• Anonym (Mini)

Arbete som kräver praktisk först?

Jag är ny examinerad och söker olika jobb. Det jag undrar över är om man ska lägga tid på arbeten som kräver att du ska praktisera? Har "praktiserat" arbetat utan lön för att Subway skulle spara pengar på personal. Den gången skulle jag arbeta utan lön i 2 veckor. Jag tackar nej efter 1,5 och redan nästa dag var där en ny praktikant. Det känns som att dem lever och utnyttjar oss som är arbetslösa?
    Min fråga är: ska man lägga ner tid på arbeten som kräver praktisk över huvud taget? Har fått erbjudande på en restaurang att praktisera 1 till 1,5 timme på antingen fredag eller lördag. Ska man tacka ja? Eller är det ett försök att få gratis arbetskraft?

• Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?
  • Anonym (???)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 14:10:46 följande:
    Inga av dessa myndigheter vill att folk jobbar gratis.
    Har du rätt så kan det vara svaret på arbetslösheten i Sverige. Men jag vet många fall där folk prov-jobbat med bidrag. 
  • Anonym (Allis)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 14:12:54 följande:
    Har du läst något av det jag skrivit? Jag är positiv till praktik med aktivitetsstöd. 

Men rent ideologiskt så får man kanske gå utanför bidragssystemen i Sverige idag om de är alltför tröga. Det är dock viktigt att man är försäkrad när man utför arbete, oavsett lön eller ej. 
    Vi diskuterar ju att praktisera gratis eller inte? Varför har du argumenterat emot mig om du håller med mig?
  • Anonym (Allis)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 14:14:49 följande:
    Har du rätt så kan det vara svaret på arbetslösheten i Sverige. Men jag vet många fall där folk prov-jobbat med bidrag. 
    Att få bidrag är ju inte att jobba gratis.
  • Anonym (???)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 14:15:14 följande:
    Vi diskuterar ju att praktisera gratis eller inte? Varför har du argumenterat emot mig om du håller med mig?
    Kanske du som inte har läst vad jag faktiskt skriver? 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 14:14:19 följande:
    Nu ser jag att du gjorde detta under studier. Lite skillnad då eftersom du väl fick CSN och valde detta som en del av din utbildning.

Inte så att du var arbetslös och tvingades jobba gratis utan att kunna sätta mat på bordet.
    Jag har aldrig tagit CSN lån eller bidrag visserligen. Men om man inte har någon erfarenhet så får man se till att skaffa sig detta. Men då handlar det ju om att lära sig ett riktigt yrke. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 14:15:51 följande:
    Att få bidrag är ju inte att jobba gratis.
    Även om man inte har rätt till bidrag så kan det vara en ingång i jobb. Kan t ex funka om man fortfarande bor hemma eller sitter på kapital. Men de flesta i Sverige har ju rätt till någon form av ersättning.
  • Anonym (Hejhejhelgtrådmedfirestarter)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 13:41:15 följande:
    Varför ska man vara anställd med lön för att kunna vara försäkrad? Arbetspraktik är ingen skuggverksamhet utan har lagar och regler. 
    Du verkar argumentera hårt för något som AF verkligen försöker undvika, att folk utnyttjas på praktik och därför ges självklart inte tillåtelse till så korta pass på en restaurang kvällstid som en engångsgrej. Så då blir det oförsäkrat vilket är en stor risk för arbetstagaren, en livslång om det blir skador. Ett så kort pass anställer en vettig arbetsgivare för.
  • Anonym (Allis)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 14:16:50 följande:
    Kanske du som inte har läst vad jag faktiskt skriver? 
    Du har argumenterat emot nästan allt jag skrivit, när jag påtalat att man inte ska arbeta gratis.

Skulle jag läst dina tankar menar du? 
  • Anonym (Allis)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-10-20 14:17:10 följande:
    Jag har aldrig tagit CSN lån eller bidrag visserligen. Men om man inte har någon erfarenhet så får man se till att skaffa sig detta. Men då handlar det ju om att lära sig ett riktigt yrke. 
    Då är det ju självvalt.

Men en vuxen människa som har räkningar att betala ska ju inte göra praktik gratis i flera månader.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 14:09:41 följande:
    Men du gjorde väl inte detta gratis?
    Du fick väl någon form av ersättning?

Att praktisera inom ramarna för pågående utbildning är vad jag vet godkänt. Man får ju studiemedel eftersom man studerar. Men det ska då vara en riktig praktik där fokus ligger på att praktikanten lär sig yrket. Det ska finnas en utsedd handledare osv. Man bör skriva på ett avtal som fastställer vilka försäkringar som gäller etc. Tex ska ju praktikanten inte ha ekonomiskt ansvar om något gpr snett av misstag. I mitt yrke ingår praktik i utbildningen och att ha en praktikant ett halvår brukar gå plus minus noll. Att använda praktikanten för att tjäna pengar ses inte på med blida ögon. Framkommer det får man inga praktikanter från den utbildningen igen och man får dåligt rykte i branchen generellt. 

Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?