• Anonym (Hsr)

Fast i förhållande

Jag har varit tSM med min sambo i fem år och nu är jsg föräldraledig med vår 9 mån bebis. Det sista jag vil är att separera men jag mår så dåligt av att vara i det här förhållandet. Eller rättare sagt HAN får mig att må dåligt av att vara i det här förhållandet. Jag är aldrig glad längre och han får mig känna att det är fel på mig att jag är dum mm. Vi har inget kärleksliv utan är bara föräldrar och äger en bostadsrätt ihop. Problemet varför jag inte lämnar bara är för att jag inte har ekonomiska möjlighet till att lämna. Jag vill inte separera för mitt barns skull men känns som jag är fast i förhållandet 

• Svar på tråden Fast i förhållande
  • Anonym (Mim)

Att du känner dig fast idag betyder inte att du är fast imorgon.
    Vad behöver du göra för att få ekonomisk möjlighet?

Börja redan ikväll med att ställa dig i alla hyresköer du kan hitta. Även om det kan dröja år för att få en lägenhet så är det en början.

Har du jobb efter föräldraledigheten? Om ja, kolla om det finns möjlighet till tex en annan tjänst med högre lön eller leta andra tjänster. Om nej, börja titta på tex utbildningar som ger jobb med en lön du kan tänka dig.

På detta sätt är du en liten bit på väg och du kommer inte känna dig lika fast.

• Anonym (Linda)

Du har gott om möjligheter att samla på dig både pengar och kunskap så du kan separera lite längre fram.

Google är din bästa vän här. 

Just nu har du föräldrapenning men vad har du sen? Jobb? Studier? A-kassa?  Du har bostadsbidrag,  barnbidrag och rätt till underhåll.  Räcker det inte har du försörjningsstöd.  

Vad gäller bostad så flytta till vad som helst som du har råd med och landa där så har du sen all tid i världen att leta vidare efter något annat boende.  Börja med att ställa dig i alla tänkbara bostadsköer, kolla andrahandsmarknaden,  kolla Blocket och Facebook etc etc . 

• Tow2Mater

Han tar väl ganska snart över föräldraledigheten och du börjar jobba. Då får du mer inkomst och känner dig troligtvis inte lika fast. Kanske han känner sig lika fast som du och ni borde prata om saken?

• Anonym (Hsr)
    Anonym (Mim) skrev 2024-10-19 18:13:17 följande:

Att du känner dig fast idag betyder inte att du är fast imorgon.
    Vad behöver du göra för att få ekonomisk möjlighet?

Börja redan ikväll med att ställa dig i alla hyresköer du kan hitta. Även om det kan dröja år för att få en lägenhet så är det en början.

Har du jobb efter föräldraledigheten? Om ja, kolla om det finns möjlighet till tex en annan tjänst med högre lön eller leta andra tjänster. Om nej, börja titta på tex utbildningar som ger jobb med en lön du kan tänka dig.

På detta sätt är du en liten bit på väg och du kommer inte känna dig lika fast.

Jag har jobb men bara 75% och ingen möjlighet till att gå upp i arbetstid. Låg lön. Vi äger bostadsrätten tsm
  • Anonym (Hsr)
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-19 18:19:15 följande:

Du har gott om möjligheter att samla på dig både pengar och kunskap så du kan separera lite längre fram.

Google är din bästa vän här. 

Just nu har du föräldrapenning men vad har du sen? Jobb? Studier? A-kassa?  Du har bostadsbidrag,  barnbidrag och rätt till underhåll.  Räcker det inte har du försörjningsstöd.  

Vad gäller bostad så flytta till vad som helst som du har råd med och landa där så har du sen all tid i världen att leta vidare efter något annat boende.  Börja med att ställa dig i alla tänkbara bostadsköer, kolla andrahandsmarknaden,  kolla Blocket och Facebook etc etc . 

Jag äger halva bostadsrätten men kommer nog inte flytta till vad som heläst med ett litet barn. Jag har inga möjligheter att spara några pengar varje månad 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hsr) skrev 2024-10-19 18:58:15 följande:
    Jag äger halva bostadsrätten men kommer nog inte flytta till vad som heläst med ett litet barn. Jag har inga möjligheter att spara några pengar varje månad 
    Tvärtom är det ju precis det du ska göra. Ett litet barn har inga krav på antal kvadratmeter, behöver inte eget rum osv. DU har inte råd att vara kräsen i detta läget. 

