Inlägg från: Anonym (Molte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molte)

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Anonym (TuffBrud) skrev 2024-11-08 00:13:56 följande:

Det är inte bara din sambo. Ni båda har ju lika äcklig inställning och skiter i dessa ungar. 

Man tar gemensamma beslut, i ett gemensamt hushåll. Ingen av er agerar och det representerar er båda. 

Jag lever ihop med en man som har barn sen tidigare. Vi planerar tillsammans. Att fira barnen är en självklarhet. Ibland har han något redan planerat till present, då pratar vi om det. Ibland har jag en idé, då pratar vi om det. 
    Barnen är en del av vår familj. Jag köper saker till dom på egen hand precis som jag hade gjort för nära vänner eller släkt. 

Att fira saker må inte vara viktigt för oss vuxna, men vi skapar minnen ihop alla tillsammans. Därför blir dessa stunder viktiga. Som jul eller andra högtider. 

Och om du anser att det mannen gör är fel måste du vara medveten om att erat icke agerande representerar dig också. 
    Skärp er, båda två. Bara en tidsfråga annars innan kidsen tar avstånd från er, och jag har full förståelse för det. 

Så kanske man agerar om man vill ha ett familjeliv och vara en involverad bonusförälder. Ts vill inte det, om barnen tar avstånd så är pappan den enda som egentligen drabbas, eller så bryr han sig inte heller.

Det finns alla sorters konstellationer. Tycker inte man ska döma ts för att hon inte vill axla rollen som familjens projektledare. Finns bara en person som kan hållas ansvarig här och det är naturligtvis den biologiska föräldern.

Skulle man förvänta sig att en bonuspappa styrde upp bonusbarnens födelsedagar och julfirande? Jag tror inte det. Då borde man inte döma ts heller.
  • Anonym (Molte)
    felicityporter skrev 2024-11-08 01:16:56 följande:
    Jag har barn sedan ett tidigare förhållande och ja, jag förväntar mig att min man köper presenter till födelsedag och jul till mina barn. Ännu mer om han hade bott tillsammans med mina barn, det är väl självklart?!
    Du kan ju inte applicera ditt förhållande på ts. Hur du vill ha det i ditt förhållande har ingenting att göra med ts.
  • Anonym (Molte)
    Ess skrev 2024-11-08 11:55:33 följande:
    Men det är ju faktiskt pappans sak att ordna. Gör han inte det så får hans barn va utan, eller fira med den andra föräldern. Barnen är så stora att de själva kan avgöra var de vill va på bla jul.
    Ja, hans agerande (eller passivitet) riskerar att stöta bort relationen med barnen. 
  • Anonym (Molte)
    Lönnsirap skrev 2024-11-08 11:49:30 följande:
    Det är ju ständigt en diskussion på familjeliv om att man inte ska döma andra, men rent krasst kan det ju finnas rimliga anledningar att kritisera andra människor val och resonemang.

För genom att vara vuxen och bete sig på ett visst sätt, så blir det konsekvenser som faktiskt känns hos andra.

Såvida man inte av religiösa skäl inte alls firar något gör man ju ett tämligen tydligt ställningstagande när någon i hushållet faktiskt inte får uppvaktning, eller jul.
    Tycker inte ts förtjänar kritik.
    Det enda egentliga valet för henne handlar om hon vill vara tillsammans med någon som struntar i sina egna barns högtider.

Ta över rollen som familjens projektledare är inte ett reellt val. 
  • Anonym (Molte)

Läste för länge sen något om att en svärmor hade haft ett möte med svärdottern om när alla i familjen hade födelsedagar så att svärdottern kunde ha koll på det.

Samma tänk här. Projektledarrollen verkar förväntas vara könsbunden, det verkar vara en del dömande av vissa i tråden som antagligen inte skulle finnas om det var en bonuspappa det handlade om.

• Anonym (Molte)
    Anonym (distans) skrev 2024-11-08 13:51:08 följande:
    Jag dömer pappan för att vara en skit mot sina barn. Och jag dömer TS för att hon vill vara tillsammans med en man som är en skit mot sina barn. 

I övrigt har du såklart rätt om att kvinnor förväntas vara projektledare och ta allt möjligt känslomässigt ansvar för det ena och det andra. Men det ursäktar inte att kunna tycka om och leva med en människa som behandlar sina barn som skit.
    Tror det är därför ts startade tråden, om han förväntar sig att hon ska ta över som projektledare så kanske han inte är intressant längre.

Än så länge så vet hon inte om han checkade ut från föräldraansvaret medvetet eller omedvetet.
  • Anonym (Molte)
    Lönnsirap skrev 2024-11-08 13:59:48 följande:
    Fast är det så antingen eller? Att hon antingen ska projektleda, eller så blir ingen gjort.

Vad hände med att gräla på någon och faktiskt inte tillsammans framstå som idioter.
    Vad är anledningen till att gräla egentligen? Då landar ansvaret för "familjens välmående" på hennes axlar. Börjar hon gräla eller ifrågasätta så placerar hon sig i rollen som familjens projektledare.

Man kan ju anta att hans agerande får konsekvenser gentemot barnen. Ts är en tredje person i det här.

Frågeställningen var om han förväntar sig (i form av bonusförälder) att hon skulle styra upp familjens högtider. Jag tror att han förväntar sig det och att det gissningsvis var anledningen till att det inte fungerade mellan honom och bioföräldern. Nonchalans.
  • Anonym (Molte)
    Anonym (distans) skrev 2024-11-08 14:41:42 följande:
    Ja, troligen har det börjat skava lite både när hon märker vad han förväntar sig av henne och när hon ser mer och mer hur han behandlar sina barn.

