Anonym (Z) skrev 2024-10-22 16:18:07 följande:
Du anser inte att Sverige är ett integrerande land som erbjuder gratis utbildning, boende och socialt stöd i form av barnbidrag, socialbidrag, bostadsbidrag, studiebidrag, föräldrapenning mm? Dessa personer som du syftar på har all möjlighet i världen att bli integrerade i samhället men väljer själva en annan väg.
Med det sagt så handlar min trådstart inte enbart om män med invandrarbakgrund, även om de är överrepresenterade inom vissa typer av våldsbrott.
Jo det anser jag, och jag tror att de flesta som inte är integrerade i samhället är det för att de inte vill och då ska man inte heller bo och ta del av fördelarna med att bo här, enligt min uppfattning.
För övriga som begår våldsbrott så kan det finnas många orsaker, men min gissning är att män som har jobb, familj och är engagerade i samhället på olika sätt, fotbollstränare mm, är betydligt mindre benägna att begå våldsbrott än ensamma män med olika problem som missbruk mm. Så det handlar det om att minimera utanförskap och skapa en känsla av sammanhang.