Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Undersköterska status

Anonym (Boo) skrev 2024-11-06 21:46:54 följande:

Fast man gör mycket mer medicinska uppgifter på ett sjukhus  som usk. Tex ta venprov sätta kateter, omläggningar, Linda ben. allt sådant gör ssk i äldreomsorgen. Vet flera usk som jobbat i äldreomsorgen som säger att de tappat mycket av sina kunskaper då de inte får användning för dem som på ett sjukhus

Majoriteten av de äldre mår bra och oftast ger man vara dem vanlig hjälp. Men det Är dåligt att personal inte har egna redskap och blir beroende av sjuksköterskan. men indelningen är att hemsjukvård och ssk går under sjukvård medans omvårdnadspersonalen har handom insatserna Och går under sol

man Gör apl i den ordningen för att äldreomsorgen har basomvårdnad alltså det finns med på sjukhuset men även medicinska uppgifter

dessutom börjar många uskstuderande i äo först för att sedan gå över till sjukhuset när de är mer erfarna. Sjukhusen vill att man ska vara usk med akutsjukvård och bara det i sig höjer statusen 

Det är uskor som gör allt det och mycket mer som du räknar på inom äldreomsorgen. Vi har delegering på: linda ben, venprover, omläggningar både enkla och komplicerade, sätter kad, ger sondmat, hostmaskin, sugning i övre luftvägar, påsdialys, ger insulin, p-glukos, ger alla mediciner, blodförtunnande, ögon/örondroppar, osv, så nej ssk gör inte det där. Vi går under både SOL och HSL. Det verkar snarare som att de du känner inte har fått delegeringar och därför inte får utföra dessa insatser. 
  • elmadumle
    Anonym (A) skrev 2024-11-07 11:22:00 följande:
    Oj, så ni undersköterskor känner att ni måste hävda er genom att att påstå att ni har högre status än de som arbetar i t ex hemtjänsten? 

Så sorgligt att inte ens folk med samma yrke kan låta bli att rangordna sig. Tragiskt. Vad ska du med denna insikt till? Känna dig lite bättre, eftersom du innerst inne mår dåligt för att du "bara" är undersköterska på en arbetsplats med sjuksköterskor och läkare?
    Det är ju uskor i hemtjänsten;) eller ska vara, nu finns väl knappt personal att få tag i då fler och fler flyr yrket.
  • elmadumle
    Anonym (Boo) skrev 2024-11-07 06:16:15 följande:
    Då är olika i olika kommuner. I min kommun har man delegering på medicin insulin och sondmat vid behov. Resten av de sakerna gör ssk och det är tråkigt kan jag tycka. Att man utbildas till undersköterska men inte får användning för alla kunskaper. Tror det hade gett mer möjlighet till utveckling för personalen och dessutom höjt statusen på yrket 
    jag skulle aldrig stanna på en arbetsplats där jag inte får utföra dessa saker, det är ju en del av utvecklingen. Och det finns inte ssk så det räcker att springa runt på avdelningarna och göra allt detta hela dagarna. 
  • elmadumle
    Anonym (Boo) skrev 2024-11-07 17:05:51 följande:
    ge blodförtunnande ingår i läkemedelsdelegering. ta blodsockret gör även outbildade utan särskild delegering. Väldigt enkla sår kan vårdpersonal lägga om. Det andra gör fortfarande sjuksköterskor i min kommun. Man ringer också kör de dit. Men fortfarande är sätta kad och venprov mer sällan förekommande i äo än på sjukhus så man har bedömt att hemsjukvården tar handom det istället för Htj 

Känner många i min kommun från äldreomsorgen. Har tillochmed pratat med sjuksköterskor om delegeringar där och de säger som jag säger 
    Det är uskor som jobbar i hemtjänsten som utför detta, de som har fått delegering då, inte hemsjukvården. Nu är det så illa i många kommuner att det är snart en minioritet som är utbildade uskor, kan språket och klarar få delegering. De får åka som skottspolar fram och tillbaka för att ge alla medicinska insatser. 
  • elmadumle
    EpicF skrev 2024-11-07 18:49:35 följande:
    Ser nu att det inte ens var mig du citerade 🙈
    Haha ingen fara:) Ts verkar fått för sig att det är hemsjukvården som utför de flesta uppgifterna i hemtjänsten, det kan kanske vara så på vissa ställen men här är det usk i hemtjänsten som utför det på sina besök 
  • elmadumle
    Anonym (Boo) skrev 2024-11-07 22:09:45 följande:

varför ska det vara så hemligt? 

Men inte alla. varför kan inte hemtjänsten införskaffa en sån. Min åsikt är att undersköterskor i Htj bör kunna egentligen är det inte svårt  men vet att vissa inte har så bra koll kanske för de skulle behöva repetetion 

för det mesta gör en sjuksköterska det som är ansvarig på enheten men det hände att undersköterskor lägger om en tå eller spolar kateter tex. Hur dem gör med delegeringar skiljer nog Sig från hemtjänsten då det är olika verksamheter

Ni måste ha väldigt gott om ssk som har tid att åka runt och utföra alla insatser. Vår ssk som är ansvarig för vårat säbo har betydligt mer att göra än att gå och ge alla mediciner, omläggningar osv. Vi ringer henne för råd och hon kommer givetvis och tittar på sår så vi får rätt grejer att lägga om med. Delegeringar ges ju utefter vilka behov det finns, både på boende och i hemtjänsten, finns ingen som sondmatas tex finns ju inget behov av den delegeringen.
Svar på tråden Undersköterska status