• Juliii86

Bf juli 2025

Hej hur går det här? Hur mår ni nu efter att det har gått en längre tid? Är det någon som känner sig bättre? 
    Jag hade en del illamående, spydde ibland och fick ofta vad jag än åt halsbränna. Så nu har jag ätit mat som jag inte kunde göra förut utan att få spyattacker eller halsbränna. Så det känns väldigt bra. Jag hoppas att det fortsätter så. Köpte för övrigt omeprazol för halsbränna. Vet inte om det var som hjälpte få bort halsbrännan.

Jag har även kännt pytte pytte pytte små sparkar. Testade en gång att skaka magen för det kändes inget och så började röra sig något inuti. Lite som att någon sträcker sig. Jag är nu i vecka 16 (15+1). 

• Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-02-03 14:48:39 följande:
    Hej! Är förkyld men annars mår jag bra, inget illamående eller så. Jag är förvisso rätt trött och sover väldigt djupt, plingar till som en klocka strax efter 22 och då somnar jag inom 30 sekunder hehe.

Känner också lite fladder här och där, nästan dagligen nu så det känns inte som det är några tvivel om vad det är längre, är i 15+1 idag!

Jag och stora barnen försöker ha som tradition att köpa och äta den frukt som bebisen beskrivs som storleksmässigt, så i söndags mumsade vi citron!
    Hej, Vad tråkigt med förkylning. Vad bra att du mår bra. Den är jobbig att känna sig trött. Jag har nog känt av det och kan ibland somna på soffan. 

Det är mysigt när man känner bebisen i magen 😊 Ja man borde nog kunna veta vid det här laget att det är bebisen som festar loss i magen 😂

Vad mysigt tradion ni har 😃 

Jag har en fundering om det är någon som vet.. var så länge sen jag var gravid sist så jag minns inte hur det var. Magen brukar bli väldigt hård efter maten fram tills natten. Sen blir den mjuk på morgonen igen. Ibland känns det som mensvärk när den hårdnar till. Är det sammandragningar eller är det att tarmarna som är igång efter maten?
  • Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-02-04 14:23:53 följande:
    Det kan säkert vara sammandragningar, men jag har inte haft så mycket sammandragningar i någon av mina graviditeter så tycker det är svårt att veta. Det händer ju verkligen en hel del i magen och det bubblar fram och tillbaka...

Om du får ont är det väl bäst att du pratar med din barnmorska! Jag ska träffa min nu snart igen, första gången sedan inskrivningsbesöket.
    Nä det är jätte svårt att veta vad som är vad och precis som du säger så händer det mycket i magen.

Jag får nog ta upp det med barnmorskan när jag har tid. Det händer inte ofta så det är nog ingen fara. Jag får inte heller jätte ont utan mer som att magen blåsar upp. Än så länge är jag inte orolig 😊
  • Juliii86
    Anonym (Nervös) skrev 2025-02-12 12:54:35 följande:

Hur går det för er alla? Här har vi gjort RUL nyligen, en rörlig liten är det där inne i alla fall som inte ville vara stilla och ställa upp på ultraljudet, fick avbryta och komma tillbaka efter en timme då det inte gick att göra hela undersökningen på en gång 😂 men allt såg bra ut i alla fall, vi har valt att inte ta reda på vem det är där inne, vill få ha det som en överraskning.
    Jag är i v 20 (19+4) idag och har börjat känna rörelser ibland sen ett par veckor tillbaka, så mysigt 🥰 är även sjukskriven pga sammandragningar, har mycket sammandragningar vid ansträngning och har ett fysiskt jobb, så får gå hemma och inte göra något alls för tillfället... 

Vad mysigt att ni fick se lille bebisen och skönt att höra att allt såg bra iut. Spännande med en överraskning. Vi har diskuterat här hemma hur vi ska göra och jag var lite mer åt att ha det som överraskning men min man tyckte att det kan vara bra veta så vi kan förbereda oss för vad det blir. Nu börjar jag känner mer att jag vill veta för jag har en känsla av att det är en liten flicka i magen men det återstår att se.

Oj vad tiden går fort att du redan är i vecka 20. Jag som har längtat så mycket att vara i vecka 20 så att man kan se lilla bebisen. Jag är i vecka 17 (16+6) och går in i en ny vecka imorgon, fredag. 

Okej, jag har också haft en del sammandragningar men jag försöker ta det lugnt och inte stressa upp mig för mycket. Har hittat ett sätt att sätta stopp på sammandragningar så nu känns det bättre. Jag är ändå heltidssjukskriven på grund av att jag mår psykisk dåligt och är hemma om dagarna. 

