• Anonym

Utredning pga sjukfrånvaro?

Hej!
    Jag har varit sjuk för många gånger på ett år, och nu ska det göras en utredning på mig på jobbet. Än så länge är det ingen fara, men då jag fortsätter att vara sjuk då och då misstänker jag att chefen snart kommer att kräva sjukintyg från första dagen. En arbetskamrat hade kollat med facket som sa att det var olagligt av jobbet att kräva det, då man måste ha rätt till sina fem dagars sjukfrånvaro. Nån som vet hur det ligger till?
    Vad skulle jobbet kunna göra för nån annan utredning förutom just det med sjukintyg? (Utredning och utredning...)
    En lite fråga till, nån som vet hur det är med de fem dagarnas sjukfrånvaro man har rätt till utan sjukintyg? Måste det vara sammanhängande fem dagar eller gäller det fem arbetsdagar? T ex tisdag-fredag samt måndag?

• Svar på tråden Utredning pga sjukfrånvaro?
  • Lizzyy

Det är fem sammanhängande dagar avsett om det är under en helg eller inte.. Bästa du kan göra är att ringa Försäkringskassan och kolla hur allt funkar, jag har själv fårr göra en sådan utredning, men bästa är att du ringer själv.. Är inte bäst på att förklara direkt
    Eller så ringer du till facket och ber om hjälp.
    Varför så mycket sjuk, om man får undra..
    Kram!

• Anonym

Tack för svaret.
    Sjuk är jag pga trötthet, ingen ork och depression. Jobbet förstår tyvärr inte det, har varit hos företagssjuksköterskan som bara avfärdade mig genom att rekommendera promenader och bra mat.
    Blev ännu mer stressad nu när jag vet att det görs en "utredning", men insåg sen att skitsamma gör en utredning då. Det värsta som kan hända är att jag blir sjukskriven.

• Bias Dad

Vissa företag har ju som det som policy att kräva intyg från första dagen, efter ett antal sjukskrivningar på ett år, och de räknar nog inte dagar man varit sjuk, utan antal tillfällen.

Utredning måste de göra enligt arbetsmiljön för att se varför man är sjukskriven. om det är samma varje gång att man har ont efter vissa rörelser, eller problem med alkohol osv. för då har de skyldighet att ordna hjälp.

Intyg tror jag började dykaupp när arbetsgivarna fick ta över sjukkostnader från försäkringskassan. Tror inte det är olagligt.

• Lizzyy

Det positiva med utredningen är att om ni har företagshälsovård så kanske du får hjälp med en samtalskontakt? Om du är depp. så kanske det kan hjälpa? I min kommun (skara) så är det jättesvårt att få samtalskontakt... Skulle du vilja det? Passa på och ta reda på via FK om hur utredningen funkar, och utnjyttja det!
    Kram !

• Anonym

Lizzyy: Sköterskan frågade om jag hade någon att prata med och jag sa nej, men att jag har funderat på professionell hjälp. Jag hoppades att hon skulle kunna hjälpa mig vidare, men hon lämnade bara saken där.

Jag orkar verkligen inte med nånting just nu. Jag försöker hitta minsta smågrej för att slippa gå till jobbet. Vart ska man vända sig, Vårdcentralen? Har varit sjukskriven tidigare för depression, men det var kortare tider och fick ingen direkt hjälp. Bara att veta att man eventuellt skulle tillbaka till arbetslivet efter fyra-fem veckor var ju en oerhörd stress för mig.

• Lizzyy

ja, vårdcentralen är första steget, be och få tid med en doktor som kan skriva ut något anti depp. be sedan att få remiss till en samtalskontakt, och går inte det så försök via jobbet då, berätta för din chef om hur du känner dig. Du behöver ju inte ge några detaljer utan bara en sammanfattning, det gjorde jag och fick jättebra respons. Stå på dig, överdriv om hur dåligt du mår, annars kommer du ingenstans i vården,,,
    Kram!

• Emmec

På mitt jobb så görs en sån "utredning" på ren rutin. Arbetsgivaren måste ha ett så kallat "rehabsamtal" för att höra efter så att man inte är sjuk på grund av att man inte trivs på arbetet etc. Då jag arbetar på förskola så händer det för många att de får ha sådant samtal. Hos oss har det aldrig varit något "tjaffs" runt att man är borta mycket på samtalet utan det har varit diskutioner om ifall det går att minska sjusfrånvaron på något sätt och om arbetsgivaren kan göra något för att hjälpa den anställde etc.

• Mickis74

Jo, arbetsgivaren får kräva in läkarintyg från första dagen om de finns nån anledning till det.....och är nån hemma väldigt mycket så är det nog tillräckligt skäl.

• Anonym

det är lag på om man inom sex månader har fem eller fler sjukdagar att arbetsgivaren gör et sk Rehabiliterings möte med dig för att de skall fånga upp de som kanske inte mår bra prg en eller annan andledning se det positivt din arbetsgivare är noga och fånger upp de som mår dåligt

• Majsan70

Såhär är det.
    FK kräver att det görs en Rehab utredning efter 6 sjuktillfällen under ett åreller 4 tillfällen under 6 månader.

Då utreds varför man är hemma och om det är något åp jobbet eller hemma som gör en sjuk. Man går oxå igenom om arbetsgivaren kan hjälpa till med något osv.

Har man dessa tillfällena på min arbetsplats så kräver de sjukintyg från första dagen om man har flera kortare sjuktillfällen med typ förkylning och liknande. Har man förklarliga skäl såsom arbetsskada eller liknande så har man ju ofta sjukintyg redan från början innan.

Däremot har jag hört av facket att de egentligen inte får kräva sjukintyg från första dagen om man inte är ett "problem" så att säga. Men har man rent mjöl i påsen så spelar det ju egentligen ingen roll.

Svar på tråden Utredning pga sjukfrånvaro?