Inlägg från: Anonym (Oro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oro)

Borde jag göra en orosanmälan

Anonym (En annan morsa) skrev 2024-10-19 22:20:22 följande:

Jag tycker du kan göra en anonym orosanmälan. Och tipsa polisen om fyllekörningen.

Men dessutom tycker jag att du personligen ska engagera dig lite extra i din mans syskonbarn. Socialen kanske gör något, kanske inte, men om du finns där i barnens liv som en extra, schysst vuxen person, får barnen en sund person i sin familjekrets, och det kan vara minst lika viktigt. Bry dig om dem, låt dem sova över hemma hos er ibland, ta med dem om ni ska åka någonstans. Prata med dem, intressera dig för dem, visa att du är pålitlig. Ge dem en motpol till deras dysfunktionella hemmiljö. Har du egna barn i deras ålder?

Detta händer redan. Kan inte gå in på detta närmare men jag märker ju att ungarna är otrygga hemma. 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 22:32:46 följande:
    Nej du behöver inte redovisa något. Det är tydligt ändå.
    Hoppas att familjen i fråga slipper dig i sin närhet så snart som möjligt.
    Du verkar mer ha något emot att jag slutligen vill göra en orosanmälan för att man inte ska göra detta mot folk i sin omgivning. Vem tycker du ska göra en orosanmälan då? 
  • Anonym (Oro)
    felicityporter skrev 2024-10-19 22:36:43 följande:

Jag tycler du ska chilla och prata med familjen det berör istället. Jag vet att det inte ses som en konventionell lösning, men jag tror i mitt innersta att detta vore det bästa för alla inblandade.

Hur skulle det lösa problemet? 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 22:42:53 följande:
    Ingen.
    Baserat på dina fantasier.
    Fast utgå från ett scenario du vet är sant då. Din systers man har förgripit sig på barnen, de springer hem till dig och berättar, vad gör du? Utgår från att du va inte där så du vet inte? och man ska lösa saker inom familjen så då ska du inte göra något? 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 22:49:46 följande:
    Ska vi förhålla oss till "verkligheten" eller utvidga resonemnget till dina vidare fantasier?

Du har ingen anledning att argumentera emot. Om du inte tror på specifikt detta så kan du ju fortfarande ägna dig åt ett moraliskt resonemang. Du tycker inte man ska göra orosanmälningar oavsett vad? 

Sedan handlar det inte om att veta. Det finns inget som är exakt, sant och fakta. Här handlar det om tolkningar. Det finns ju de som tar droger varje dag som inte ser sig som missbrukare även om de tar detta på egen hand. Är en läkares bedömning alltid korrekt? 

Vi kan hamna i ett filosofiskt resonemang och grotta ner oss i detta i oändlighet men är inte intresserad av detta. 

• Anonym (Oro)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 22:56:12 följande:
    Vad sa du till honom? Du tog väl hans bilnyckel?
    Jag går inte in på detta. Det saknar dessutom relevans för frågeställningen 
  • Anonym (Oro)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 22:59:14 följande:
    Jag tycker ditt agerande spelar stor roll. Tycker du ska anmäla men inte anonymt. Dags att stå upp for vad du anser?

Vem blir lyckligare av det? Blir ju värre för barnen 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-19 23:37:52 följande:
    En anmälan för dig blir ALLTID värre för barnen!!!! ALLTID, men du verkar inte vilja se det. Är det en personlig vendetta mot mannen ifråga?

Om du på riktigt är orolig så är väl din man också det? I så fall kan HAN prata med sin syster, eller med båda. Men du ska nog hålla dig borta då du mer verkar vilja sätta dit familjen än hjälpa... OM de nu skulle behöva det av nån anledning...
    Anonym (Oro) skrev 2024-10-19 23:01:18 följande:
    Vem blir lyckligare av det? Blir ju värre f
    Hur kan det bli värre för barnen med en orosanmälan? Jag tycker mannen är skittrevlig och har absolut inget emot honom utöver hur hans agerande påverkar barnen. Om han är alkoholist och trivs bra med detta så får han vara det. Men nu har han tagit på sig att ha barn och då behöver dessa barn sina föräldrar.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-20 08:48:49 följande:
    Ts förstår inte vad hon är på väg att göra.
    Dessa anonyma anmälningar borde inte vara tillåtna.
    Att stå för det man gjort är det minsta man kan begära.

Helt ärligt, skulle jag få veta att min partner anmält en anhörig till soc så hade jag allvarligt övervägt om jag skulle stanna i relationen.
    Barnen kan ju inte gå till mig och min man om jag är ärlig med vem jag är. Tycker du barn ska ha det bra? 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-20 09:02:49 följande:
    Ja, jag tycker verkligen att barn ska få leva i en lugn och trygg tillvaro i sitt eget hem. Men tydligen tycker inte Du det som vill soc anmäla.  Då vill man INTE barnen väl.

Igen då, håller din man inte med dig? Träffar/umgås/pratar han inte med sin syster och hennes man? Är ni (DU!) ovänner med den familjen? Hämnas kan du göra på annat sätt om du är ute efter det. Utan att sabotera för barnen!

Min mans inställning är att man inte ska prata om sånt här, att det är sorgligt för barnen men att det inte är vårt problem. Vi är inte det minsta osams. 

Barnen far ju illa av missbruket. Förstår du inte det? 

• Anonym (Oro)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-20 10:47:39 följande:
    Om barnen uttryckt att de mår dåligt på något sätt så är väl det en bra ingång att prata med föräldrarna och även med barnenberoendepå åldern? Att socanmäla anonymt är ALDRIG bra, varken för barnen eller hela familjen.  Förstår du inte det?

Du tror att ett missbruk är ett rationellt beteende och att vi tillsammans ska sitta och resonera oss fram? 

Har du haft missbruk själv på nära håll? 

• Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-20 10:54:18 följande:
    Du är feg och vågar inte stå för vad du gör.
    Det gör dig till en dålig förebild så du är ingen förlust för barnen

Och din man ja, frågan är om du ens har honom kvar om du sätter soc på hans syster.
    Vad är ditt problem med detta egentligen? Tycker du barn ska växa upp med missbruk? Har du själv haft problem med socialtjänsten eller varför är detta ett sånt stort problem? Vem skulle gripa in när Fritzel utsatte sin dotter för våldtäkt och gjorde henne gravid? Mamman visste men gjorde inget. Om mammans syster misstänkt något, hade hon varit dum då? 
Svar på tråden Borde jag göra en orosanmälan