• Anonym (P)

Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?

Jag o min sambo har haft liknande lön hela tiden. varjen speciellt hög och inte låg heller. Vi båda har pluggat o haft liknande boende innan vi träffades. Skillnaden är att jag har sparat och fått ihop en hel del medans han har slösat upp sina pengar. Detta har gjort att jag kunnat köpa bil utan att ta lån medans han har bil lån. jag är nu föräldraledig. när jag jobbade fulltid kunde jag spara ca 10-15 tusen i månaden. jag har nu varit föräldraledig i 1,5 år och beräknar vara det i totalt 2 år. Jag har levt på minimum för att kunna vara hemma med barnet såpass länge. Detta gör att jag går miste om att kunna spara ca 240-300 tusen under min föräldraledighet, förlorar pension mm. Men för mig är det värt det. Vi har trots detta alltid delat på våra gemensamma kostnader. Dvs vi båda har betalat lika mycket för hus och mat. Sen har jag ju som sagt haft mycket sparat som jag tagit när min föräldrapenning inte räckt till. Min sambo har fortsatt sparat till pension o månadssparar som han brukat. Han vill heller inte vara föräldraledig. Nu är det så att vi ska köpa hus och jag har som sagt mycket sparat till kontantinsats medans min sambo har precis till sin del. Hur tänker ni i denna situation? Ska jag som har så mycket pengar betala hela kontantinsatsen? Samtidigt känns det inte rätt då jag gått miste om såpass mycket pga föräldraledighet. jag får bara så dåligt samvete att han ska få använda alla sina sparade pengar. Men känns heller inte rätt att jag ska stå för allt trots vi är en familj nu. Det hade vart en sak om jag kanske hade haft en jätte lön men nj är det inte så utan enbart för att jag valt att spara medans han valt att slösa. Vad tycker ni? Ska jag ha dåligt samvete för att vi delar?

• Svar på tråden Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?
  • Anonym (Em)

Jag tycker inte att du ska ha något dåligt samvete utan att ni ska betala lika mycket. Finns ju verkligen ingen anledning att du skulle betala mer. 

• Jårdi

Nej Det tycker jag inte. Han får skylla sig själv som slösar. han har dessutom inte varit fl och förlorat inkomst som du. Så det finns en orättvisa i det, han borde inte glida mer på att du är ansvarstagande. 

• Anonym (Pappa till tre barn)

"Han vill heller inte vara föräldraledig."

Det får ju ni bestämma tillsammans. Han kan inte bestämma det på egen hand. Det låter väldigt oansvarigt i mina öron även om jag vet att runt var tredje pappa inte tar ut någon föräldraledighet alls i princip.

Förutom det så borde ni prata ihop er om ekonomin. Tjänar ni ungefär lika mycket i grunden så borde du kompenseras för det när du tar mer föräldraledighet.

Kontantinsatsen borde vara delad på två. Att han inte varit mer ekonomisk är hans problem men ni borde prata om även det. Han kanske behöver lite hjälp med att inte konsumera så mycket?

• Anonym (Enkelt)

Det spelar ingen roll vilken bakgrund ni har eller hur familjesituationen ser ut. Självklart betalar båda lika mycket om båda vill äga huset lika mycket, dvs 50/50. Annars kan ena parten äga mer och också betala mer av lånet.

• Dexter dot com

Han har ju valt att inte spara sina pengar så varför ska du ha dåligt samvete? Har han tänkt kompensera dig ekonomiskt för ditt inkomstbortfall under FL? Om inte så utnyttjar han ju dig rejält vilket du bör vara medveten om.

• Anonym (pekunkt)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-10-30 21:36:54 följande:

"Han vill heller inte vara föräldraledig."

Det får ju ni bestämma tillsammans. Han kan inte bestämma det på egen hand. Det låter väldigt oansvarigt i mina öron även om jag vet att runt var tredje pappa inte tar ut någon föräldraledighet alls i princip.

Förutom det så borde ni prata ihop er om ekonomin. Tjänar ni ungefär lika mycket i grunden så borde du kompenseras för det när du tar mer föräldraledighet.

Kontantinsatsen borde vara delad på två. Att han inte varit mer ekonomisk är hans problem men ni borde prata om även det. Han kanske behöver lite hjälp med att inte konsumera så mycket?

Det är inte en självklarhet att vilja vara föräldraledig.

Själv ville jag ha majorieteten av ledigheten och var själaglad att det inte behövdes något drama för att få den.

Nu för tiden tvingas föräldrar till ledighet som de inte vill ha, så var det som tur var inte när mina barn var små.
  • Studentpappa

Har han dåligt samvete varje månad när ni betalar räkningar? Om inte, så varför ska du ha det?

Är det så strikt 50/50 så gäller väl det åt båda håll. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ninni)

Ni ska betala lika stor del till huset. Han bör också kompensera dig ekonomiskt för att du tar all föräldraledighet. Ni bör dela lika på familjens torala inkomster för den tiden eftersom utgiften (eg. förlorade intäkten) är gemensam. Ska du jobba deltid sen? Då bör han även kompensera för det plus för din lägre pension. 

Vill du verkligen köpa ett hus och ha barn med någon som utnyttjar dig ekonomiskt! och som inte vill ta fullt ansvar för sitt barn? För mig som ser det utifrån låter det verkligen inte något vidare. Att du funderar över om det är rättvist att dela lika på kontantinsatsen tycker jag är ett tecken på att du lite har börjat tappat perspektiven på hur man normalt sett beter sog mot varandra i en familj. 

• Anonym (Fia)

Eftersom ni ska bo tillsammans har ni ett gemensamt intresse att få så låga boendekostnader som möjligt. Jag tycker det rimliga är att ni betalar så mycket ni kan båda två i kontantinsats för att hålla nere lån och kanske även amorteringskraven. Sen kan ni skriva papper på ett inbördes lån så att du får tillbaka dina pengar vid en eventuell separation.

• Jemp

Betala hälften Var. Dock är det ju en stor risk att köpa hus  utan att ha någon buffert kvar, så risken är stor att du kommer behöva betala mer framåt. 

Utöver det väldigt orättvisa och underliga att du tagit hela inkomstbortfallet utan kompensation. 

Svar på tråden Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?