Spara pengar behöver du inte men du behöver bli medveten om din budget och vad dina pengar kommer räcka till.  En bostadsrätt innebär också att du får ut pengar vid en försäljning som hjälper till att kunna betala hyran och köpa det du behöver vid en flytt.

Du har noll möjlighet att vara kräsen om du på riktigt vill separera. Då får du gilla läget och rätta munnen efter matsäcken . Du bor där du har råd. Det får alla andra göra i samma sits som du. 
  • Fjäril kär
    Fast det är ju så att vill du separera har du inte något val. Du får finna dig i att flytta dit du har råd till att börja med och SEN får du bättre möjligheter att byta till bättre boende när du har en annan ekonomi och har koll på vad du har råd med , kan byta jobb, plugga osv. 
  • Fjäril kär

Med all respekt men varför har du satt dig i denna dåliga ekonomiska sits från början?  

• Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 18:49:11 följande:

Han tar väl ganska snart över föräldraledigheten och du börjar jobba. Då får du mer inkomst och känner dig troligtvis inte lika fast. Kanske han känner sig lika fast som du och ni borde prata om saken?

Ditt spammande och OT inlägg är riktigt tröttsamt.
    Får du lön av FL för detta? 
    Du postar samma sak i alla trådar.
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2024-10-19 19:28:32 följande:
    Ditt spammande och OT inlägg är riktigt tröttsamt.
    Får du lön av FL för detta? 
    Du postar samma sak i alla trådar.
    Sluta med dina trakasserier nu. Jag diskuterar TS. On topic. 
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Hsr) skrev 2024-10-19 18:51:21 följande:
    Jag har jobb men bara 75% och ingen möjlighet till att gå upp i arbetstid. Låg lön. Vi äger bostadsrätten tsm

Du kan söka andra jobb eller plugga. En bostadsrätt går att sälja.
    Du kan flytta till en billig 1:a till att börja med.

Förstår att det ser mörkt ut just nu men det finns lösningar! Många kvinnor (och män) har lämnat eller blivit lämnade och levt/lever som ensamstående med barn. Varför skulle inte du kunna det? 

Som sagt sätt dig i köer, kolla efter andra jobb, gör en budget osv, tänk Lösningar! och inte hinder. Du kanske inte lämnar imorgon men om 6 månader eller 1 år har du kanske löst det du behöver för att kunna gå? Men du måste ju börja någonstans och du började med detta inlägg. Googla nu på nästa steg - bostadsköer i din stad.

• Tow2Mater

Har du och pappan gemensam vårdnad? Normalt kan man inte flytta med barnet utan den andras medgivande. Kolla hur andra gjort, det brukar rekommenderas täta byten for barnet typ 2-2-3 dagar i taget istället for varannan vecka när de är mindre.

• Anonym (Mim)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 19:43:53 följande:

Har du och pappan gemensam vårdnad? Normalt kan man inte flytta med barnet utan den andras medgivande. Kolla hur andra gjort, det brukar rekommenderas täta byten for barnet typ 2-2-3 dagar i taget istället for varannan vecka när de är mindre.

Ts kan flytta och de kan ha barnet 50/50, spelar ingen roll var barnet är skrivet. Sonen kan vara skriven i bostadsrätten, det förändrar inget för ts.
  • Fjäril kär

Ta kontakt med en mäklare och kolla upp vad ni skulle kunna få ut av att sälja lägenheten.  Oavsett summa har du en bra grund att börja med och kunna klara dig ekonomiskt en period innan du kommit på fötter med lön, bidrag etc. 

Glöm inte att ta hjälp av familj och vänner.  

• Anonym (Ui)
    Då är det verkligen på tiden att ni pratar om detta och börjar spara, om något skulle hända så behöver ni en buffert!
  • Anonym (Big dick)

Största problemet är att du använder tsm som en seriös förkortning, det gör att man tror att ts är fem år gammal. 

Kan inte ta någon på allvar som använder tsm. 

• Anonym (I)

Jag vet att det kan vara läskigt att separera med ett litet barn. Men fördelen är att barnet inte kommer minnas separationen. Det är ju även så att en separation leder förmodligen till att du kommer må bättre och för både dig och barnet är det ju bättre att du är en glad och bra mamma än att du bor kvar och mår dåligt och barnet växer upp i det.

Börja med en liten, billig lgh där du kan landa och spara pengar. Så kan du byta till något större om ett par år. Kolla med banken vad du kan få i lån och se om det räcker till att köpa nåt, annars kontakta hyresvärdar.

Svar på tråden Fast i förhållande