Olsdotter skrev 2025-01-12 18:49:16 följande:
Menar du som i att de klingar av efter 10 minuter och återkommer då och då, eller menar du att de minskar permanent om man håller sig till ett visst matintag? Hur lång tid tar det i så fall? Jag har (tror jag nämnde det tidigare i tråden?) läst ganska ny forskning om att kroppen reglerar hungerhormon efter vad den lär sig att det finns tillgång på mat till, vilket låter väldigt lovande och gav åtminstone mig hopp om ett värdigt åldrande 😁
Kortsiktigt och långsiktigt!
Den tillfälliga mättnadskänslan kommer ju för att magsäcken fylls med vatten. Så att dricka mycket är efektivt. Det var det iaf för mig.
Sedan drar man när på själva fyllnadsgraden pö om pö och då vänjer sig (precis som du nämner) vänjer sig kroppen. Faktum är att magsäcken krymper långsamt om den fylls mindre.
För mig fungerar detta till 100%.
Men, och det är ett stort men, börjar man äta mer igen så töjs magsäcken ut lika effektivt som den krympte.
Mitt mål var att äta på assiett istället för tallrik, jo det var lite jobbigt i början men jag vande mig snabbt.
Hur lång tid själva krympningen tar minns jag inte riktigt, men inte särskilt länge.
Det gäller förstås att härda ut, men det är värt det i förlängningen.
Till sist, det är "lätt" att fastna när man ser att bantningen verkligen är effektiv och det är mycket viktigt att stoppa i tid så man inte fastnar i viktnedgångsspiralen.
Själv höll jag på att stryka med när BMI låg runt 13 och det var svårare att börja äta igen än det var att sluta.
Stort lycka till!