Igår kände jag bebisen i magen och det var en lite fot som svepte i magen och sedan sparkade till några gånger. Jag blev helt till mig och försökte känna efter foten och där var den. Då sprang fort till min man och sa känn här!! Min dotter ville också känna.
  • Juliii86
    Flyttar listan hit så att alla kan se den om man vill skriva upp sig Solig

BF Juli
     Gravid

1/7 Newstory
    7/7 Alexandra93
    14/7 - Kashmir89
    23/7 - mammaIda00
    24/7 - Juliii86
    27/7 - Tredje gången gillt
    28/7 - Angiesmamma
  • Juliii86

Hej alla!

Det har varit tyst här inne. Hur mår ni allihopa? Jag var på rul igår, fick gå ensam för att min man fick stanna hemma med våran dotter. Det blev kaos med dotter och det gick inte enligt plan. Vart så ledsen för jag har väntat på den dagen i flera veckor och så strular det till sig. Men ialla fall nu till den positiva.
    Vi väntar en liten son, vi är så lyckliga! Vi trodde vi väntade en dotter. En liten lille bror är så välkommenHjärta

• Juliii86

Vad kul att höra från er att det har gått bra på RUL. Jag ska nästa vecka träffa barnmorskan. Jag antar man får höra hjärtat och mäter magen. Det ska bli så mysigt höra hjärtat på lille pojken Hjärta Jag hade en barnmorska som jag träffade första gången och av någon anledning så får jag en ny barnmorska. Vet inte varför? Hade helst velat ha samma barnmorska men får se vad hon nya barnmorskan säger, varför jag får henne.

• Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-03-07 17:26:25 följande:

Allt gick bra på RUL! Det blir en grabb 😅 är lite chockad men såklart glad ändå, det blir roligt. 

Hoppas det känns bra mef nya barnmorskan men annars måste du väl få byta tillbaka, såvida den andra barnmorskan inte är ledig/sjukskriven?

jag hade gärna gått till samma barnmorska som jag hade till mina två döttrar men hon har tyvärr gått I pension. Känner inte nya så väl än, bara träffat henne en gång, men det blir nog bra. Nästa gång vi går dit och lyssnar på hjärtat så sa hon att jag kan ta med mig stora barnen så de får höra hjärtljudet, det blir kul :)

Ja jag var detsamma med mig när jag fick reda på att det är en pojke. Jag var så säker på en flicka men som du skrev så är pojke också välkommen ❤️ Kul att det blir en pojke för er 😊

Jo jag får ju byta bm tycker man. Det kan ju hända hon är ledig/sjuk. Får se vad den nya bm säger. Jag har bara träffat en gång den första bm men då var det en hel del grejer jag berättade för henne och jag känner att jag har ingen lust att ta upp det igen. Det är saker som är känsligt att prata om.

Vad kul att du får ta med barnen. Min bm nämnde aldrig om detta att man får ta med barn. Min dotter har studiedag på måndag på samma dag som jag har besök hos bm. Eftersom min man missade RUL så föreslog jag att han kunde hänga med och höra hjärtat slå för att uppmuntra honom. Vi får se hur allt går. 
  • Juliii86
    MrsXy skrev 2025-03-17 21:05:38 följande:

Hej hopp hur mår alla? I vilken vecka är ni nu? 
    Vart bor ni? 
    Varit väldigt återhållsam och försiktig och inte vågat ta ut något men nu känner jag att man ändå kan våga vara lite glad och pepp, 23+0 idag 😀 

Jag mår bra Skrattande I början hade jag ett helvete med illamående och en jobbig halsbränna. Det försvann någon gång i vecka 18-19. Nu är jag i vecka 22 (21+4).
    Min lille son sparkar så mycket och rör sig åt alla håll. Nu har jag känt att han sparar mer uppåt nu, alltså ovanför navel. Han verkar tycka det är roligt att sparka på urinblåsan Obestämd

