• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • Olsdotter
    Anonym skrev 2025-01-11 16:50:36 följande:

Att skylla på åldern är ett svepskäl, liksom att skylla på graviditeter och annat hittepå.
    Att tro att hemmagjord pizza skulle vara bättre än köpt likaså.

Sen tycker jag inte att ts ser speciellt tjock ut på fotot heller för den delen. Visst, inte smal men definitivt inte fet.

Det bästa är en långsiktig förändring, inte ett toklågt kaloriintag under en kort tid. De tappade kilona kommer sannolikt tillbaka lika fort.

Svepskäl?

Det är fakta att med åren krävs mer träning för att behålla muskelmassa, vilken som bekant är vad som håller förbränningen igång även i vila.
    Mer träning innebär ökad kaloriförbrukning.
    Där hamnar vi i en situation där gamla knep/ tidigare vanor inte längre fungerar, och vi måste lära känna vår kropp på nytt. Dessutom är det inte ett trappsteg det är fråga om, utan en spiral nedåt.

Vidare är det fakta att i klimakteriet är binjurarna det enda organ som tillverkar östrogen, och detta lagras i fettvävnad. Då östrogennivån blir konstant låg hamnar vi i hormonell obalans med relativt förhöjda testosteronnivåer, vilket gör att fett hamnar på buken. Det finns saker att göra för att förbättra hormonbalansen, men det kräver kunskap.

Att hålla formen genom klimakteriet är definitivt en utmaning för de flesta, och det är konstigt att kalla det "skylla på ålder". Det räcker absolut inte med att "äta mindre", då detta riskerar göra att muskelmassa (som är nyckeln till både hälsa och figur, förloras i ännu snabbare takt. Inte heller hjälper det till att även dopaminet påverkas.
  • Olsdotter

Måttmässigt ligger jag still på 66/97. Viktmässigt har jag tappat 1 kg. Misstänker att det rör sig om muskler i vader och armar då jag varit generellt mindre aktiv än jag brukar, speciellt nu i halkan.

• Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2025-01-12 10:31:07 följande:
    Ja jag kan bara berätta om hur jag funkar och upplever det och jag äter inte heller så mycket fett som man brukar i lchf men som sagt åt lchf-hållet. Tycker kolhydratrika livsmedel kostar många kalorier som man inte blir så mätt av, iallafall inte jag. Typ en sallad eller tillagade grönsaker med något protein och dressing typ upplever jag ger mycket mättnad för kalorierna. Ibland en brödskiva eller lite pasta men sådana saker måste vara liten andel i förhållande till resten, så funkar det iallafall bra för mig personligen att få ihop kalorier och mättnad.
    Bröd och pasta äter jag inte alls, utom bönpasta ibland. Äter sällan någonting processat och min mage gillar inte gluten. 

Vilka grönsaker föredrar du? Broccoli och blomkål är förstås stående inslag, men i övrigt? Tänker att jag kanske ska prova mer av tex paprika och olika tomater, som kanske kan ge lämpliga kolhydrater och dessutom då tillföra vitaminer.

Hur brukar du tillaga grönsakerna? Jag tycker om att steka alltihop på låg värme med vitlök och olivolja, men misstänker att mättnadskänslan då kommer mer av fettet än av grönsakerna... 🤔
  • Olsdotter
    Anonym skrev 2025-01-11 16:28:04 följande:

Hungerskänslorna klingar av efter ett tag, det gäller bara att härda ut.
    Drick mycket, vatten eller någon zerodryck!

