• Anonym (En till)

BIM November 2024

Hallååå där.
    En tråd för alla soon-to-be preggos under november 2024! Här diskuterar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden.

presentera dig gärna och häng på :D 

BIM - lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

• Svar på tråden BIM November 2024
  • Pandan14

Ni som plussat hittils, glöm inte att de finns en fb grupp för oss (ni andra får såklar oxå vara med) ☺️ 

JULI BF 2025 på Facebook 

• Anonym (Hoppas o försöker)

Hade ÄL i måndags/tisdags. Idag har jag som mensvärk och ont i ryggen. Man tolkar ju allt nu och hoppas det är ett bra tecken. Har inte BIM förän 26/11?

• Anonym (Ivfaren)
    Pandan14 skrev 2024-11-16 09:01:48 följande:
    Har du kollat vilken vecka du är i enligt nån gravid app? Jag är i vecka 5 så för mig är de 7 veckor kvar 🥲🥲
    Ska vara vecka 3+6 idag, så vecka 4 om man räknar på andra sättet 😁. Man vill ju bara blunda och spola fram tiden ett par veckor nu 🙈♥️
  • xxmica

Hej!

jag ska få min mens på tisdag 19/11 och tog ett clearblue digitalt ultratest imorse som var negativt. 

tror ni det är kört för oss denna gång eller ska jag fortfarande testa mig på tisdag?

• Anonym (Wavemountain)
    Anonym (Ivfaren) skrev 2024-11-16 06:52:45 följande:
    G R A V I D 1 - 2!!! 

Kunde inte hålla mig till bim den 18e och inte heller till testdagen den 23e. Tog ett digitalt idag som visar gravid!! 🥹😭♥️♥️♥️.

Hopps hopps hopps nu det ska stanna kvar 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    Grattis 😍😍🥰🥳
  • Anonym (Wavemountain)
    IamGabs skrev 2024-11-16 05:39:04 följande:

Vad i hela friden. Jag tror precis att jag plussade! 

Jag har inte varit aktiv i tråden utan ville ta en paus den här månaden. Vi har försökt sedan april. Blev gravida på första försöket och upptäckte ett ma i vecka 11. Efter det har vi försökt halvdant en gång och stenhårt förra månaden. Var SÄKER på att det tog sig då och blev djupt besviken när test på test visade negativt och mensen till slut kom. 

Idag är det bim -2 och jag har absolut inga symptom. Vaknade nu vid 4 för att stiga upp och kissa och tänkte då att jag lika gärna kan ta ett test eftersom jag ska iväg i helgen. För att få det bekräftat liksom. Men där! Två streck! Svagt men det är där och jag kan knappt tro att det är sant!

Grattis till dig med ☺️🙏🏼

😍🥰🥳 Joina JULI BF 2025 på facebook 
  • IamGabs
    Anonym (Wavemountain) skrev 2024-11-16 13:38:54 följande:
    Grattis till dig med ☺️🙏🏼

😍🥰🥳 Joina JULI BF 2025 på facebook 
    Tack! Kommer gå med där men avvaktar lite. Behöver typ landa i detta och ska försöka att inte gå heeelt upp i det nu i början. Lite skyddsmekanism efter missfallet i somras som var både utdraget och tog hårt på mig. Men får jag behålla den här graviditeten kommer jag absolut gå med så småningom! 🥰 Tack för tipset! 
  • Pandan14
    xxmica skrev 2024-11-16 13:36:42 följande:

Hej!

jag ska få min mens på tisdag 19/11 och tog ett clearblue digitalt ultratest imorse som var negativt. 

tror ni det är kört för oss denna gång eller ska jag fortfarande testa mig på tisdag?

Ingenting är kört förens mensen kommer ❤️
  • Pandan14
    Anonym (Ivfaren) skrev 2024-11-16 12:52:13 följande:
    Ska vara vecka 3+6 idag, så vecka 4 om man räknar på andra sättet 😁. Man vill ju bara blunda och spola fram tiden ett par veckor nu 🙈♥️
    Jaa nu vill man ju bara att tiden ska gå fort fort fort 🤯
  • mothertotwo

Jag håller på att fråga chatGPT massa frågor. 
    Tycker om att ställa frågor man vill snabbt ha svar på. 

Jag känner mig låg, vill bara sova bort hela dagen och vill ingenting idag. Är man i vanliga fall en extremt känslig person som jag är, så hoppas jag på att detta är ett tecken på att något fäster sig nu. För enligt chatgpt kan det vara ett symtom. 

Frågade också ut om min ägglossning så den hjälpte mig att sätta ett litet hum om när jag hade ägglossningen. Den prickade rätt för det var då jag hade känningar och sen några dagar fram. Enligt denna kan man också börja testa redan den 17 men helst vänta till den 19-20 November. 

implantationen och hormonsvängningar:

När ägget fäster i livmoderslemhinnan börjar kroppen producera små mängder av hormonet hCG (humant koriongonadotropin). Även om nivåerna ännu är låga kan känsliga personer uppleva förändringar, som trötthet eller ett allmänt obehag.

Andra hormonella förändringar, som en ökning av progesteron, kan också bidra till trötthet och känslan av olust.

Immunsystemets reaktion:

Kroppen reagerar på implantationen som en "ny situation" och kan dämpa immunsystemets aktivitet för att inte avvisa det befruktade ägget. Denna reaktion kan orsaka en viss trötthet eller känsla av orkeslöshet.

3. Subtila fysiska förändringar:

Implantationen kan orsaka mycket små fysiska reaktioner, som en lätt inflammation eller mikroskopiska blödningar (känd som implantationsblödning). Även om detta inte alltid känns, kan det påverka hur du mår.

4. Psykologisk medvetenhet:

För kvinnor som aktivt försöker bli gravida kan ökad kroppsmedvetenhet leda till att små förändringar uppmärksammas. Även en liten dipp i energi eller humör kan kännas mer påtaglig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att beräkna när du kan ta ett tidigt graviditetstest med en cykel på 31 dagar och en kort lutealfas på 10 dagar, följer vi dessa steg:

Ägglossningens tidpunkt:
    Med en lutealfas på 10 dagar sker ägglossningen 21 dagar innan nästa mens.

Nästa mens beräknas till den 21 oktober + 31 dagar = 21 november 2024.

Ägglossningen sker då den 21 november - 10 dagar = 11 november 2024.

Befruktning och implantation:
    Efter ägglossningen kan ett ägg befruktas inom 12?24 timmar, och det befruktade ägget fäster sig i livmodern cirka 5?9 dagar senare. Det innebär att implantation troligen sker mellan 16 och 20 november 2024.

Tidigt graviditetstest:

Ett tidigt graviditetstest kan upptäcka hormonet hCG från 1?2 dagar efter implantation, vilket betyder att du kan testa från 17 november 2024 och framåt.

För högre tillförlitlighet rekommenderas att vänta till 19?20 november 2024.

Fan vad jag hoppas på detta nu! Tycker det är tråkigt att behöva sexa på beställning haha. 
Svar på tråden BIM November 2024