• Anonym (Onormal?)

Är det konstigt att göra fel ibland?

Varje gång jag gör nåt fel, beter sig min man numera som om jag gjort något enormt fel. Idag skulle jag koka kaffe i en kaffekokare jag är ovan vid. Jag glömde en detalj, vilket gjorde att kaffet blev sumpigt och fick göras om. Det var slarvigt och klantigt av mig. Min man gick dock på som om jag tagit en hammare och slagit sönder kaffekokaren. Upprepade gånger frågar han hur det kunde hända. Det är ju så enkelt. Hur svårt ska de vara? Nivån är så oerhört låg. Hur kan jag vara så slarvig? En apa hade ju kunnat göra det här.

Det här har lett till att jag börjat skylla ifrån mig, vilket bara gör honom argare. Jag har till och med gått i terapi för att lära mig stå för det jag gjort. Det var först i efterhand som jag själv såg hur det hängde ihop. Jag blir så hårt ansatt av minsta misstag, att jag helt enkelt skyller ifrån mig. På jobbet kan jag erkänna att jag missat nåt. Detsamma i mina vänskapsrelationer. Men där blir reaktionen inte så stor.

Det här gäller varje gång jag gör fel. Har jag råkat sätta fel datum på en betalning? HUR kunde det hända? Har jag glömt att köpa ost. HUR svårt ska det vara att följa en inköpslista? Han kan aldrig bara konstatera att det var slarvigt, klantigt eller onödigt. Allt ska skärskådas, analyseras och jag ska stå till svars för HUR DÅLIGT det var av mig.

Det har gjort att jag känner mig helt förvirrad kring om det inte är normalt att göra fel ibland? Är det inte fullt normalt att glömma köpa mjölk, eller att glömma nyckeln någon enstaka gång? Brukar inte alla människor missa småsaker någon gång? Som ger mindre konsekvenser, som att koka om kaffet, eller gå tillbaka till afärren? Är det onormalt?

• Svar på tråden Är det konstigt att göra fel ibland?
  • Anonym (J)

Jo, det är din man som i princip misshandlar dig psykiskt och får dig att bli osäker. 

• Anonym (Fia)

Har han alltid varit sådan?

Jag tycker att din slarvighet verkar vara rätt normal, och även om du hade varit betydligt slarvigare än genomsnittet så har han ju valt att leva med dig. Korkat av honom att tro att du ska göra färre misstag bara för att han får utbrott över minsta lilla.

Det är nog hans tur att gå i terapi nu. Och lära sig att gilla läget.

• Anonym (J)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-01 11:09:57 följande:

Jag tycker att din slarvighet verkar vara rätt normal, och även om du hade varit betydligt slarvigare än genomsnittet så har han ju valt att leva med dig. Korkat av honom att tro att du ska göra färre misstag bara för att han får utbrott över minsta lilla.

Nej hon borde lämna honom snarare 
  • Anonym (Onormal?)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-01 11:09:57 följande:

Han har alltid varit väldigt noggrann själv, men på den här nivån har det inte varit förrän andra barnet kom för fyra år sen.
  • Anonym (K)

Psykisk misshandel kallas det

• Anonym (Garnboll)

Aldrig tänkt tanken att HAN skapar detta osäkra beteende hos dig och faktiskt bara gör allt värre?  

Alla gör misstag men hans beteende mot dig gör att du faktiskt blir ännu mer fumlig och glömsk än vd du skulle varit annars. 

Detta är misshandel..

• Anonym (Em)

Tycker att det gränsar till psykisk misshandel om det händer ofta. Jag ställde in smöret i skafferiet för några dagar sen och min man bara skrattade. Hade aldrig accepterat din mans reaktion på såna små misstag.

• EFW

Låter som att det är han som är problemet, jag gör massa fel sådana där små fel och när jag då känner mig låg över mina misstag så är det min sambo som stöttar och peppar eftersom det händer oss alla. Och jag gör ju samma för honom så klart. Man missar ju ofta saker för att man är trött, stressad eller tänker på annat. 

Du kanske ska börja fråga din man vad han menar när han vill veta hur det kunde hända, eller så svarar du helt enkelt att du iallafall inte gjorde det för att förstöra för nån med flit. Eller om man vill göra ett lite larvigt svar så säg att det är bara för att irritera honom då det är ditt livs uppdrag och gå sedan därifrån. ❤️

• Anonym (Q)

Vad säger han om du ber honom skärpa sig? Att han kan lägga ner att skärskåda dina, helt normala, misstag och vara en vuxen partner, istället för att ta på sig en  uppfostrande roll i er kärleksrelation? Du förväntar dig att han utgår från att du gör ditt bästa, att du är helt kapabel att själv inse när du begår misstag och att du ber om ursäkt när det är befogat. 

Säg att du gärna kan ge honom en mild påminnelse ifall han glömmer sig och trampar fel, för du förväntar dig inte perfektion, men däremot att han verkligen försöker sitt bästa. Precis som du gör.

• Anonym (Slarver)

Min man är likadan men det är tydligt att han bara gör det när han är irriterad över något annat eller trött/hungrig. Jag är också uppväxt med det beteendet från en förälder som skällde och korsförhörde när något gick fel så undanflykter och förklaringar, och därefter bryta ihop och gråta, har jag som ryggmärgsreflex. Nu har det gått så långt att jag allt som oftast bara är tyst eller går därifrån. Antingen kommer vårt förhållande ta slut eller så kommer jag göra det. Får se vad som händer först.

Din man behöver ändra sitt beteende. Stå inte ut med det för det kommer bryta ner dig och göra dig till ett nervöst vrak. Prata med någon som kan stärka dig och hjälpa dig ur detta.

Svar på tråden Är det konstigt att göra fel ibland?