• Anonym (Mamma till 3 vuxna)

Syskonsvartsjuka hos vuxna barn

Har tre vuxna döttrar. Den mellersta har egentligen ända sedan yngsta föddes visat svartsjuka mot henne. Det fortsätter.
    Hon påpekar ofta att jag favoriserar den yngsta. Jag har olika relation till dem. Får varig lite mammig ännu till den yngsta då hon är mer osjälvständig. Med mellersta har jag mera en vuxen relation och vi gör trevliga saker tillsammans då och då.
    Äldsta dottern står stadigt på egna ben också.
    Min teori är att mellersta dottern är ett typiskt klämbarn. Äldsta var krävande och hopplös som barn. Yngsta var liten. Mellersta var duktig och skötte sitt.
    Vi har talat om detta ofta men hon kommer inte vidare. Föreslog terapi, men inte vet jag vad jag kan göra annorlunda nu mer.
    Nån i samma situation? ( som hon eller jag)

• Svar på tråden Syskonsvartsjuka hos vuxna barn
  • Anonym (Svartsjuk syster)

Jag har en fruktansvärt svartsjuk storasyster. Jag är 44 och hon är 49. Våran kontakt är obefintlig för det går bara inte. Det är jättetrist då vi bara har varandra. Föräldrar avlidna och ingen annan släkt. Vi båda har barn så det är jättetråkigt att kusinerna hamnar i kläm. 

• Anonym (•)

Om hon upplever det så så är det nog så, sedan kanske du inte gör det medvetet.
    Min ena förälder favoriserade mitt yngre syskon under hela uppväxten och än idag och det är smärtsamt att inte känna att man är lika älskad och betydelsefull. 

Svar på tråden Syskonsvartsjuka hos vuxna barn