Inlägg från: Anonym (Molly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molly)

Köpa hus, fråga

Kontantinsatsen är ju för låg. Minst 15% men gärna lite till. Så spara på ett tag till skulle jag säga, sen kan ni köpa hus.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-10-19 11:31:36 följande:
    Ja det är kanske kontantinsatsen vi behöver spara mer på först. Kikade på lite kalkyler igår och när jag höjde kontantinsatsen kunde vi direkt låna till mer. Men det kommer ju ta åratal innan vi ens kommer upp i de summorna om vi inte ska trycka in oss i en liten billig lägenhet någonstans. Har en bostadsrätt idag. Oerhört trist och det känns som att man bara står och stampar på samma ställe.
    Vad har ni för månadskostnader idag då? Kan ni spara 10 000 per månad till kontantinsats i två år så är ni ju där. Hälften så mycket: fyra år bort. Det är inte så farligt länge.

Kan ni imte spara 5000 per månad med era löner så kanske ni inte ska köpa hus heller. 
  • Anonym (Molly)

Har ni bostadsrätt idag borde ni ju ha ganska god koll på dess värde och hur mycket större ett huslån skulle bli än nuvarande lån? 

För jag antar att ni har lån på den? Annars borde ni både kunna spara rätt rejält samt att ni får loss en slant när ni säljer?

• Anonym (Molly)

Ni har köpt för 500 000 vilket är rätt billigt (förstår att det kan vara rimligt i många mindre städer, men ni borde inte ha skyhöga månadskostnader idag). Då borde ni väl kunna spara rätt bra idag och öka på kontantinsatsen?

Svar på tråden Köpa hus, fråga