-
Javisst, och så gillade han Wagner, målade och hade en sträng pappa. Vad är din poäng?Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-04 16:12:16 följande:Viste du att Hitler älskade djur med och var vegetarian? Bäst vi håller ett öga på dom jäkla vegetarianerna.
-
Verkar som att Trumpens hälsning till Epstein har offentliggjorts. Som väntat så förnekar han givetvis
www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRyJ6B/pastatt-brev-fran-trump-till-epstein-publiceras
En liten detalj jag noterar utan att vara expert i varesig anatomi eller konst (och det faktum att detta är en teckning) men...placeringen och storleken på kvinnans bröst ser lite...udda ut? -
Det är inte handlingskraft, det är början på en systematisk normalisering av ett auktoritärt styre och militärstat. Köper man Trumpens (och Fox) förklaringar så är man naiv bortom mänskligt förstånd.Anonym (Röstar på partiet) skrev 2025-09-09 10:57:14 följande:Jag gillar inte Trump och gillar inte allt han gör.
Men jag gillar handlingskraft.
För min del skulle jag högt uppskatta om också vi i Sverige omgående skulle visa handlingskraft och börja använda våra befintliga resurser för att minska våra fruktansvärda samhällsproblem.
Befintliga resurser är givetvis inte perfekt anpassade, men de skulle utan minsta tvekan kunna göra nytta och göra skillnad, skulle t ex kunna minska brottslighet och kriminalitet omgående, till stor nytta och glädje för Sverige och invånarna.
Handlingskraft och att börja använda befintliga resurser är inte den perfekta lösningen men ett MYCKET bättre alternativ än att som i dag fortsätta göra ingenting...
Våldet i Washington, D.C. har för övrigt minskat avsevärt under de senaste åren. Enligt data från Metropolitan Police Department (MPD) har det totala antalet våldsbrott i staden minskat med 27% under 2025 jämfört med samma period 2024. -
Den har ju inte spårat, det är det som är hela poängen. Våldsbrotten (i DC till exempel) har MINSKAT. Trump gör det här av helt andra anledningar. Som sagt, den som inte ser det...Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-09 17:12:51 följande:
Okej ni som tycker viss dominans och handlingskraft, genom tex militär eller större polisinsatser är över gränsen.
Vad tycker ni att man ska göra istället, för att fort ta kontroll och stoppa en situation som har spårat? åtgärder som ger resultat inom veckor, max upp till inom ett år?
Hur ska man släcka elden så att man sen kan förebygga?
-
Du tar ju upp Trump som handlingskraftigt exempel när han sätter in militär mot kriminalitet. Sedan undrar du vad man istället skall göra för att hantera brottslighet som spårat när vi ifrågasätter det.Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-09 18:23:01 följande:Min frågeställning handlar inte om ifall DC har spårat kriminellt. Ett scenarion i tex USA eller Sverige. Håll dig till frågeställningen.
Det går liksom inte att feltolka frågeställningen så du får gärna förtydliga vad du menar. -
Ja, och min poäng var att det inte har skenat i DC så det Trump håller på med har givetvis en helt annan agenda. Alla vet det.Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-10 12:06:35 följande:
Jag tycker fråge inlägget var tydligt, men absolut.
Vid ett scenario där brotslighet har skenat. säg mord och våldsbrott. Om inte starka metoder genom massiva polisinsatser (med ökade befogenheter) eller militär är okej. Vad föreslår du/ni att man gör istället som omedelbart eller inom kort tid inför ordning igen?
Hur släcker/tar ni kontroll över elden för att sen förebygga den?
Men om du vill ha ett sidospår och utgår från ett hypotetiskt scenario där våldet kraftigt har ökat i en stad (exempelvis Stockholm) så måste man givetvis analysera vilken typ av brott det handlar om, var, varför och hur det begås. De flesta våldsamma brott sker bakom ridå. Det är ingen lynchmobb med gäng som drar fram på gator och torg som i The Warriors. Detta har förstås Nationalgardet i DC snabbt upptäckt när de står som fågelholkar och krattar löv i parker i brist på case. Patetiskt så det saknar motstycke.
Det är inte mitt eller ditt område att avgöra vilka insatser som krävs, det är upp till polismyndigheten. Hint: de ser ingen anledning till militär närvaro överhuvudtaget. Dikatur-fasoner 101.
