Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?
Jag o min sambo har haft liknande lön hela tiden. varjen speciellt hög och inte låg heller. Vi båda har pluggat o haft liknande boende innan vi träffades. Skillnaden är att jag har sparat och fått ihop en hel del medans han har slösat upp sina pengar. Detta har gjort att jag kunnat köpa bil utan att ta lån medans han har bil lån. jag är nu föräldraledig. när jag jobbade fulltid kunde jag spara ca 10-15 tusen i månaden. jag har nu varit föräldraledig i 1,5 år och beräknar vara det i totalt 2 år. Jag har levt på minimum för att kunna vara hemma med barnet såpass länge. Detta gör att jag går miste om att kunna spara ca 240-300 tusen under min föräldraledighet, förlorar pension mm. Men för mig är det värt det. Vi har trots detta alltid delat på våra gemensamma kostnader. Dvs vi båda har betalat lika mycket för hus och mat. Sen har jag ju som sagt haft mycket sparat som jag tagit när min föräldrapenning inte räckt till. Min sambo har fortsatt sparat till pension o månadssparar som han brukat. Han vill heller inte vara föräldraledig. Nu är det så att vi ska köpa hus och jag har som sagt mycket sparat till kontantinsats medans min sambo har precis till sin del. Hur tänker ni i denna situation? Ska jag som har så mycket pengar betala hela kontantinsatsen? Samtidigt känns det inte rätt då jag gått miste om såpass mycket pga föräldraledighet. jag får bara så dåligt samvete att han ska få använda alla sina sparade pengar. Men känns heller inte rätt att jag ska stå för allt trots vi är en familj nu. Det hade vart en sak om jag kanske hade haft en jätte lön men nj är det inte så utan enbart för att jag valt att spara medans han valt att slösa. Vad tycker ni? Ska jag ha dåligt samvete för att vi delar?