• Anonym (Hsr)

Fast i förhållande

Jag har varit tSM med min sambo i fem år och nu är jsg föräldraledig med vår 9 mån bebis. Det sista jag vil är att separera men jag mår så dåligt av att vara i det här förhållandet. Eller rättare sagt HAN får mig att må dåligt av att vara i det här förhållandet. Jag är aldrig glad längre och han får mig känna att det är fel på mig att jag är dum mm. Vi har inget kärleksliv utan är bara föräldrar och äger en bostadsrätt ihop. Problemet varför jag inte lämnar bara är för att jag inte har ekonomiska möjlighet till att lämna. Jag vill inte separera för mitt barns skull men känns som jag är fast i förhållandet 

• Svar på tråden Fast i förhållande
  • Anonym (Hsr)
    Anonym (Mim) skrev 2024-10-19 18:13:17 följande:

Att du känner dig fast idag betyder inte att du är fast imorgon.
    Vad behöver du göra för att få ekonomisk möjlighet?

Börja redan ikväll med att ställa dig i alla hyresköer du kan hitta. Även om det kan dröja år för att få en lägenhet så är det en början.

Har du jobb efter föräldraledigheten? Om ja, kolla om det finns möjlighet till tex en annan tjänst med högre lön eller leta andra tjänster. Om nej, börja titta på tex utbildningar som ger jobb med en lön du kan tänka dig.

På detta sätt är du en liten bit på väg och du kommer inte känna dig lika fast.

Jag har jobb men bara 75% och ingen möjlighet till att gå upp i arbetstid. Låg lön. Vi äger bostadsrätten tsm
  • Anonym (Hsr)
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-19 18:19:15 följande:

Du har gott om möjligheter att samla på dig både pengar och kunskap så du kan separera lite längre fram.

Google är din bästa vän här. 

Just nu har du föräldrapenning men vad har du sen? Jobb? Studier? A-kassa?  Du har bostadsbidrag,  barnbidrag och rätt till underhåll.  Räcker det inte har du försörjningsstöd.  

Vad gäller bostad så flytta till vad som helst som du har råd med och landa där så har du sen all tid i världen att leta vidare efter något annat boende.  Börja med att ställa dig i alla tänkbara bostadsköer, kolla andrahandsmarknaden,  kolla Blocket och Facebook etc etc . 

Jag äger halva bostadsrätten men kommer nog inte flytta till vad som heläst med ett litet barn. Jag har inga möjligheter att spara några pengar varje månad 
Svar på tråden Fast i förhållande