Anonym (visst) skrev 2024-10-31 11:39:50 följande:
Menar du att det är ovanligt för att du inte vet om några i din bekantskapskrets? Det är en konstig föreställning, det där, att man tror att det man själv har i sin närhet är representativt.
Senaste statistiken är från 22-23 och visar att knappt hälften (46%) bor växelvis.
Visst det är många, men man kan nog inte säga att det är ovanligt när det är drygt hälften som inte bor växelvis.
Bland yngre barn, upp till 6 år är det mer ovanligt att bo växelvis, liksom bland de äldre barnen, från tonåren.
Förmodligen för att mitt eget barns kompisar bor varannan vecka. Men även min systerson som har tre barn under 5 år har varannan vecka med den äldre och 2-2-3 med de yngre. Det är en självklarhet i min bekantskapskrets ja. Det är snarare mer ovanligt bland tonåringar som vill bo nära skola och vänner. Kan säkert variera med bostadsort också.
Jag tänker mig att de som har barnen på heltid har en ?värdelös? medförälder som av olika skäl inte är kapabel att ta hand om sitt eget barn. Och då kan man såklart inte heller förvänta sig några stordåd från den föräldern.
Därmed inte sagt att jag tror att växelvis boende är bra för alla barn. Snarare tvärtom. Och det bygger jag också på erfarenhet från min bekantskapskrets.