• Svar på tråden Varför presterar pojkar sämre än flickor i skolan?
  • Aniiee

Det är naturligtvis inte en fråga med ett rakt svar, och dessa svar står det ju om i länkarna, så.... Är det någon av dessa orsaker som du vill diskutera, eller.....? Presentera dem i så fall, så det går att föra en diskussion.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Truth)
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-29 18:25:50 följande:
    Varför presterar pojkar sämre än flickor i skolan?

Flickor presterar bättre i skolan och går ut med högre betyg än pojkar. Hur kommer detta sig? Är flickor intelligentare än pojkar? 

https://skr.se/download/18.45167e4317e2b341b24e8e99/1643114468911/7585-724-4.pdf

https://www.forskning.se/2024/05/23/flickor-far-battre-betyg-an-pojkar/

Tjejer mognar tidigare och har lättare att koncentrera sig.

Lägg därtill att dagens Youtube-samhälle missgynnar de med dålig koncentrationsförmåga ytterligare.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Truth) skrev 2024-10-29 18:36:34 följande:

Tjejer mognar tidigare och har lättare att koncentrera sig.

Lägg därtill att dagens Youtube-samhälle missgynnar de med dålig koncentrationsförmåga ytterligare.
    Troligen rätt bra svar. Mognar tidigare och kan sitta still och fokusera bättre än killar generellt sett.

Lägg även till duktig flicka syndrom så blir resultatet ännu bättre, även om det även bidrar till att känna mer press och krav som tjej.
  • Tecum

Tycker det förklaras bra i länken. Pojkar har fritidssysselsättningar som de inte har nytta av i skolan. Sen tror jag att den gamla attityden att anstränga sig i skolan är lite mesigt tyvärr lever kvar och det blir ett grupptryck. "Det ordnar sig nog" tänker fler killar än tjejer om framtiden.

Detta är inget nytt, när jag gick i skolan i den grå forntiden var tjejerna överlägsna i grundskolan. Det var först en bit in i gymnasiet som killarna vaknade till och då gick de snabbt om tjejerna i studieresultat. 

• Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2024-10-29 18:34:19 följande:

Det är naturligtvis inte en fråga med ett rakt svar, och dessa svar står det ju om i länkarna, så.... Är det någon av dessa orsaker som du vill diskutera, eller.....? Presentera dem i så fall, så det går att föra en diskussion.

Jag vill diskutera generellt, men som du själv nämner så verkar det inte finnas ett rakt svar och enligt den forskning jag läst så verkar det bero på många olika faktorer. Du är väl läskunnig och kan läsa själv utan någon närmare beskrivning? Diskussionen behöver nödvändigtvis inte utgå ifrån länkarna då det finns bra mycket mer forskning än det att tillgå och diskutera kring. 
  • Anonym (Man)
    Tecum skrev 2024-10-29 19:00:16 följande:

Tycker det förklaras bra i länken. Pojkar har fritidssysselsättningar som de inte har nytta av i skolan. Sen tror jag att den gamla attityden att anstränga sig i skolan är lite mesigt tyvärr lever kvar och det blir ett grupptryck. "Det ordnar sig nog" tänker fler killar än tjejer om framtiden.

Detta är inget nytt, när jag gick i skolan i den grå forntiden var tjejerna överlägsna i grundskolan. Det var först en bit in i gymnasiet som killarna vaknade till och då gick de snabbt om tjejerna i studieresultat. 

När vi väl kommer ut i arbetslivet så är män mer drivna än kvinnor generellt sett. Detta är även logiskt eftersom en mans position i arbetslivet är viktigare än en kvinnas när det kommer till att träffa en bra partner.
  • Anonym (Anna)

Jag tror att det är av samma skäl som gör att färre barn med npf klarar skolan. Mindre katederundervisning, större krav på social mognad och organisationsförmåga. Grupparbeten, diskussioner och större krav på analysförmåga. Pojkar mognar generellt senare än flickor och klarar inte de kraven lika bra. Och när de är ikapp mognadsmässigt ligger de redan efter och det är svårt att komma ifatt. 

I mitt tycke borde låg- och mellanstadiet fokusera mest på läs/skriv och att på ett jämförelsevis oreflekterat sätt mata barnen med fakta. Hjärnan i den åldern är fantastisk på att nöta in torra fakta utan sammanhang. Sen minskar man den, men man får istället bättre analysförmåga. Då, mot slutet av högstadiet och i gymnasiet, kan man öka mängden analytiska och mer organisatoriskt krävande moment. Då är pojkarna lite mer ikapp och har en chans. Vissa barn med npf kommer aldrig att klara de delarna så bra, men då har de i vart fall fått en bra start i skolans första stadier istället för det kaos de idag kastas in i.

• Anonym (vill du ha dallas?)
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-29 18:25:50 följande:
    Varför presterar pojkar sämre än flickor i skolan?

Flickor presterar bättre i skolan och går ut med högre betyg än pojkar. Hur kommer detta sig? Är flickor intelligentare än pojkar? 

https://skr.se/download/18.45167e4317e2b341b24e8e99/1643114468911/7585-724-4.pdf

https://www.forskning.se/2024/05/23/flickor-far-battre-betyg-an-pojkar/

Flickor får bättre betyg än pojkar. Detta beror inte på högre intelligens eftersom det visat sig att män som grupp har signifikant högre iq än kvinnor som grupp, skiljer sig dock på individnivå. 

Utan anledningen är: 

1. Pojkar struntar i skolan. Dels för att det är tråkigt, dels för att det går att tjäna mycket pengar utan att läsa någon universitetsutbildning. 

2. Flickor är förfördela i skolan. Eftersom flickor är lugnare och snälla, så får de också högre betyg. Dessutom vet lärarna att flickorna är mer studiemotiverade och ger de därför högre betyg för samma prestation. 

3. Pojkar har sämre koncentrationsförmåga fram tills en viss ålder. 
  • Anonym (Malin)

Jag har samma erfarenhet som Tecum, tjejerna har ett stort försprång i grundskolan, killarna kommer ifatt och förbi i högre utbildning. Så i praktiken är det kanske ingen katastrof att killar är efter i grundskolan. MEN, det förutsätter ju att killar öht kommer in på gymnasiet och där måste fler resurser sättas in för att  motivera killarna att jobba på i vanliga skolan. Tror som någon skrev att ge alla basala kunskaper i läs/skriv i mellanstadiet är mycket viktigare än man förstått, då får man en grund att stå på.

Svar på tråden Varför presterar pojkar sämre än flickor i skolan?