Inlägg från: Anonym (Min erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Min erfarenhet)

Sova bättre om sluta nattamma men fortsätta på dagen

Jag slutade amma på natten i hopp om att min yngste son skulle sova lite bättre när han var runt 12 månader gammal. Tyvärr fick det inte den effekten utan han vaknade precis lika ofta, men nu behövde jag vyssa och söva på andra vis.

Med äldste sonen så började jag jobba runt hans 1-års dag, så jag ville inte göra några andra stora förändringar just då. Han gick från att vakna till och amma 10-12 gånger per natt vi 12 månader till att sova sin första natt igenom vid 14 månaders ålder. 

• Anonym (Min erfarenhet)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-11-08 17:24:48 följande:
    Ja min oro är ju att det blir som med din yngsta, min bebis har aldrig varit så bra på att sova någonstans, alltid korta stunder (Förutom med bröstet i mun). Risken är ju att mjölken sinar eller också att det inte fungerar att gå tillbaka till vårt gamla sätt sen tänker jag.
    Jag vet, men det behöver ju inte bli så för er. Jag hade själv goda förhoppningar om att vi skulle få i alla fall lite mer sömn om jag tog bort nattamningen.

För mig så har mjölkproduktionen alltid anpassat sig snabbt efter behovet, så det var inga problem att gå mellan perioder när barnen var mer eller mindre begivna på att amma. Jag ammade mina barn lite knappt två år var och efter avslutad amning tog det förvånansvärt lång tid (typ ett halvår till ett år) innan mjölken sinade helt. Jag är rätt övertygad om att jag skulle ha kunnat få igång produktionen rätt snabbt igen om jag velat under den tiden. 

Inga av mina barn har varit bra (världens underdrift) på att sova, men i viss mån kan det nog ha varit självförvållat då jag inte ens kan sömnträna en hund.
Svar på tråden Sova bättre om sluta nattamma men fortsätta på dagen