Hur mår du själv?
  • Juliii86
    MrsXy skrev 2025-03-23 21:09:01 följande:
    Aah skönt att få må.lite bättre nu då! :) jaa jag med, känner sparkar lite var stans, långt över naveln ibland, känns så sjukt att det gått såhär långt (efter flera mf tidigare)
    Ja verkligen! Jag grät ibland för det kändes omöjligt att klara av graviditeten tills det vände. Det tog tid men det gick. Vad roligt att höra att det går bra för dig 😊 Jag förstår att du har varit orolig men det kommer gå bra. Det känns ju som din bebis är frisk som sparkar och visar att här är jag. Jag finns här med dig 🤭
  • Juliii86
    MrsXy skrev 2025-03-29 16:25:38 följande:
    Jaa men ellerhur, allt som allt hittills så har allt sett väldigt bra ut :D Men haft många mf tidigare.. Så är ju lite läskigt, men känner rörelser varje dag sedan 17+2 :O 
    Vart bor du då? :)
    Vi får hoppas att det håller sig och att din bebis är lika stark hela vägen 🤗 Åh så mysigt att känna så tidigt. Jag har också känt tidigt och det är det bästa som finns ❤️
    Jag bor i Borås, tillhör Västra Götaland. Vart bor du?
  • Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-05-12 09:38:01 följande:

Hur går det för juli-gänget :) ? sista trimestern nu!

Jag har hittills mått otroligt bra, förutom oturen att åka på magsjuka 2 omgångar. Det var inte roligt med en vild, stark unge i magen.

Nu misstänker jag dock att lite foglossning börjar komma, det gör lite ont i höfterna ibland och magen är tung. Det kommer bli jobbiga sommarmånader framför mig, känner jag på mig.

Börjar fundera lite kring förlossning, den luriga trean har jag fått lära mig om. Hoppas innerligt på en enkel förlossning, jag har hyfsat problematiska graviditeter och förlossningar bakom mig, men det får jag nog ta upp med min barnmorska.

Hur mår ni?

Hej! 

Nej vad tråkigt med magsjuka! Ingen bra kombo att ha det och vara höggravid 😬 Hoppas att du mår bättre nu.

Konstigt nog så började jag få ischias för en månad sen ungefär och sen att det svider till i underlivet. Fick veta att det heter Lightning crotch. Det känns som det blixtrar till I underlivet muskler. Svårt förklara känslan. Tröttheten har kommit ikapp mig igen. Vilar mig när jag har möjlighet och försöker få den vila jag behöver.

Ja det kan vara värt att ta upp det med bm så att ni kan göra en plan för hur du vill ha det. Jag har inte haft några komplikationer utan att det har varit en för snabb förlossning från förra graviditeten. Började få värkar som inte var så täta som sedan snabbt vänds till täta värkar och då var det bara åka iväg snabbt. På vägen dit så var det nära på att föda i bilen så när jag kom till förlossning var det akut köra mig med britsen till förlossningsrummet 😂 Min man hade sagt lite fel till personalen och jag minns jag sa till han att jag föder snart barnet men han var redan så stressad att han inte tänkte sig för och sa något stil med att dom inte är så täta. Så när jag kom dit fick jag sitta på en soffa men det gick tydligen inte vara lugn. Det var då personalen märkte att jag håller på föda så hon bad mig ligga på britsen så hon kunde kolla om jag var öppen. Visst var jag det. Hel öppen! Så den här gången kommer jag säga du måste lyssna på vad jag säger 😅 Stackare måste varit så nervös över hela situationen för det gick så snabbt.

• Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-05-19 09:40:19 följande:
    Hej och hå, vi är verkligen gravida nu!!! Kanske bebisen som börjar fixera sig? Då vill jag minnas att just de där ilningarna kom. Mina två tidigare barn hade fixerat sig vid det här laget men på senaste barnmorskebesöket var det tydligen lite svårt att känna och mäta bebisen så jag ska gå på tillväxtultraljud i juni. Tror inte det ska vara någon fara, är mest glad att få kika på bebin en extra gång :)

Hehe, inte lätt alltid att veta hur de ska kommunicera när det inte är dom som känner av det i kroppen... Men vad spännande, hur känns det nu då inför trean? Blev du tilldelad den förlossningsklinik du hade valt :) ?
    Ja men verkligen! Man känner sig höggravid 😵?💫 med alla symptom. Jag har vid två tillfällen fått förvärkar som inte varit täta utan mest som att den håller på förbereder sig. Bebisen ligger i alla fall med huvud neråt, verkar det som. Det kommer gå bra ska du se 😊 Ja precis, du får se bebisen igen.

Nä faktura inte och det var vårt första barn så det är inte så konstigt att han var för stressad. Det är vårt andra barn 🙂 Det känns jätte bra att vi ska få syskonbarn och att vår dotter äntligen får någon att leka med. Nu är hon snart åtta år men det är aldrig försent. Jag har haft det i tankar i så många år men tyvärr så var det något som kom emellan att det inte gick skaffa just då. Jag vill hemsk gärna ha en till som får bli det sista men jag tror inte min man är så sugen på det. Vi får se hur det blir 😊
    Hur känns det för dig med näst kommande barn?