Innan de bodde ihop kunde han dölja det mer och hon kunde avfärda det med att hon inte visste hur det var när hon inte var där. Och han kunde inte förvänta sig att en särbo skulle styra upp saker och ting. Men nu vet hon. 

Det är väl ett sätt att ta reda på frågeställningen också, om han fixade födelsedagar och sånt innan hon var med i bilden så kan man anta att han förutsätter att hon ska styra upp sånt numer.

Eller så är han bara ansvarslös. Det sista någon vill (tror jag) är väl att agera förälder åt sin respektive. 

• Anonym (Molte)
    Anonym (distans) skrev 2024-11-08 15:03:25 följande:
    Tyvärr verkar många män vilja ha sin partner som en extra förälder som kan t hand om dem. Men få kvinnor verkar vilja vara den där föräldern till sin man. Och där dör mången relation mellan man och kvinna. 
    Förväntningarna på kvinnor ligger på så många plan, andra (kvinnor?) verkar också tycka att hon skulle styrt upp födelsedagsfirandet, även från svärmoderns håll i exemplet jag tog upp. Tror sånt skapar en dålig dynamik i ett förhållande. Om man ska uppnå förändring i samhället så lägger man mentalt ansvaret där det hör hemma (pappan i det här fallet) Inte på bonusföräldern.

Det tar inte bort en teamkänsla. Ts har sagt att hon gärna hjälper till (men tar inte över projektledarrollen är min tolkning)

Skulle ts sambo styrt upp födelsedagen för sitt barn och ts hjälper till så hade hela familjeförhållandet stärkts. Inte om ts hade styrt upp det och pappan fått vara en nöjd gäst på firandet. Det skulle vara som att sätta plåster på ett ymnigt blödande sår.
  • Anonym (Molte)
    Anonym skrev 2024-11-08 15:29:15 följande:

Jag tycker ts ska akta sig för att steppa in och täcka upp för barnens far.
    Det brukar sluta med kvinnor som är ledsna, utmattade samt även bittra.
    Mannen kommer inte igång av att hans partner räddar situationen, det ger honom bara ännu mer anledning att luta sig tillbaka.
    Att vara familjens projektledare för andras barn slutar ofta i bitterhet.

Det enda råd jag vill ge ts är att inte skaffa barn med denna man.
    Om hon lider nu, var särbo så du slipper se!
    Om ts  vill ha barn: Gör slut och se dig om efter en annan man

Det är tragiskt att höra hur han behandlar sina barn. 

Visst är det sorgligt. Det kniper i hjärtat när man läser det.
  • Anonym (Molte)
    Mimosa86 skrev 2024-11-08 14:58:17 följande:

.. MEN. Väljer man att bli ihop med en pappa så väljer man därmed också barnen för de ingår. Med det sagt anser inte jag heller att TS ska gå in som en extra mor till barnen, MEN det borde ligga i hennes mänskliga intresse att barnen har det bra och att familjen mår bra. 

Hon ska inte styra upp födelsedagar men hon ska kräva att han är en god far åt sina barn om de ska kunna bo ihop.

På vilket sätt då? Nu känner jag inte ts, det är möjligt att det inte är ett problem för henne. Hon vill som sagt inte vara involverad i hans barn.

ts problem (som vi vet) är att hon funderar om han föreställt sig att hon ska styra upp firandet.
  • Anonym (Molte)
    Anonym (distans) skrev 2024-11-08 15:42:57 följande:
    Men att vara i en relation med en man som bryr sig så lite om sina barn ger ju också en signal om att det är okej för en man/pappa att bete sig så.

För min del skulle det inte på något sätt vara okej att leva med en man som behandlade sina barn på det sättet. Min kärlek och attraktion för den mannen skulle dö ut. och det oavsett om han förväntade sig något av mig eller inte, bara hans egen nonchalans för sina barn skulle vara nog. 

Så, om jag tyckte att det fanns hopp om mannen och vår relation så skulle jag lägga lite energi på att prata med honom om hur man är en rimlig pappa och har rimliga relationer med sina barn. Om jag inte såg nån mening med mannen så skulle jag troligen ta mitt pick och pack och lämna. 

Men eftersom jag är en empatisk person som tycker att man ska bry sig om sina barn (både mammor och pappor) så skulle det göra mig oerhört ledsen och beklämd å barnens vägnar att bara veta hur de har det med sin egen pappa. Det skulle vara svårt för mig att skaka av mig även om jag lämnade relationen. 

Faktum är att en mans engagemang och kärlek för sina eventuella barn skulle vara en av de viktigaste faktorerna för att inleda en relation med någon öht. Det är en sak som jag skulle ta reda på tidigt, och agera utifrån senare i förhållandet. 

Men alla tänker såklart inte så. En del kanske inte bryr sig om att en 17-åring sitter på sitt rum på sin födelsedag helt utan uppmärksamhet och firande. En del kanske inte skulle ha nåt problem att leva med någon som beter sig så mot sin 17-åring. 

Det är ju sant, tror att sånt förvisso regleras med tiden. Det står nog inte "ansvarslös man söker pseudoförälder" i pannan på någon när man träffas. Ts verkar tycka att hans beteende är underligt.

Verkar också som att en del män vill återknyta en försummad kontakt med ett barn när han träffar en ny kvinna. Lite samma resonemang som vi läser i tråden av vissa, att den nya kvinnan ställer krav för att hans ansvarslöshet är så förfärande. 

Man kan inte uppfostra vuxna människor. Allt sånt mynnar ut till att man blir en förälder till sin partner, dynamiken försämras. 

Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?