• Anonym (Uppgiven förälder)

Får skolan förbjuda päls?

I veckobrevet som gick ut innan lovet står det att skolan har flera elever med "kraftog pälsdjursallergi" och att det nu råder förbud mot att komma till skolan i kläder med päls på. Vi har katt som fäller nåt enormt och hur vi än försöker (är ju inte som att vi VILL ha katthår på kläderna) så fastnar det och är svårt att få bort. Har skolan verkligen rätt att kräva det här?

• Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?
  • Anonym (?)
    Anonym (Uppgiven förälder) skrev 2024-10-29 22:19:56 följande:
    Får skolan förbjuda päls?

I veckobrevet som gick ut innan lovet står det att skolan har flera elever med "kraftog pälsdjursallergi" och att det nu råder förbud mot att komma till skolan i kläder med päls på. Vi har katt som fäller nåt enormt och hur vi än försöker (är ju inte som att vi VILL ha katthår på kläderna) så fastnar det och är svårt att få bort. Har skolan verkligen rätt att kräva det här?

Kan ni inte ha skolkläder som tas på när barnen lämnar hemmet? Oavsett vad skolan kan kräva så måste det vara jobbigt med så stark allergi, så tycker att ni ska lyssna oavsett
  • Anonym (?)

Tror att man tvättar bort allergenerna i tvättmaskin så håren som blir kvar efter tvätt är inte problemet

• Agda90

Låter som att ni har barn med allvarliga allergier på er skola. För många år sedan arbetade jag på ett ställe där jag hade en kollega med flera hundar. De var givetvis aldrig på jobb med henne men pälsen i kläderna gjorde så att jag fick andnöd pga min allergi. 

Det gick så långt att HR blev inkopplat för chefen var en total mes. 
    Jag valde att ha samtal med kollegan om hur vi skulle göra för hon tyckte inte heller att det var så kul att komma till jobb och se mig bli blå och blek när luftvägarna snörptes ihop. Dessa samtal fick vi ha utomhus!

Efter många turer hittade min kollega en väg som fungerade. För min hälsas skull vände hon på sina morgonrutiner. Det sista hon gjorde innan hon gick till jobb var att duscha och sätta på sig rena kläder. Hon gick ut i hallen barfota och satte på sig rena strumpor precis innan hon tog på sig skorna. 
    Jag uppskattade hennes hjälp oerhört mycket för allergi medicinerna fungerade inte så bra på mig. 

Att ändra vissa rutiner på hemmaplan kan göra att man inte släpar med så mycket hår på kläderna. Man får testa sig fram

• felix le chat
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 11:34:45 följande:

Tror att man tvättar bort allergenerna i tvättmaskin så håren som blir kvar efter tvätt är inte problemet

Men snälla det där var ju fakta och logik.
    Sånt funkar inte på allergiker. 

Som med jordnötsallergiker som påstod att dom inte kunde vistas i tex
    ett flygplan om någon öppnade en påse jordnötter. Dom skulle dö.
    Långsamt kvävas till döds.
    Sen kom studier som visade att luftburen jordnötsallergi inte existerar.

ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-matallergi/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

• Anonym (Lovisa)

Kan faktiskt inte förstå problemet. Varannan familj har väl pälsdjur hemma - skulle någon vara så dödligt allergisk att de reagerade på enstaka katthår från någon annans tröja skulle vi höra om såna fall hela tiden. Men det händer inte.
    Och vad skulle skolan i så fall göra: förbjuda alla andra att ha husdjur?
    Tvätta kläderna, kör ordentligt med roller efter hår. Mer kan - och ska - ni inte göra.

• Anonym (?)
    felix le chat skrev 2024-10-30 11:56:26 följande:

ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-matallergi/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner
    Menade att det är effektivare att välja nytvättat än att rolla bort hår. 
  • Tow2Mater
    felix le chat skrev 2024-10-30 11:56:26 följande:

Att studier inte visat det betyder inte att det inte existerar. Och man kan inte jamfora en jordnot liggandes still i en skål med djurhår som virvlar upp i rorelse.

Does all of this mean that it?s impossible to have a severe reaction to airborne nut allergens? No! While research studies give us a better understanding of the likelihood of certain events, they can?t prove or disprove events in the real world.

This is because research studies are conducted in very unique environments. In the real world, there are too many variables to account for.
    foodswithgrace.com/airborne-nut-allergies/

• Anonym (?)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-10-30 12:13:03 följande:

Kan faktiskt inte förstå problemet. Varannan familj har väl pälsdjur hemma - skulle någon vara så dödligt allergisk att de reagerade på enstaka katthår från någon annans tröja skulle vi höra om såna fall hela tiden. Men det händer inte.
    Och vad skulle skolan i så fall göra: förbjuda alla andra att ha husdjur?
    Tvätta kläderna, kör ordentligt med roller efter hår. Mer kan - och ska - ni inte göra.

Aldrig hört talas om folk som drabbas av allergisk chock? Händer ju hela tiden men som tur är finns det livräddande mediciner. Vet en lärare som åkt in med ambulans flera gånger

Men håller med dig om att man ska anstränga sig på en rimlig nivå. Att byta till nytvättade kläder när man går till skolan är ju inte en jåttestor ansträngning
  • Anonym (H)

Kanske skolan borde se över inomhusluften också? Brukar ju inte vara topp noch i såna byggnader. Sånt kan ju förvärra en allergi.

• felix le chat
    Tow2Mater skrev 2024-10-30 12:17:00 följande:
    Att studier inte visat det betyder inte att det inte existerar. Och man kan inte jamfora en jordnot liggandes still i en skål med djurhår som virvlar upp i rorelse.

Does all of this mean that it?s impossible to have a severe reaction to airborne nut allergens? No! While research studies give us a better understanding of the likelihood of certain events, they can?t prove or disprove events in the real world.

This is because research studies are conducted in very unique environments. In the real world, there are too many variables to account for.
    foodswithgrace.com/airborne-nut-allergies/

Hahah du är för lustig.

" Food with Grace "  du jämför forskare på Karolinska Institutetmed en bloggare / dietist ?

Höj ribban för f-n.
Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?