Här jag bor finns det bara ett sjukhus och det brukar oftast bli den då den alltid är öppett. Annars finns det en annan som ligger ungefär en timme bort som är i en annan stad. Denna sjukhus som ligger här jag bor tar ungefär 7 min att komma fram. Vi har ännu inte fått besked på att det blir just den men det är ingen större fara för jag vet att man blir alltid tilldelad till just den förlossningsklinik. Hur gick det för dig? 🙂
  • Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-05-20 11:20:03 följande:

Ja, verkligen höggravid! Känner ofta hur kroppen säger åt mig att sakta ner, försökte springa till bussen imorse och det var ingen bra idé 😅

Aha, det var andra ni väntade, juste! Fick för mig att du också väntade nr 3 :) Det kommer blir fantastiskt med syskon, jag har ju två döttrar som sagt varav en fyller 9 i år och jag tycker det är underbart hur engagerad och medveten hon är om kommande bebis. Även femåringen är mycket peppad, vilket är så fint att se. Jag tycker det är jätteskönt att ha relativt stora åldersspann på barnen, hade nog inte orkat massa tätt inpå, flera blöjbarn etc. Det blir mycket fokus till varje barn, värdefullt tror jag!

Okej! Skönt att det finns plats. Jag bor i Stockholm så det är ju lite sisådär med val av förlossningsklinik - vet att man kan bli runtslussad en del om det är många födande. Men jag hoppas få föda där jag valt :) Vi bor lite lantligt till så har ca 50 minuters bilresa till närmsta sjukhus! Med tidigare två bodde vi mer centralt och har tagit taxi när det varit dags, men den här gången blir det nog egen bil. En ny erfarenhet, känns nervöst men också spännande och kul!

Haha! Inte lätt att ha motionen på topp. Känner själv att jag blir ibland andfådd väldigt lätt. Har dessutom svårt att andas ibland. Känns lite som panikångest, att luftstrupen blir super smal. Som tur är det inte ofta det händer. Bara ibland.

Om jag ska vara ärlig så var jag orolig över att dottern är så stor 🙁 Hon har verkligen saknat att ha en syskon men som jag förut kom saker emellan. Jag har försökt inte stressa upp mig över det för jag brukade blicka bakåt och tänka jag borde gjort annorlunda men saker sker av en anledning. Ja har man tät intill med barn blir jobbigt. På grund att jag har svårt att bli gravid så jag har inte haft någon skydd så det känns jobbigt att jag inte kunnat bli gravid på naturligt sätt. Har fått göra ivf och ett fryst blastocyst. 

Ja 🙂 Det känns skönt att det löser sig här vi bor men när jag har läst andra att de behöver åka långt för att till ett annat sjukhus för att den är stängd över sommaren eller att man behöver välja vilket sjukhus det blir är ju bara jobbigt. Kan inte tänka föreställa mig hur jobbigt är för vissa. 

Förstår att du känner dig nervös över det men jag tror ni fixar det galant 🙂 Ni får försöka göra en plan för hur ni ska ta er snabbt till förlossningskliniken så ska det gå jätte bra.

Har du packat din bb väska än? Jag har inte gjort det än för jag håller på tvättar massa gamla kläder som min dotter haft på sig som jag ska sälja. Det är verkligen mycket kläder som jag borde ha gjort mig av för länge sen. Jag har ju allt annat från förra graviditeten förutom att jag behöver köpa nya kläder till lille man. Det blir vårt första pojk i familjen 😊
  • Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-05-21 09:28:30 följande:

Ja, jag tycker det är jobbigt när det känns som maten fastnar halvvägs ner men blockeras av magen, då är jag fortfarande hungrig men maten har liksom inte hunnit ner i magsäcken 😆

Det kommer bli finemang! Har vänner med större åldersglapp än så mellan sina syskon och de har en finfin relation även upp i vuxen ålder. Jag tror hon kommer glädjas så mycket över ett litet syskon!

Det är första pojken här också! Har en hög med kläder som jag behöver sortera ut och tvätta upp, har bara kastat upp allt på vinden hittills. Men nej, vi har inte kommit till att packa BB-väska ännu - det känns ännu lite tidigt på något sätt? Vi håller på att renovera lite här hemma också så har fullt upp egentligen men veckorna går ju fort så det är nog smart att börja sortera lite smått redan nu och fundera på vad som ska med och inte... När är ditt BF nu igen?

Haha nej vad jobbigt 🤣 Ja det är inte alltid lätt att vara gravid 🙂 

Tack för pepp!❤️ Jag hoppas också att det kan vara bästa vänner för livet. Även om det kan bli bråk ibland och så men det ingår i livet. 

Jaha vad spännande första pojke! Ok så du har också sparat på dig massa kläder. Ibland kände jag min ensam om det att spara kläder. Jag behöver egentligen packa färdig min bb väska redan nu för på grund av att dottern kom tidigare än väntat så jag är rädd att jag glömmer av tiden och så vips står man där utan att vara färdig packad. Ja man kan ju börja lite smått det man har hemma.

Jag har Bf 24 juli. En dag innan vår bröllopsdag 👰🏻?♀️🤵🏻?♀️
    Vi brukade åka iväg på en lite resa i Sverige för att titta på loppisar och se vad som finns längs vägarna till hotell men nu blir det ingen sån resa. Lite tråkigt för jag vill verkligen åka någonstans. Får kanske vänta med det tills nästa år. När har du bf? 🙂
  • Juliii86
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2025-05-23 13:09:09 följande:

Bråk ingår absolut men det ser jag inte som något negativt, tvärtom bra läxa för livet :)

Hehe, jag har mest sparat kläder pga lathet. Så fort något blivit för litet så har jag kastat upp det på vinden utan närmre eftertanke, slängt grejer som blivit för slitna naturligtvis men i övrigt mycket sparat. Allt ligger dock huller om buller i olika storlekar så det blir spännande att se vad som faktiskt går att använda nu.

Min första var sen och med nummer två blir jag igångsatt, hoppas jag ska slippa gå över tiden den här gången men man vet ju aldrig :) räknar med att det kommer dröja. Mitt BF är 27e juli så har siktet inställt någon gång i mitten av augusti 😂 Just nu känns det OK men jag vet ju hur less man blir på slutet.

Förstår att det blir svårt att resa! Och grattis till bröllopsdagen :) Vi kommer nog inte heller åka på något större äventyr i sommar, men det blir spännande nog med en ny bebis tänker jag!  En resa i sig :)

Ja men det har du helt rätt i ☺️ Jag antar alla syskon har konflikter någon gång i livet och att dem alltid kommer tillbaka. Det löser nog sig alltid ❤️ Man får helt enkelt stötta dem så mycket man kan och vara en bra mamma.

Ja men det har jag också gjort 🙈 Jag tänkte att om jag sparar så kanske det blir en flicka till nästa gång så behöver jag inte köpa kläder men näpp hehe. Jag har naturfärgade kläder också men inte mycket. Så det blir till att handla när det behövs. Mina låg också hullermol buller. Så jag har min mammas hjälp att sortera.

Nej vad jobbigt att dem inte kom på bf. Jag är ibland rädd att jag också kommer va sen och jag tror inte jag kommer klara av det. Jag har redan jobbigt nog och sen är bebisen sen då vet jag inte vad jag gör. Jag får göra saker som sätter igång förlossning 😂

Tack 🙂 Ja det är synd men det finns fler möjligheter. Det är inte hela världen om man missar en gång och som du sa bättre njuta av resan inför bebisen istället.Då har man något att se framemot ☺️ Ja man vågar nog inte åka iväg någonstans när man har bf i juli. Det är bättre bara ta det lungt och vänta när bebisen tittar fram.
  • Juliii86

Jaha, då har man en stukat fot 😓 Jag ramlade i torsdags när jag var på väg mot bilen med min dotter och jag bara känner att mitt ben viker sig och helt plötsligt faller framåt. Som tur är hann jag reagera att landa vid sidan av kroppen och med händer mot marken eller något för jag minns inte riktigt hur jag landade. Magen tog ialla fall ingen skada. Jag råkade få ner min dotter också på marken så att hon slog sig hårt 😢 Det kom massa folk och tittade till mig hur det gick. Började hyperventilera för jag tänkte nää nu är min fot bruten. Det jag kom ihåg var att jag hörde en klick när foten böjde sig. Ringde min mamma som kom med min syster för att hämta min bil och mamma körde mig till akuten. Väl där säger dom att jag förmodligen stukat foten men om det skulle göra så ont att jag inte klarar av skulle jag till jour öppen mottagning då det var national dagen.
    Ja så att här är man med kryckor och bandage runt foten och fotleden. Snart är ju också skolavslutning och jag vet inte hur jag ska lösa detta då jag förmodligen inte kommer kunna köra. Jag är bara så ledsen just nu och dessutom har jag en jobbig foglossning som gör det ännu värre när jag går på kryckor, tungt är det också.

Svar på tråden Bf juli 2025