Inlägg från: Anonym (Diana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Diana)

Boendekostnad...spinoff på annan tråd

Med små barn och planer på att bo länge på ett ställe hade jag lagt en hel del, i något som är en bra investering dessutom och i bra område. Med större barn och kortare planerad boendetid, hade jag lagt mindre.

Så gjorde jag och det kändes bra. Med större barn blev det dyrare, längre resor och fritidsboende, då kändes det inte kul att binda upp en massa i boende. Barnen var mer mobila på egen hand och det kändes inte lika viktigt att bo på alllra tjusigaste stället så de skulle få trevliga vänner. Efter flytten valde vi bra skola så umgänget var ok även om mer utspridda. 

• Anonym (Diana)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 20:40:35 följande:
    Ja, våra barn är mkt små och planen är att bo iaf 15 år på nästa boende om vi byter.
    Då hade jag lagt en hel del på boende. Stora trevliga rum åt barnen, stort vardagsrum att dansa omkring i. Fin park i närheten, väldigt tryggt, trevligt område, trädgård stor nog för gungor, studsmatta och fotboll. Ett trevligt lekrum dit kompisar kan komma och leka och övernatta. Det är värt mycket. 
  • Anonym (Diana)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 14:31:18 följande:
    Jo, och sparat kapital har vi, dels en mindre summa på 100000 som är direkt tillgängligt om något akut går sönder hemma och måste lagas. Och sen en del ytterligare (ett antal hundra tusen) i olika fonder och aktier.

Vi har varit väldigt lågt belånade med runt 800000 kr var för huset, det är lägre bolån än jag hade på lägenhet. Vi har klarat det utan problem under föräldraledigheten med en lön och bidrag där vi tagit ut 3-4 dagar i i peng. Så just nu lever vi rätt lätt. Däremot är det inte bästa boendet för barnen, ingen bra trädgård, ingen skola nära, de får dela rum etc.
    Nära skola, kompisar och aktiviteter, egna rum och kunna gå ut i trädgården och leka - just det gör ju livet mycket enklare och roligare, det är väl det man ska använda sina pengar till, att göra allt enklare och roligare? Barnen blir inte gladare av högre amorteringar. 
Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd