• ikeafreak

Knyta/virka plastmatta?

Är det nån som vet eller har en beskrivning över hur man knyter eller kanske virkar sin egen matta? Jag skulle gärna vilja ha en rund matta, och dessutom i plast och jag vet att det har funnits massa runda plastmattor förr i tiden eftersom mormor har en, men den duger såklart inte till mig eftersom den inte har de snyggaste färgerna precis, haha. Jag måste alltså knyta min egen matta ifall jag nu ska ha en, men jag har letat runt på Internet och försökt hitta nån information men jag hittar inget! Så jag tänkte chansa här och se om det är nån här som kanske sitter inne me denna svåråtkomliga information?! *hoppas*

• Svar på tråden Knyta/virka plastmatta?
  • Squeezetoy

Att virka borde ju inte vara konstigare än att virka vanligt, säger jag som inte kan virka nästan alls...
    Fast det kanske gäller att hitta mönster och så, om man inte kan hitta på ett själv. Men sedan är frågan vart man får tag på plastremsorna man virkar med?
    Har du testat att höra med affärer som håller på med hantverk och hobby? De vet kanske både hur man gör och vart man får tag på plastremsorna.

Min mormor gjorde såna mattor, men hon är tyvärr död så det går inte fråga henne. Hon hade både virkade och vävda mattor som hon gjort själv.

• Thursday

Hmm, Panduro har ju sådana plastband som barn använder till olika pyssel. Rent teoretiskt borde det bara vara att skaffa en rejäl virknål och så skapa en grytlapp modell större?

*spekulerar*

• ikeafreak

Ja materialet är inga problem med, det vet jag vart man får tag i. Kanske får maila Panduro och såna där företag och se vad de sitter inne med för information. Men det är oftast de gamla som kan. Mormor kan virka och sticka, men hon visste inte riktigt hur man skulle göra en matta, men jag kan ju skriva ut sidan som jag fick av MissGullviva och visa för mormor så kanske hon fattar nåt, för jag fattade ingenting, haha.
    Men tack! Hoppas Mormor kan tyda den, så kanske vi kan hjälpas åt

• ikeafreak

Har köpt en bok på Internet nu som heter "Virka av plastremsor" Jag va först inne och sökte på Biblioteket över Internet och de hade bara den boken på ett bibiliotek 5 mil härifrån. Men de kanske brukar kunna låna böcker emellan varann, men skit samma. Jag köpte boken, det blir enklast. Jag såg att de hade en annan bok med samma författare på biblioteket nära mej som hette "Virka och knyt med remsor och trasor" så den ska jag dit och låna och kopiera av, hehe. Så med två böcker borde man ju kunna åstadkomma en matta. Va dum jag va som inte tänkte på att leta på biblioteket *iq

• Mollie

Åhh, sånna mattor gjorde alltid min gammelmormor!! Det luktade så speciellt av dem... *suck* Vet att hon virkade dem och att det fikc hur snabbt som helst... *drömmer mig bort en stund*

• ikeafreak

Gick det hur snabbt som helst ? Oh det låter bra.....jag har fått för mej att det tar en väldans tid. Det lär det nog göra för mej allafall. Måste ju först lära mej hur virkning går till, haha

• Mollie

Men hon hade nog övat och gjort ett antal innan jag ens föddes!

• Trossens mamma

min mamma gjorde såna mattor då hon va yngre än mej till o med å jag är 26 år nu. hon gjorde jättestora såna jag vet precis hurdana du menar då jag sett dem på kort-D roliga grejjer å udda i dag!

*Stolt mamma och Ålänning*
  • 20th century fox

jag har en gammal "virksskola" en pärm jag fått av mamma...Där finns beskrivning på hur man virkar en rund matta.

Svar på tråden Knyta/virka plastmatta?