Menar du som i att de klingar av efter 10 minuter och återkommer då och då, eller menar du att de minskar permanent om man håller sig till ett visst matintag? Hur lång tid tar det i så fall? Jag har (tror jag nämnde det tidigare i tråden?) läst ganska ny forskning om att kroppen reglerar hungerhormon efter vad den lär sig att det finns tillgång på mat till, vilket låter väldigt lovande och gav åtminstone mig hopp om ett värdigt åldrande 😁
  • Anonym
    Olsdotter skrev 2025-01-12 18:49:16 följande:
    Menar du som i att de klingar av efter 10 minuter och återkommer då och då, eller menar du att de minskar permanent om man håller sig till ett visst matintag? Hur lång tid tar det i så fall? Jag har (tror jag nämnde det tidigare i tråden?) läst ganska ny forskning om att kroppen reglerar hungerhormon efter vad den lär sig att det finns tillgång på mat till, vilket låter väldigt lovande och gav åtminstone mig hopp om ett värdigt åldrande 😁
    Kortsiktigt och långsiktigt!

Den tillfälliga mättnadskänslan kommer ju för att magsäcken fylls med vatten. Så att dricka mycket är efektivt. Det var det iaf för mig.

Sedan drar man när på själva fyllnadsgraden pö om pö och då vänjer sig (precis som du nämner) vänjer sig kroppen. Faktum är att magsäcken krymper långsamt om den fylls mindre.

För mig fungerar detta till 100%. 
    Men, och det är ett stort men, börjar man äta mer igen så töjs magsäcken ut lika effektivt som den krympte.

Mitt mål var att äta på assiett istället för tallrik, jo det var lite jobbigt i början men jag vande mig snabbt.

Hur lång tid själva krympningen tar minns jag inte riktigt, men inte särskilt länge.
    Det gäller förstås att härda ut, men det är värt det i förlängningen.

Till sist, det är "lätt" att fastna när man ser att bantningen verkligen är effektiv och det är mycket viktigt att stoppa i tid så man inte fastnar i viktnedgångsspiralen.
    Själv höll jag på att stryka med när BMI låg runt 13 och det var svårare att börja äta igen än det var att sluta.

Stort lycka till!
  • Anonym (också)
    Olsdotter skrev 2025-01-12 18:24:00 följande:
    Bröd och pasta äter jag inte alls, utom bönpasta ibland. Äter sällan någonting processat och min mage gillar inte gluten. 

Vilka grönsaker föredrar du? Broccoli och blomkål är förstås stående inslag, men i övrigt? Tänker att jag kanske ska prova mer av tex paprika och olika tomater, som kanske kan ge lämpliga kolhydrater och dessutom då tillföra vitaminer.

Hur brukar du tillaga grönsakerna? Jag tycker om att steka alltihop på låg värme med vitlök och olivolja, men misstänker att mättnadskänslan då kommer mer av fettet än av grönsakerna... 🤔

wokgrönsaker eller några andra blandade grönsaker i fryst påse som jag steker upp tycker jag är lättast och jag gillar nog alla grönsaker. Men ja fettet hjälper nog mättnaden men här kan jag äta mig mätt utan att kalorierna drar iväg

annars de vanliga salladsgrönsakerna isberg tomat gurka paprika lite majs ärter kanske lite ananas när jag har även om det inte är en grönsak. älskar verkligen sallad med dressing och till det tex ägg och tonfisk. Brukar riva i lite morot också 

Vitkålssallad (eller rödkål) med olja vinäger kryddor lite honung är ett stående tillbehör hos mig

• Olsdotter

Ligger nyopererad och naturligtvis inaktiv. Ser till att äta nyttigt även fast det är kaloririkt (kroppen behöver kalorier för att läka nu).

Lax, avokado, keso, fetaost, ägg, broccoli, kefir... Går på antibiotika, så antar att mina tarmbakterier är mer eller mindre döda. Äter därför lättsmält frukt och potatis hellre än grönsaker.

Vikten lär nog ligga still, men vet att jag tappar muskler väldigt fort när jag inte tränar så jag lär ändå gå upp i fett som inte syns på vågen... Men det är som det är, och jag får återkomma med det utgångsläge jag då har i Februari.

• Anonym (Balklänningen)

Balen är passerad och klänningen hade jag, så det blev bra.

Nu har jag slackat en vecka, gått upp några hg och halkat över till
    vikttråden från nyår.

