• Anonym (Ap7)

Vad säger ni? Han hen eller hum?

Jag älskar ordet hen. Det underlättar för oss att uttrycka oss utan konstiga omskrivningar. "Vederbörande", "personen", "han/hon", "den" och andra konstiga ord kan i många fall ersättas med med hen. När jag pratar om en specifik person som jag vet könet på så använder jag givetvis han och hon.

• Anonym (Ap7)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-24 19:10:22 följande:
    Min partner har finskt påbrå så, nej. 
    Pratar han finska? Tillåter du honom att prata finska?
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-24 19:18:01 följande:

När någon använder annat än han eller hon så betraktar jag personen automatiskt som efterblivna.
    Vad ni dårar kallar icke binära är ett resultat av en vansinnig politik. 
    Fråga dom var dom kom ifrån? Säger dom. Mamma och pappa så fråga igen hur dom blev till. 

Fast nu är det ju du som är efterbliven. Det handlar ju inte om att kalla ickebinära för hen.
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (hen) skrev 2024-10-25 08:51:42 följande

Initiala motviljan kommer från när aktivister propagerade för att införa ordet, då handlade det om att man skulle göra det för att inte "diskriminera" folk som föreställer sig att de är någonting annat än en man eller kvinna. 

Hur kan man vara så lättsårad för något som aldrig har hänt?

Däremot var det fullt med fullvuxna män på högerkanten som hamnade i panikläge av ett litet ord. Styrkekramar till er alla. Hopas traumat läker utan att lämna för djupa ärr.
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (Mika) skrev 2024-10-26 10:28:31 följande:
    Läkaren låter mycket mer seriöst än hen! Jag tycker absolut inte det passar att använda vid alla tillfällen, för hen har klangen av ett sms-språk. 
    Så i posten du svarar på borde hen ha skrivit "Läkaren som blir din läkare"? Det låter varken elegant eller bildat. Den språkligt mest eleganta konstruktionen är givetvis "hen som blir din läkare". 
Svar på tråden Vad säger ni? Han hen eller hum?