Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Kan man se om en tand är död? Problem med rotfylld tand

Var och rofyllde min tand i juni, samma tillfälle när den skulle rotfyllas läckte den ut vätska. Jag sa även att jag behövt ta lite antibiotika då den gjort ont. Det verkade hon inte bry sig om. 

(hade några hemma men vet att man inte ska det egentligen) 
    så hon rotfyllde. 

ända sen dess har jag haft lite molvärk från vad jag tror är den tanden. Har ingen tand att tugga på där, dvs tanden i under raden är borta så jag tuggar ej på den. Men känner jag med tungan på den ömmar den. 

var hos tandläkaren i går och hon röntgade, men allt såg fint ut. Ingen inflammation/infektion. kan man se om nerven är död? Vad är det som ömmar annars? 

har en tand med infektion som hon såg några tänder bredvid. Kanske är den jag känner? vet att det ibland är svårt att lokalisera smärtan i tänder. 

• Svar på tråden Kan man se om en tand är död? Problem med rotfylld tand
  • Anonym (B)

Hennes svar när tandsköterskan noterade vätskan var att den kan ha vart från en gammal lagning i tanden.  

• Anonym (B)
    Anonym (rot) skrev 2024-10-24 16:18:19 följande:
    Om den är rotfylld så ska den ju vara död, dvs nerven i tanden ska ju vara borttagen. Men ibland blir det inte helt rent i tanden vid rotfyllningen, dels kan det vara bitar av nerv kvar, men även bakterier som då kan växa till. Det kan också vara infektion i vävnaden runt tanden, alltså vid rotspetsen. Då kan man behöva ta bort den yttersta delen av roten och ibland tom rensa bort infektionen runt roten. 

Gå tillbaka till tandläkaren och se vad de kan göra. Om du gjorde rotfyllningen i juni så borde det inte göra ont fortfarande om allt blev som det ska. 

Jag var dit igår och hon kunde inte se när och gjorde inget åt det. 

tack för svar 

• Anonym (B)
    Anonym (rot) skrev 2024-10-25 08:47:41 följande:
    Du kanske måste gå tillbaka igen. 

Var det samma tandläkare som gjorde rotfyllningen? För ibland kan de vara ovilliga att inse att den inte blev helt bra. Så en annan tandläkare kan ha ett mer öppet sinne och göra en annan bedömning.

Tyvärr tog det 1½ år innan jag fick hjälp med min tand, och det var när min vanliga tandläkare var sjuk som en annan tandläkare kollade och såg direkt att det inte var bra. 

Det var samma tandläkare. Men surt om man har garanti och gå till en ny ju. 

jag litar inte på denna tyvärr så förstår att detta problemet finns. hon sa t.ex.  att jag hade ett hål fast folktandvården sa att det inte var nåt, klinikchefen som kollade på den, ändå lagade hon den sen.

• Anonym (B)

Tråkigt att du behövde gå så länge och att du inte fick hjälp av den som borde sett. 

• Anonym (B)
    Anonym (rot) skrev 2024-10-25 14:39:46 följande:
    Ja, absolut, det är trist. Var det en privat tandläkare, och en som jobbar utan kollegor? Om du inte litar på tandläkaren så kanske du ska byta oavsett. 

Jag går i folktandvården, så där finns möjlighet att byta eller få någon annan inom samma klinik. 

Ja. Privat. Precis som du säger. Nä ska enbart vända mig till Ftv i stället 

Svar på tråden Kan man se om en tand är död? Problem med rotfylld tand