I Stockholm kan inte militären göra ett jota åt gängen, det krävs omfattande utredning, span (och förstås polisiära insatser ). Att militären demonstrativt strosar runt i förorten med pansarfordon och ett gäng soldater genererar inte ett skit. Snarare tvärtom då det knappast är en diskret närvaro. Det finns miljoner andra vägar för buset att ta.
Enda anledningen där jag ser det som en lösning är vid tillfälliga upplopp/demonstrationer etc där det finns ett tydligt begränsat geografiskt område och en fysisk målgrupp att rikta insatsen mot.
-
Nej, han skulle givetvis haft livvakter med sig. Svenska politiker är inte sällan naiva.Mentat skrev 2025-09-10 14:03:50 följande:Jag anar att Carl-Oskar Bohlin inte håller med, åtminstone inte i Stockholmsfallet...
Ett case som - hur oacceptabelt och smaklöst det än är - förstås inte har med militär närvaro att göra. -
Det är fakta att våldsbrotten i DC gått ner senaste åren (även om de ökade under ett par år). Trenden är mycket tydlig. I många fall är det nu nere på nivåer man hade för 6-7 år sedan. Då plötsligt får Trump för sig att rulla in militären på gator och torg. Ännu en auktoritär markering av deras diktator-wannabe och försök till normalisering av en militärstat.Anonym (Röstar på partiet) skrev 2025-09-10 15:49:07 följande:
Det är noterat vad du TYCKER.
Jag, uppenbarligen tillsammans med många insatta och mer kompetenta, tycker annorlunda.
Det har faktiskt skenat i DC.
Att skenandet från extremt höga nivåer påstås skulle ha minskat en aning till inte fullt så extremt höga nivåer innebär ju inte på något sätt att skenandet skulle ha upphört.
Jag vet det inte, och alla vet det inte, att Trump skulle ha en annan agenda. Det är enbart tyckande från din sida.
Om våldet är på en mycket hög nivå i en stad, t ex i Stockholm, så är det den mycket höga nivån som är huvudsaken och det primära.
(Det är i jämförelse inte primärt om det är en mindre ökning eller en mindre minskning av den mycket höga nivån.)
Militären är självfallet mycket dugliga för bevakning och för att vara synliga i samhället.
Om det skulle vara så som du säger att de får stå och kratta, eller till synes inte vara sysselsatta, så är detta ett tydligt tecken på att deras närvaro fungerar. Att befintliga resurser används t ex för bevakning, att vara synliga i samhället, t o m om de skulle kratta, så är det givetvis ett mycket bättre alternativ i en akut situation i samhället, att föredra i stället för att de befinner sig osynliga hemma i sina logement.
Samma i Stockholm, DC eller i vilken kriminellt belastad stad som helst.
Du kanske har lyckats missa alla dessa nyhetsklipp på upplopp och lynchmobbar som drar fram i olika sammanhang runtom i världen, inte minst i vissa städer i USA?
Och har du i dina förnekelser lyckas glömma påskupploppen i Sverige???
Detta om något, och alla liknande upplopp, är väl patetiska så det saknar motstycke!
T o m du borde fatta att de allra flesta av dessa upplopp och liknande skulle ha hindrats förebyggande, eller minskat i omfattning, om militär i tillräckligt antal hade funnits på plats.
Även om militär personal saknar viss utbildning så har deras närvaro självklara fördelar och en positiv påverkan. Militär personal på plats i dessa sammanhang skulle självfallet vara bättre än ingenting.
Jag är övertygad att för Sveriges invånare hade svenska hemvärnsgubbar, i uniform och beväpnade, hade kunnat ha en mycket positiv påverkan i vissa sammanhang och situationer... I vissa sammanhang minst lika positiv påverkan som svenska blonda knäböjande poliser görandes ingenting...
Uppe på högsta beslutande nivåer är det självfallet inte polismyndigheten eller någon myndighet som ansvarar för besluten.
T o m du borde veta att alla myndigheter lyder under landets politiska ledning, i Sverige under regeringen (i undantagsfall under riksdagen).
Du tycker en massa om sådant som du uppenbarligen inte klarar förstå.
Det är fullkomligt självklart att militär skulle kunna hjälpa till med bevakning, tom Socialdemokraterna har föreslagit att kalla in militären för att avlasta polisen i bevakning.
Känner du inte ens till detta?
