Inlägg från: Anonym (Kleopatra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kleopatra)

Är det blodpropp?

Anonym (Anonym) skrev 2024-10-23 16:54:18 följande:
    Berättade det vid mötet att helst få andra preventivmedel pga får väldigt jobbigt vid mens. Men fick då p-piller igen och hon brydde sig inte om misstänkta blodpropp jag hade fått. 

Fast din barnmorska kan ju inte tvinga dig till något. Det är du som väljer p-medel, inte hon. 

Jag instämmer med övriga att det är väldigt märkligt att du fick p-piller utskrivet. De brukar väl till och med fråga om ens föräldrar haft proppar eftersom det innebär en risk. Själv valde jag bort p-piller för länge sedan bland annat på grund av proppar två generationer bak i släkten. Nu har min förälder också fått proppar och jag är otroligt glad att jag valt bort p-piller. 

Om du skulle ha en propp tycker jag att du ska anmäla det som vårdskada. 

• Anonym (Kleopatra)

Ville inte säga det förut men såg att någon annan tagit upp det. Även jag vet en tjej som dog på grund av p-piller utskrivna trots att hon tillhörde riskgrupp (dock inte samma som du, TS). Hon fick först ont i benet. Vården avfärdade det som träningsskada. Sedan dog hon av massvis med proppar i bland annat hjärta och lungor. En ung tjej, en flicka bara. 

Du har väl slutat ta pillrena, TS? Åk in och be om ordentlig undersökning och vid behov blodförtunnande. 

Svar på tråden Är det blodpropp?