• Anonym (Trött på lata föräldrar)

Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?

Vad är det som händer? Jag jobbar som förskollärare och upplever att många föräldrar inte orkar med/vill vara med sina barn mer än nödvändigt längre.

Barn går heltid trots att en föräldrar är hemma föräldraledig med småsyskon. Barn lämnas trots att föräldrar är hemma med syskon eller själva. Barn lämnas sjuka och vi möts av irritation när dom rings hem. Nästa dag är dom tillbaka igen för "hen va ju pigg när vi var hemma".

Föräldrar anmäler sig till random kurser och "pluggar" så fort dom får bebis för att då ha rätt att ha syskonen på heltid.

Föräldrar uttrycker att barnen har det bättre/roligare på förskolan. Har ni spenderat en dag på förskolan? Och förlåt men hur kan man va så okapabel att ta hand om sitt barn så att barnet har det bättre på förskolan? Det är en oro för mig.

Allt detta medan vi som jobbar i förskolan har alldeles för stora barngrupper och knappt får ta un vikarier.

Barnen är bara små en gång! Varför vill ni inte umgås med dom. Ja det är skitjobbigt emellanåt, men det ÄR jobbigt att ha barn. Det hör till. Skaffa annan barnvakt än förskolan om du inte orkar med dina barn.
    Och det här med egentid får man liksom glömma lite när barnen är små. Det kommer en tid när man har tid för sig själv igen.

• Svar på tråden Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?
  • Tukt

Jag vill inte säga att du har fel, du är ju ändå i ett sådant yrke. Men samtidigt tycker jag det känns som föräldrar är mer med sina barn än någonsin. I alla fall jämfört med tidigare generationer.
    Tydligast märks det kanske när de blir så pass gamla att de med gamla mått mätt borde "hänga på byn", men i stället rätt ofta väljer föräldrarna.

• Anonym (Va)

Vadå "längre"? Det har väl alltid varit så genom decennierna att barn har varit mest för sig själva. Inte att mamma och pappa är lektantfarbror. Dessutom främjar det självständigheten att lära dem leka på egen hand.

Sedan kan det ju vara så att män och kvinnor som heltidsarbetar istället för att vi har hemmafruar har mindre ork och tålamod. Förr i tiden slog man ju också barnen till tystnad och lydnad så det är rätt naturligt att barn kan upplevas som jobbigare numera.

Och ja, kvinnor med småbarn har sina äldre på fsk. Kan det vara så att de behöver avlastning? Eller vill ha kvalitetstid med det nya barnet? Eller passar på att ta den lilla gnutta extra energin till att plugga samtidigt.

Herregud vilka fördomar du har mot föräldrar som tror att de inte vill umgås med sina barn och hittar på alla möjliga undanflykter för att slippa! Skamligt med tanke på ditt yrke och utbildning! Du borde faktiskt veta bättre. Det som är oroväckande om något är din inställning! De flesta föräldrar saknar antingen tid, ork, fantasi eller annat för att stimulera sina barn på samma sätt som på en förskola, för att inte tala om att de också träffar andra barn där på ett helt annat sätt än i en lekpark, de får lära sig socialt samspel mm.

Ursäkta, men är den här tråden på riktigt??

Skaffa dig ett annat jobb om det stör dig så mycket att föräldrar använder verksamheten för det den är menad!

• Anonym (Signe)

Varje gång jag läser något sånt här så tänker jag att det är dags att byta jobb. Du verkar inte vilja skapa en meningsfull tillvaro för och med barnen. Jämförelsen med att man ska skaffa barnvakt istället för att låta barnen gå i förskolan förbluffar mig. Betyder det att vi kan enas om att det är barnpassning som bedrivs i förskolan och inte pedagogisk verksamhet?  Då är det dags att kalla verksamheten för dagis igen och kapa lönekostnader eftersom kvalificerad personal knappast krävs längre.

Jag tillhör inte den målgrupp du vänder dig mot men tycker att du borde lyfta detta med politiken istället för att vända dig till föräldrarna. Det är ändå politiken som har makten och möjligheten att fördela resurserna efter bästa förmåga. 

• Anonym (C)

Om du arbetade på förskola så borde du veta att ett barn inte får gå heltid på förskolan om en förälder är föräldraledig. Så där sprack trovärdigheten för den här tråden. 

• Studentpappa

Inget nytt under solen, sambon är fskl sen 15 år tillbaka och har varit förvånad sen starten mer eller mindre. Mtp att hon vet hur miljön är på förskolan såg vi till att minimera tiden där istället för att maximera den. 

Personalen kan inte göra ett skit åt att resurser saknas oavsett vad dom tycker om sitt arbete.

Ride it like you stole it
  • Anonym (C)
    Tukt skrev 2024-11-01 17:49:25 följande:

Jag vill inte säga att du har fel, du är ju ändå i ett sådant yrke. Men samtidigt tycker jag det känns som föräldrar är mer med sina barn än någonsin. I alla fall jämfört med tidigare generationer.
    Tydligast märks det kanske när de blir så pass gamla att de med gamla mått mätt borde "hänga på byn", men i stället rätt ofta väljer föräldrarna.

Det är en fejktråd och ts arbetar inte på förskola, för om hen hade gjort det så hade hen vetat att ett barn inte får gå heltid på förskola om ena föräldern är föräldraledig med småsyskon. Det är bara ännu en tråd för att provocera..
  • Studentpappa
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 18:09:28 följande:

Om du arbetade på förskola så borde du veta att ett barn inte får gå heltid på förskolan om en förälder är föräldraledig. Så där sprack trovärdigheten för den här tråden. 

I sthlm kan du sätta syskon 30h på förskola från bebisen är en månad. Sen finns det många sätt till heltid som TS skriver.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Rolle)

Jag tror inte att föräldrar ska ranta efter barnen allt för mycket. Däremot ska det finnas kärlek, omtanke och gränser.

En sak jag däremot tycker är illa som förälder, det är att man försvinner in i mobilen när man är i närheten av varann.

• Tukt
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 18:14:26 följande:
    Det är en fejktråd och ts arbetar inte på förskola, för om hen hade gjort det så hade hen vetat att ett barn inte får gå heltid på förskola om ena föräldern är föräldraledig med småsyskon. Det är bara ännu en tråd för att provocera..
    Tack för att du uppmärksammade det hela. Men helt jävla sjukt, har det blivit här inne.
  • Anonym (Jasså)

Kille 43 år

Jag lämnar mina barn kl 06.00 hämtar 16.00 på fritids.
    När jag äter lunch på jobbet så kastar jag i mig maten på. 15 minuter för att barnen skall vara minimalt på fritids. 

Fick nyligen svar från en lärare på skolan som sa att barnen kan komma dit snoriga och förkylda då vi inte längre har några restriktioner. Så nu kommer jag skicka dit barnen oftare än vad jag vill. 

Sen att min personlighet inte är en LEK farbror. Men jag försöker hitta på saker med barnen lite då och då men både barnen och jag är helt slut efter en arbetsdag. Så det blir inte många knop efter kvällsmaten kl 16.30

Jag tycker det är förjävligt att jag behöver slita upp barnen kl 05.20 varje morgon. Fyfan säger jag bara men nu ser det ut så då Mamman drog efter 20års förhållande.  

Svar på tråden Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?