Självfallet skulle militär närvaro, synlighet och bevakning göra nytta i högst kriminellt belastade områden, i utanförskapsområden (inklusive pansarfordon, även om jag kanske inte förespråkar just det, åtminstone inte i första läget).
Militären, gärna med pansarfordon, hade självfallet kunnat göra mycket stor nytta gällande påskupploppen.
Jag tror att närvaro av tillräcklig numerär väl utrustad militär, eller t o m svenska hemvärnsgubbar i tillräckligt antal, hade kunnat hindra påskupploppen att ens starta!
Om buset skulle ha miljoner vägar att ta (vilket de faktabaserat givetvis inte har...) så skulle militären göra nytta för landet Sverige och dess invånare om de kunde hindra, eller minska, bara en enda av dessa vägar.
Och den som begriper något inser självfallet att militären skulle kunna ha mycket större påverkan än så.
Din avslutning stämmer till den del, så till vida att militären självfallet har en avgörande betydelse vid upplopp etc.
Men du har helt fel om du inbillar dig att detta skulle vara den enda nyttan.
Som sagt, t o m såssarna har insett att befintliga resurser i form av militären bör användas till väldigt mycket mer, för landets och invånarnas bästa.
Militären är självfallet inte den perfekta lösningen på allt, svenska hemvärnsgubbar är inte en perfekt lösning, men allt är mycket bättre än att göra ingenting.
Som jag redan sagt tidigare - vid upplopp som spårar finns det absolut anledning att överväga militärt understöd. Men det är inte alls det vi pratar om här. Du känner säkert till att militären i DC patrullerar runt i "förebyggande syfte"? Några upplopp är det inte tal om. Eller tycker du vi skall ha militären på gatorna i större städer "just in case"?
Istället för att framhäva ditt intellekt så beskriv gärna hur du skulle lägga upp en strategi med militären för att bekämpa de gängrelaterade våldsbrott vi ser i Sverige? Vore också intressant att höra hur riktad deras utbildning är. Något du uppenbarligen har koll på. -
Därför att hans åsikter i de flesta fall är extrema och spär på det redan polariserade läget i den amerikanska politiken. Jag tror du själv besvarar din fråga redan i inledningen "Trump gör mycket galet men ibland något bra".Mentat skrev 2025-09-11 08:46:58 följande:
Trump gör mycket galet men ibland något bra. Det måste gå att se båda sakerna. En väl så relevant fråga är "Varför är hatet mot Trump så intensivt?" i ljuset av mordet på Trump-supportern Charlie Kirk och mordförsöken mot Trump själv.
Där har du förklaringen till varför läget är som det är. Skall man gå vidare med exempel så skulle det snabbt bli ett överflöd av information. Trumps framgångar är baserat på förenklade soundbites som en stor del av den amerikanska befolkningen enkelt tar till sig utan att behöva lägga någon energi på att förstå varför. Det låter bra, enkelt! Så vill vi ha det!
Verkligheten är förstås något helt annat och Trumps unika förmåga att gång på gång trassla till det både inrikes och utrikes är ett skådespel av historiska mått. Till och med MAGA börjar ifrågasätta sin ledare.
Fast nu efter det horribla mordet så vinner han nog tillbaka många igen. -
Ett horribelt brott utan tvekan. Dock skall man vara försiktig med slutsatserna om skytten i skrivande stund.Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-11 09:22:45 följande:
Charlie Kirk har blivit mördad. Den ?toleranta? extremvänstern är hotet mot demokratin. Detta är varför dom hatar yttrandefrihet och att inte kunna styra debatten, istället skamar man och ropar alla ismen ord istället för att möta argumenten. Tystar och till och med mördar. Och vänstern kallar konservativa och högern för fascister. Det ända han gjorde var att bjuda upp vem som helst till öppen mikrofon för att ha samtal.
1) Skytten är fortfarande på fri fot
2) Vi vet inte vem det är.
3) Än idag så kan ingen säga vad som var drivkraften bakom Thomas Matthew Crooks mordförsök på Trump. FBI har inte lyckats fastställa detta (fanns inga kopplingar vare sig åt vänster eller höger) så det rörde sig troligen om något personligt/psykologiskt.
I FOX News nyhetskommentarer från allmänheten flödar det just nu allt mellan himmel och jord. Man vill bland annat att CNN och MSNBC (!) skall stämmas för uppvigling. Det spårar lätt ur så det gäller att hålla huvudet kallt och invänta en formell utredning.