Inlägg från: Anonym (Saywhat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saywhat)

3 barn sambo som jobbar natt

Tow2Mater skrev 2024-10-19 21:09:21 följande:
    Fyra dagar i veckan har hon bara en 6 veckors bebis då de andra är på fsk hela 5 timmar dessa dagar. En 6-veckors sover normalt mycket. Då borde TS också både hinna sova (om bebis sover) och kunna gora annat.
    Eh okej. Kan vi snälla släppa den här illusionen? Ja, en 6 veckors kan sova mkt. Den kan också knappt sova alls eller som mina barn, bara sova i rullande vagn. Har du försökt sova när du går promenad? Inte? Dåså.

Om de har 5 h på förskolan är också aktiv tid där man har tiden hemma betydligt mindre då barnet lämnas när de 5 h startar och hämtas när de slutar. Du skall alltså först lämna barn och sen ta dig hem, sen amma, försöka promenera och toa det lilla barnet. Laga mat, plocka undan morgonens kaos. Sen planera vad man gör när de två stora kommer hem, förbereda minsta för hämtning och sen göra sig klar i god tid för att åka (då så små ofta innebär att det krävs marginal pga bajsolyckor mm). Så några 5 h att sova och göra annat är det inte tal om.
  • Anonym (Saywhat)
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-19 21:15:30 följande:
    Eh okej. Kan vi snälla släppa den här illusionen? Ja, en 6 veckors kan sova mkt. Den kan också knappt sova alls eller som mina barn, bara sova i rullande vagn. Har du försökt sova när du går promenad? Inte? Dåså.

Om de har 5 h på förskolan är också aktiv tid där man har tiden hemma betydligt mindre då barnet lämnas när de 5 h startar och hämtas när de slutar. Du skall alltså först lämna barn och sen ta dig hem, sen amma, försöka promenera och toa det lilla barnet. Laga mat, plocka undan morgonens kaos. Sen planera vad man gör när de två stora kommer hem, förbereda minsta för hämtning och sen göra sig klar i god tid för att åka (då så små ofta innebär att det krävs marginal pga bajsolyckor mm). Så några 5 h att sova och göra annat är det inte tal om.
    Och roa det lilla barnet ska det stå.
  • Anonym (Saywhat)
    Anonym (Agata) skrev 2024-10-19 21:19:22 följande:
    Ts skriver dock att pappan sköter hämtning och lämning och förskolan ligger ju även en bit bort.
    Tar det 15 min att åka dit så är barnen borta 5h och 30 min där ts kan försöka passa på att vila.
    Absolut. Även så är det inte säkert barnet kommer sova på ett vis som tillåter sömn den tiden. Har en 14-månaders själv. Enda gången det barnet sovit så jag kunnat vila på storasyskonets förskoletid är 20-30 min i hallen efter vi gått hem från föris. Sen vaknade barnet. Hälften av dagarna vaknade barnet sekunden vagnen stannade. 

Alla barn sover inte bra.
  • Anonym (Saywhat)
    Anonym (Agata) skrev 2024-10-19 21:38:50 följande:
    Nej men ts kan låta disk och städning vara tills barnen/mannen kommer hem igen och vila med bebisen även om bebisen inte sover.
    Ja, om bebisen vilar. Jag vet inte vad för barn ni andra har, men mina barn har inte varit såna som vilat så man kunnat slappna av direkt...
  • Anonym (Saywhat)
    Anonym (M) skrev 2024-10-19 22:06:06 följande:
    Äntligen nån som förstår, tack <3
    Ja, alltså. Ert liv låter ju inte så praktiskt med det jobb sin man har och tre barn, så jag hade nog försökt se över att ändra det i grunden.

Men att tro att man bara kan vila när barnet vilar, nej, det stämmer faktiskt inte alls för alla. Med mitt första barn fick jag promenera så mkt för att få barnet att vila och sova nog om dagarna att jag vaknade med värk i fötterna om nätterna.
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 15:50:47 följande:

Ge ersättning då, så barnet blir mättare och inte vaknar så ofta, och säkert sover bättre även på dagarna.

Och om barnet vägrar flaska som mitt andra vagnsovande barn gjorde?
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 15:50:47 följande:

Ge ersättning då, så barnet blir mättare och inte vaknar så ofta, och säkert sover bättre även på dagarna.

Det här är också ett sånt himla ickeråd. Ersättning gör inte barn alltid mättare. Att fixa flaskor mitt i natten är också meckigt. Eller dyrt om man kör tetra. 
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 19:06:59 följande:
    Om och om och om. Vill man lösa ett stort problem provar man. Eller så avfärdar man alla tips och fortsätter lida. Du är inte TS.
    Nej, men Ts sa också att hon tackade för min förståelse av situationen vilket kanske säger en del.

Den uppenbara lösningen här ligger ju i att TS man får ändrade arbetstider eftersom det är det som stjälper familjen just nu.
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 20:47:14 följande:
    Och det fast du förstod situationen fel. Mycket konstigt. Hennes sömnbrist kanske.
    Eller så har hon just ett barn som inte sover dagtid på ett sätt som gör att hon kan vila. Vilket också var en stor del i min poäng.
  • Anonym (Saywhat)
    Jemp skrev 2024-10-21 08:05:09 följande:
    Hur skulle det vara en lösning?
    Om sambon jobbar normala arbetstider är han förmodligen inte lika trött så hans dagar inte går åt att sova och ta och ts sambo kan dela på familjelivet på ett mer regelbundet vis.

På trådstarten låter ts väldigt trött så uppenbart funkar ju inte fördelningen nu när hon är FL och mannen uppbokad varannan vecka och tillgänglig varannan. Det blir inte nog med stöd de lediga veckorna för mannen för att ta sig genom de andra veckorna. Alltså funkar inte deras grundupplägg.
  • Anonym (Saywhat)
    mammatill6 skrev 2024-10-21 08:12:25 följande:

Men problemet verkar inte vara att han arbetar natt. När han är vaken kan han ju städa o hjälpa till. Varannan vecka är han helt hemma och får då ta nätterna och avlasta på dagarna. Glr storkok till veckan han arbetar. Städa gör ni veckan han är ledig. När han sovit tar han barnen och du kan vila en timme. 

Känns som det ligger mer bakom än att han arbetar natt för det isig kan ju inte ställa till så mycket.

Men om nu ett problem här är att sambon på sina hemma veckor inte orkar ta det ansvaret i så pass hög grad att TS orkar med de andra veckorna så funkar ju inte deras upplägg för båda föräldrar.
  • Anonym (Saywhat)
    Ess skrev 2024-10-21 13:55:34 följande:
    Det är inte speciellt svårt att ha färdigblandad ersättning i kylen och hälla i flaskan och micra.
    Jämfört med att amma är det det.
  • Anonym (Saywhat)
    Jemp skrev 2024-10-21 14:00:20 följande:
    Men då kommer han varken kunna hämta eller lämna barn, arbeta varje vecka osv.
    Jag instämmer med (Linnea) att problemet inte verkar vara nattarbetet i sig. 

Fördelen med jobbyte till kontorstider skulle väl främst vara att mannen får sova mer sanmanhängande.
    Jag håller inte med. Det kan också ge en mer planerbar vardag med två vuxna som lever efter samma dygnsrytm. Det i sig kan faktiskt underlätta oerhört i vardagsplaneringrn och stressen.
Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt