• Anonym (Mamma)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Skolorna här omkring har studiedag imorgon. Vårt äldre barn är förvisso hemma med en förälder som då jobbar hemifrån. Tanken var att den yngre skulle gå på förskolan som vanligt.

Efter alla trådar på sistone av förskolepersonal som anklagar föräldrar för att inte vilja vara med sina barn - förväntar sig förskolan att syskon till lediga barn också är hemma? Det är så klart en stor skillnad på att vara hemma och jobba med en nioåring som sköter sig själv och med ett förskolebarn som behöver hjälp.

• Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 16:48:45 följande:
    Nej, och där finns ingen skolplikt. Däremot har man närvaroplikt på gymnasiet EFTER att man tackat JA till en plats där. Universitet har inga som helst krav på närvaro, bara om man faktiskt vill bli godkänd i kurserna. Folkhögskola har jag inte koll på, där har jag aldrig arbetat.
    Bisak, men nej, universitetet brukar man inte kalla för skola, utan för universitet. Nuförtiden har jag hört att ungdomar som går på universitetet kallar det skola. För mig som pluggade för 20 pr sedan låter det konstigt och barnsligt, men jag förmodar att jag måste vänja mig. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 17:22:41 följande:
    Bisak, men nej, universitetet brukar man inte kalla för skola, utan för universitet. Nuförtiden har jag hört att ungdomar som går på universitetet kallar det skola. För mig som pluggade för 20 pr sedan låter det konstigt och barnsligt, men jag förmodar att jag måste vänja mig. 
    Ja, att kalla universitet för skola är för mig ett förminskande.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 17:28:38 följande:
    Ja, att kalla universitet för skola är för mig ett förminskande.
    Förminskande av? 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 17:52:47 följande:
    Förminskande av? 
    Av universitet och vad det innebär. Det är ingen jäkla "skola" som man kan glassa sig igenom. Högre studier kräver mer och väger mycket mer när man är klar än vad grundskola och gymnasie gör.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 17:55:05 följande:
    Av universitet och vad det innebär. Det är ingen jäkla "skola" som man kan glassa sig igenom. Högre studier kräver mer och väger mycket mer när man är klar än vad grundskola och gymnasie gör.
    Så man säger till sina barn att man ska till universitetet och inte skolan? Eller om du pratar med typ en 6 åring? 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:13:19 följande:
    Så man säger till sina barn att man ska till universitetet och inte skolan? Eller om du pratar med typ en 6 åring? 
    Självklart.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:13:19 följande:
    Ja, eller namnet på stället man ska till, som Humanisten, Vita, Valla, Teknis, etc. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 18:23:25 följande:
    Ja, eller namnet på stället man ska till, som Humanisten, Vita, Valla, Teknis, etc. 
    Ja för det förstår ju 6 åringen. Du är bra på att anpassa ditt språk så det blir begripligt för ett barn. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:43:26 följande:
    Ja för det förstår ju 6 åringen. Du är bra på att anpassa ditt språk så det blir begripligt för ett barn. 
    Ens barn vet ju var man är om dagarna och vad det stället heter. Inte konstigare än att säga att man ska till Ica. Till en främmande sexåring säger man universitetet och vet de inte vad det är så förklarar man. Hur ska barn annars lära sig nya ord? 
  • Räkan77
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 17:55:05 följande:
    Och om man går på en högskola? 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 12:25:04 följande:
    Vi har inte haft barnen efter några arbetstider, eftersom vi inte har arbetstid på det viset. Men vi hämtar vid 16 och förskolan tyckte att vi borde hämta tidigare eftersom vi inte hade restid när vi jobbade hemma. Att jag nu kunde jobba till 15.55 och inte behövde lägga kvällstid på jobb, slog dem aldrig. 
    Jag förstår inte. Varför jobbar du regelmässigt på kvällen? Varför hämtar ni inte den tid ni behöver när ni jobbat färdigt eller jobbar deltid för att anpassa arbetslivet till livet? Verkar ju vansinnigt att gå tidigt från jobbet varje dag och sen jobba på kvällen. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-03 19:36:15 följande:
    Jag förstår inte. Varför jobbar du regelmässigt på kvällen? Varför hämtar ni inte den tid ni behöver när ni jobbat färdigt eller jobbar deltid för att anpassa arbetslivet till livet? Verkar ju vansinnigt att gå tidigt från jobbet varje dag och sen jobba på kvällen. 
    För att jag tycker inte att mitt barn ska vara på förskolan längre än till 16. Eftersom vi har möjlighet att styra våra arbetstider, har vi hämtat tidigt och jobbat lite när vi kommit hem. Att arbeta deltid är inget alternativ i mitt jobb. Det är mindre betalt för samma jobb i princip. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-03 19:36:15 följande:
    Beror ju på vad man har för jobb. Jag kan ju ibland fastna med vissa steg som behöver göras. Typ att man behöver ett underlag från någon. Dom skickat detta sent på kvällen och när jag fått detta kan jag fortsätta med just den saken. Vi kör så jämt hemma 
  • Anonym (Enkelt)
    Räkan77 skrev 2024-11-03 19:29:05 följande:
    Och om man går på en högskola? 
    Då säger man högskola och inte skola, så klart. Och innan du frågar, ja även om det är Folkhögskola.
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?