Anonym (M) skrev 2024-11-15 12:35:11 följande:
Du vill alltså inte förklara närmare vad du menar med frågan om kärleken och skillnaderna gällande känslor?
Ja, män saknar förmågan att amma och att på det sättet ge barn näring.
Du behöver givetvis inte diskutera det du skrev i ditt citat, men då uppfattar jag dig som att du i alla fall förstår varför jag ställde frågan om vilka värderingar och moderna påfund som du menar elimineras av att enbart kvinnor kan amma.
Jag förstår inte vad det i så fall är som du vill att jag ska förklara närmare?
Jag noterade att ts skriver att kärleken till barnlängtan är större än kärleken till mannen.
Ts har alltså berättat att hennes kärlek till en tanke, en längtan, är större än hennes kärlek till mannen.
Min åsikt är att denna prioritetsordning gällande hennes kärlek, alltså hennes känslor, kan komma ha betydelse i deras framtida gemensamma liv, särskilt när/om hon föder ett barn.
Jag frågade dig: Delar du inte den åsikten?
Jag har inte sett att du svarade på denna fråga som avser hur ts känslor är prioriterade,
utan du valde i stället att svara på något helt annat.
Det förvånar mig fortfarande om du inte klarar se skillnaden gällande vad jag frågade om kontra det du i stället svarade.
Jag hade inte uppfattat att du önskade någon mera förklaring gällande detta och jag förstår inte hur eller varför detta skulle behöva förklaras närmare?
Känner du osäkerhet gällande om barnet behöver näring eller inte för att överleva?
Jag har inte kunnat finna forskning eller undersökningar som skulle visa att ett barn skulle klara att överleva utan näring.
Dessutom, i mänsklighetens naturliga början, och under följande många många tusen år, finns sannolikt ingen forskning som kan visa på något annat naturligt alternativ än amning, för att få det nyfödda barnet att överleva.
Det är därför mycket enkelt konstatera, det råder ingen tvekan om sanning och verkligheten, att kvinnan helt naturligt har förmåga att få avkomman att överleva medan mannen saknar denna förmåga, vilket också är helt naturligt.
För mänsklighetens utveckling, i evolutionen, är denna uppenbara skillnad något helt naturligt.
Skillnaden har självfallet inte uppstått av en slump!
Skillnaden är helt enkelt och fullkomligt självklart en förutsättning för evolutionen, för mänsklighetens överlevnad och utveckling.
Sedan om detta inte anses pk i vissa kretsar i dagens samhälle saknar självfallet betydelse i ett större perspektiv. Hur gärna vissa än vill så går det inte ändra på sanningen och verkligheten.
Om du känner ett behov av att välja att uppfatta det jag skriver på ditt eget sätt så står det dig fritt.
Som du förstår så delar jag inte din uppfattning, även om det för mig är oklart vad du egentligen vill eller menar. Om du vill diskutera något i detta, eller vill ha ett mer underbyggt svar från mig, så måste du i så fall vara mycket mer specifik.