• Anonym (Tessan)

Pappor som inte tar ansvar

Har stött på män genom åren som har en mycket skev uppfattning om vad det är att vara förälder. 

Dom träffar sällan sina barn men när dom väl gör detta så går dom med barnen på museum, kommer med fina presenter och går på tivoli.

Dom själva ser inget problem med sitt föräldraskap. När dom pratar om att dom ska träffa barnen så handlar det om att hitta på en bra aktivitet eller en bra present. Det är nästan en besatthet i att hitta en rolig leksak. 

Vad är det för fel på dessa pappor? Dom har dragit tidigt från barnets mammor. 

• Svar på tråden Pappor som inte tar ansvar
  • Anonym (Caroline)

Just därför ser man till att välja rätt man att skaffa barn med. Eftersom man oftast är tillsammans ett antal år innan man beslutar sig för att skaffa barn hinner man se om  mannen är föräldramaterial eller inte. 

• Mrs Moneybags

Tycker mig snarare se motsatsen. Barn som bor varannan vecka och gör allt möjligt hos mamma, men hos pappa sitter de bara av tiden. 

• Anonym (Tessan)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-31 09:42:55 följande:

Tycker mig snarare se motsatsen. Barn som bor varannan vecka och gör allt möjligt hos mamma, men hos pappa sitter de bara av tiden. 

Dessa bor ju inte varannan vecka 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Tessan) skrev 2024-10-31 09:46:48 följande:
    Dessa bor ju inte varannan vecka 
    Jag vet inte ens om några skilsmässobarn som inte bor varannan vecka. Rätt ovanligt idag. 
  • Anonym (Mia)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-31 10:02:34 följande:
    Jag vet inte ens om några skilsmässobarn som inte bor varannan vecka. Rätt ovanligt idag. 

Allvarligt? Du tror att nästan alla barn har varann vecka?

Tvärtom, de flesta har inte varann vecka. Dels är många barn för små för det, dels bor man för långt ifrån varandra, dels är den ena av föräldrarna inte lämplig, dels skiter en av föräldrarna i barnet, oftast pappan. Sedan finns alla barn som väljer själva att bara ha ett boende. 

• Anonym (Rutinerad)
    Jag har samma uppfattning.
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-31 10:12:50 följande:

Allvarligt? Du tror att nästan alla barn har varann vecka?

Tvärtom, de flesta har inte varann vecka. Dels är många barn för små för det, dels bor man för långt ifrån varandra, dels är den ena av föräldrarna inte lämplig, dels skiter en av föräldrarna i barnet, oftast pappan. Sedan finns alla barn som väljer själva att bara ha ett boende. 

Majoriteten av dom som är separerade bor ju växelvis åtminstone i någon utsträckning. Om det är 2 - 2 - 3 eller varannan vecka eller liknande är ju mindre intressant. Dom männen jag pratar om träffat sitt barn ibland. Dom sover inte hos pappan. Detta pågår inte i dygn utan pappan dyker upp ibland som gubben i lådan och kommer med presenter eller gör roliga saker och det är det enda. 
  • Anonym (Gudny)

Jo, Takk.  Vi har de her i Norge også, her kaller vi de for "sirkuspapper"  :)

• Anonym (visst)
    Menar du att det är ovanligt för att du inte vet om några i din bekantskapskrets? Det är en konstig föreställning, det där, att man tror att det man själv har i sin närhet är representativt.

Senaste statistiken är från 22-23 och visar att knappt hälften (46%) bor växelvis. 
    Visst det är många, men man kan nog inte säga att det är ovanligt när det är drygt hälften som inte bor växelvis. 

Bland yngre barn, upp till 6 år är det mer ovanligt att bo växelvis, liksom bland de äldre barnen, från tonåren. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (visst) skrev 2024-10-31 11:39:50 följande:
    Menar du att det är ovanligt för att du inte vet om några i din bekantskapskrets? Det är en konstig föreställning, det där, att man tror att det man själv har i sin närhet är representativt.

Senaste statistiken är från 22-23 och visar att knappt hälften (46%) bor växelvis. 
    Visst det är många, men man kan nog inte säga att det är ovanligt när det är drygt hälften som inte bor växelvis. 

Bland yngre barn, upp till 6 år är det mer ovanligt att bo växelvis, liksom bland de äldre barnen, från tonåren. 

Förmodligen för att mitt eget barns  kompisar bor varannan vecka. Men även min systerson som har tre barn under 5 år har varannan vecka med den äldre och 2-2-3 med de yngre. Det är en självklarhet i min bekantskapskrets ja. Det är snarare mer ovanligt bland tonåringar som vill bo nära skola och vänner. Kan säkert variera med bostadsort också. 

Jag tänker mig att de som har barnen på heltid har en ?värdelös? medförälder som av olika skäl inte är kapabel att ta hand om sitt eget barn. Och då kan man såklart inte heller förvänta sig några stordåd från den föräldern. 

Därmed inte sagt att jag tror att växelvis boende är bra för alla barn. Snarare tvärtom. Och det bygger jag också på erfarenhet från min bekantskapskrets. 

• Tukt

Det finns väl mammor som inte tar ansvar heller. Eller mammor som inte ser när pappor tar ansvar, för att alla vet ju att kvinnan alltid drar det tyngsta lasset.
    I bland undrar man...det mesta i samhället med skadliga påföljder är reglerat och villkorat. Men skaffa barn får alla göra lite hur som helst. Det är möjligen efteråt samhället agerar.

Svar på tråden Pappor som inte tar ansvar