Ska försöka fortsätta vara duktig- imorron... Skrattande

• Svensson5
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2025-01-09 16:04:24 följande:

Nu är jag också tillbaks. Varit på långresa nästan 3 veckor. Tränat men ätit mer än normalt. Gått upp 1 kg. Nu har jag ätit nyttigt i 3 dagar men är redan sååå hungrig. För mig är det svåraste att dra ner på kalorierna, inte att äta nyttigt eller låta bli godis. Men att gå hungrig, fy tusan vad det är svårt. För det måste jag tyvärr för att hålla mig till ca 1500-1600 kcal. jag lovar att jag äter ganska optimalt men tränar mycket så blir hungrig iaf tyvärr. 

Håller jag inte mig till de kalorierna händer ingenting med vikten 

Jag tror att erat problem  är att ni tränar fel
    Man måste lyfta ?tungt? och komma när fail iaf i det sista setet 

Det blir mer en cardioträning om man lyfter lätt och då ökar eran hunger och ni bygger inga muskler  
    om ni samtidigt ligger lågt på kcal så tappar ni muskler och över tid ställer kroppen om sig och drar mindre energi.

Det är därför många får problem och går upp i vikt när de slutar att ?träna?
    kroppen har sämre förutsättningar än när de började.

Ni ska även äta mer och bättre mat, då får ni en högra förbränning över dagen.
    Boddybuilders ligger på underskott i några månader sedan ställer kroppen om sig
    och då måste man låta det plana ut ett tag och ligga i caloribalans eller t.o.m ett litet överskott samtidigt som man lyfter tungt dör att på så sätt bygga mer muskler, för att sedan börja om.igen 

Ni har inget vapen kvar om ni ligger länge på ett underskott och kör samma cardio konstant hela tiden.
     Isf måste ni minska maten ännu mer eller öka cardion och det är omöjligt i längden.

Man kan inte ha bråttom och man måste ställa om och laga bättre mat alla dagar
    och sedan så låter man sig själv fuska lite då och då utöver det

• Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-12 18:16:16 följande:
    Svepskäl?

Det är fakta att med åren krävs mer träning för att behålla muskelmassa, vilken som bekant är vad som håller förbränningen igång även i vila.
    Mer träning innebär ökad kaloriförbrukning.
    Där hamnar vi i en situation där gamla knep/ tidigare vanor inte längre fungerar, och vi måste lära känna vår kropp på nytt. Dessutom är det inte ett trappsteg det är fråga om, utan en spiral nedåt.

Vidare är det fakta att i klimakteriet är binjurarna det enda organ som tillverkar östrogen, och detta lagras i fettvävnad. Då östrogennivån blir konstant låg hamnar vi i hormonell obalans med relativt förhöjda testosteronnivåer, vilket gör att fett hamnar på buken. Det finns saker att göra för att förbättra hormonbalansen, men det kräver kunskap.

Att hålla formen genom klimakteriet är definitivt en utmaning för de flesta, och det är konstigt att kalla det "skylla på ålder". Det räcker absolut inte med att "äta mindre", då detta riskerar göra att muskelmassa (som är nyckeln till både hälsa och figur, förloras i ännu snabbare takt. Inte heller hjälper det till att även dopaminet påverkas.

Mer träning ökar även förbränningen utav muskler. Ska man få större muskler så ska man lyfta tungt och man behöver även vila och mycket mat. Så mer träning är inte per automatik bättre. Det går ett tag om du ligger på minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt : sedan så måste du lägga dig i kaloribalans ett tag samtidigt som du lyfter tungt för att du bygga mer muskler.

jag har sett  det där i årtionde både för de som vill gå upp eller ner i vikt 
    Man tränar för mycket och för dåligt och man äter för lite och dåligt
    de kommer aldrig någonstans 

sedan kommer klyschan att det är bättre än ingenting vilket jag kan hålla med om
    men i 90% av fallen så blir det just ingenting över tid 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?