Tror inte att militär i Sverige har satts in mot demonstrationer sedan Ådalen ...
Militär har ingenting på gatorna att göra om det inte råder krigstillstånd. Däremot kan militär bistå polisen med polisiära uppgifter om polisen efterfrågar det, men då är det enklare polisiära uppgifter som de kan sköta och har kompetens för.
longwalkhome skrev 2025-09-10 13:32:26 följande:
Ja, och min poäng var att det inte har skenat i DC så det Trump håller på med har givetvis en helt annan agenda. Alla vet det.
Men om du vill ha ett sidospår och utgår från ett hypotetiskt scenario där våldet kraftigt har ökat i en stad (exempelvis Stockholm) så måste man givetvis analysera vilken typ av brott det handlar om, var, varför och hur det begås. De flesta våldsamma brott sker bakom ridå. Det är ingen lynchmobb med gäng som drar fram på gator och torg som i The Warriors. Detta har förstås Nationalgardet i DC snabbt upptäckt när de står som fågelholkar och krattar löv i parker i brist på case. Patetiskt så det saknar motstycke.
Det är inte mitt eller ditt område att avgöra vilka insatser som krävs, det är upp till polismyndigheten. Hint: de ser ingen anledning till militär närvaro överhuvudtaget. Dikatur-fasoner 101.
I Stockholm kan inte militären göra ett jota åt gängen, det krävs omfattande utredning, span (och förstås polisiära insatser ). Att militären demonstrativt strosar runt i förorten med pansarfordon och ett gäng soldater genererar inte ett skit. Snarare tvärtom då det knappast är en diskret närvaro. Det finns miljoner andra vägar för buset att ta.
Enda anledningen där jag ser det som en lösning är vid tillfälliga upplopp/demonstrationer etc där det finns ett tydligt begränsat geografiskt område och en fysisk målgrupp att rikta insatsen mot.