Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Boendekostnad...spinoff på annan tråd

Anonym (Diana) skrev 2024-10-17 20:14:41 följande:

Med små barn och planer på att bo länge på ett ställe hade jag lagt en hel del, i något som är en bra investering dessutom och i bra område. Med större barn och kortare planerad boendetid, hade jag lagt mindre.

Så gjorde jag och det kändes bra. Med större barn blev det dyrare, längre resor och fritidsboende, då kändes det inte kul att binda upp en massa i boende. Barnen var mer mobila på egen hand och det kändes inte lika viktigt att bo på alllra tjusigaste stället så de skulle få trevliga vänner. Efter flytten valde vi bra skola så umgänget var ok även om mer utspridda. 

Ja, våra barn är mkt små och planen är att bo iaf 15 år på nästa boende om vi byter.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-17 21:03:20 följande:
    Din tråd är ju ganska så tom och intetsägande annat än att du meddelar att ni är ganska välbärgade och att ni har barn. Och du undrar hur andra skulle göra runt sitt boende? Det är nog ganska relativt.
    Men svara inte då? Vad får du ut av att bara sitta och hålla på som du gör?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-10-17 21:06:52 följande:
    Fast vi vet ju inte era förutsättningar. Du har ju bara sagt er bruttolön och hur mkt nuvarande hus kostar. 
    Fråga då om det saknas något?
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 20:58:51 följande:
    Ja, bankerna räknar väl med 7%?
    Ja och vi klarar det med och jag kan ju byta jobb i värsta fall med, men 7% är också en hög nivå. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-17 21:50:40 följande:

61 000 är vad du bör lägga på ditt boende. Jämfört med andra.

Troll.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-10-18 07:15:31 följande:
    Det gjorde jag redan i inlägg  7 som du inte bemödade dig att svara på. 
    Nej, det gjorde du inte alls. Inlägg 7:

Svårt att säga, beror på era övriga utgifter. Sedan är det bättre att ange era nettolöner.

Det är ingen fråga i det inlägget. Det är två påståenden. 

Nettolönen är ju också lätt att tänka för den som tjänade ungefär som vi gör, men säg ca 71-72000 kr i mån.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:12:36 följande:
    Det är ju så många fler variabler än priset när man väljer boende.

T ex. Bor ni i en storstad? Kostar det att bo nära jobb och omsorg?

Vi valde ett av de dyrare husen pga rent logistiska skäl. Det är perfekt läge för barnen som går i olika skolor och nära butiker och annat. 
    Jo, men då kan man väl svara så? "Vi tjänar som ni och tycker att xyy är en rimlig summa på boende, då har vi kvar xxy i h det räcker för de andra kostnaderna vi har".

Eller?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 13:32:04 följande:
    Jo, så kan man ju absolut svara. Men blir ju lite enklare om du själv ger info om dina egen situation. Då slipper du sålla bland svar som inte stämmer in på din familj.
    Fast saken är att det sällan spelar roll, iaf inte här på FL. Ger man massor av info anser folk ändå att något saknas.

Och jag vet inte vad det givit heller, ärligt. Jag kommer inte lägga ut hela min ekonomi på FL för allmän beskådan och då hjälper det ju inte. Har sagt att vi har två barn och unga andra lån  Har fyllt upp med att vi inte reser nämnvärt och inte har några dyra intressen.

Vad menar du mer är krav för att kunna svara på hur man själv tänker och resonerar för nån annan?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 13:48:42 följande:
    Skrev inte krav utan att det förenklar. Förstår varför folk frågar efter mer info, men såklart upp till dig om du vill utveckla. 

Är du t ex intresserad av vad folk betalar i allt från norrlands inland till stockholms innerstad så är det så.
    Jag tror vi missförstår varann här. Jag är inte intresserad av exakt vilka summor folk betalar. Utan mer hur man tänker för hur mkt pengar man vill ha kvar när huset är betalt, hur man tänker där. Det går ju svara på utan att ha min ekonomi framför sig.

Vi har resonerat att vi ville betala så lite vi kunnat för boendet och ha låga lån för att vi ogillar att ha skulder (min man ville egentligen att vi skulle skippa lån och försöka gå in med alla besparingar för att stå utan bolån, men jag resonerade att en del besparingar är bra att ha utanför huset med). Men det var innan barn, med två barn nu finns andra krav på själva boendet än vi själva har - och då kanske önskemålet om låga lån måste justeras. Men jag är därför lite nyfiken på hur andra resonerar där.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 14:04:38 följande:
    Ha låg eller inga lån ser jag inte som ett självändamål. Däremot att inte vara högt belånad.

Jag vill ha en boendekostnad på en nivå som gör att vi dels har råd med annat vi vill och tycker är roligt, dels en viss marginal så vi skulle klara om någon blir långsjuk eller arbetslös.

Sen tycker jag att ett sparat kapital, både tillgängligt på mycket kort tid och lite längre tid är viktigt.
    Jo, och sparat kapital har vi, dels en mindre summa på 100000 som är direkt tillgängligt om något akut går sönder hemma och måste lagas. Och sen en del ytterligare (ett antal hundra tusen) i olika fonder och aktier.

Vi har varit väldigt lågt belånade med runt 800000 kr var för huset, det är lägre bolån än jag hade på lägenhet. Vi har klarat det utan problem under föräldraledigheten med en lön och bidrag där vi tagit ut 3-4 dagar i i peng. Så just nu lever vi rätt lätt. Däremot är det inte bästa boendet för barnen, ingen bra trädgård, ingen skola nära, de får dela rum etc.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 14:33:51 följande:
    Om situationen blir hyfsat lika finansielt om ni flyttar så är det väl bara att slå till
    Men den blir ju inte det. Kostnaden i månad ökar från 12-17/18000 om vi ska behålla samma amorteringsnivå.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 15:11:22 följande:
    Hade absolut lagt mer på boe de för t ex skola och trädgård. Dumt att va utan när ni har råd!
    Ja, det är väl det vi funderar på om vi är överdrivet dumsnåla på boende för att kunna amortera av bolån extra mkt liksom.
Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd