så kan det vara så att man drar all frånvaro som är känd, även sådan som ligger efter lönebryt och då skulle det kunna vara så att allt som gäller oktober dras nu i oktober.

Jag har själv jobbat med lönehantering tidigare och varit med om alla tre varianterna utifrån olika avtal samt olika interna policys. Så du måste kolla. 

• mammatill6

Svårt att svara på. Du kommer ju få 1,5 karrnsavdrsg på runt 1500 per dag innan skatt. Sedan blir det ju en dag som fk kommer betala ut så du jobbar 50 i 15kalenderdagar. utöver det betor det ju på erat avtal hur mycket sjuklön du får.

• Anonym (Förvirrad)

Får 80% av min lön i sjuklön första 14 dagarna. 

jag antog att de tre dagar jag först var sjuk räknas som en enskild period och inte ihop med kommande sjukskrivning? 

vi får månadslön för innevarande månad. hinner man innan brytdatum nu i oktober lägga in all sjukfrånvaro så dras det denna månad. Så jag tänker för säkerhets skull att man ska utgå från att de hinner lägga in all frånvaro så att jag vet om jag sedan får för mkt lön. då kan jag lägga undan mellanskillnaden till kommande månad. 

• mammatill6

Ja det kommer räknas som två perioder. Så du får en karens i början och sen n halv när du är sjukskriven på 50. Men då det är mer än 14 dagar andra gången kommer en dag betalas ut av fk. Så det blir ett helt avdrag till för dig på den lönen. Sedan har du två dagar du kommer få 80 för. Har du runt 1500 per dag så dras 300 per dag där. 14 dagar du får 80% på halvtidssjukskrivnig. Då dras det runt 150 per dag. Så någonstans måste runt 36 -37000 innan skatt. Sedan beror det också på din kvot när du är sju.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-10-17 08:52:32 följande:

Får 80% av min lön i sjuklön första 14 dagarna. 

jag antog att de tre dagar jag först var sjuk räknas som en enskild period och inte ihop med kommande sjukskrivning? 

vi får månadslön för innevarande månad. hinner man innan brytdatum nu i oktober lägga in all sjukfrånvaro så dras det denna månad. Så jag tänker för säkerhets skull att man ska utgå från att de hinner lägga in all frånvaro så att jag vet om jag sedan får för mkt lön. då kan jag lägga undan mellanskillnaden till kommande månad. 

Är det 5 kalenderdagar eller mer emellan så räknas det som en ny period = ny karens. Men kolla då hur mycket av frånvaron som kommer att hamna på oktoberlönen. Ibland kan man som medarbetare ha "gjort rätt" också men att chef inte hinner godkänna före deadline och så släpar det till nästa månad, mycket är upp till interna rutiner och hur systemen är inställda.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-10-17 09:12:22 följande:
    Är det 5 kalenderdagar eller mer emellan så räknas det som en ny period = ny karens. Men kolla då hur mycket av frånvaron som kommer att hamna på oktoberlönen. Ibland kan man som medarbetare ha "gjort rätt" också men att chef inte hinner godkänna före deadline och så släpar det till nästa månad, mycket är upp till interna rutiner och hur systemen är inställda.

Då blir det två perioder och det kommer hinna bli 11 dagar på 50% i oktober av 3 veckors sjukskrivning till att börja med. 

chefen hann lägga in allt så hoppas den hinner med månadens lönekörning som är idag eller imorgon. 

Svar på tråden Hur mycket får jag i lön?