Dålig i magen av näringsdryck?
TS, den sorten du dricker innehåller mindre än 0,5 g laktos per 100 ml, så om du inte är väldigt känslig för laktos är det sannolikt inte det som gör dig gasig. Med lite tur är det din mage som behöver vänja sig, så då är det bara att stå ut. Du kan också prova att ta tabletten Dimetikon (som är receptfri) mot gaser och se om det hjälper dig.
Så bra att du kämpar på med näringsdrycken, jag hoppas att det ska vända för dig utan att du behöver LPT. Vet av erfarenhet att det är en väldigt tuff situation att vara i, men det går att komma ur det. Strunta i kommentarerna som ifrågasätter, kommer med dumma tips om att göra annat (som jag är övertygad om att du har försökt och kanske inte klarar av just nu men kommer kunna använda dig av i framtiden när du mår bättre i din sjukdom), och fokusera på dig själv. Det finns otroligt mycket olika näringsdrycker att tillgå, och du och dietisten kan tillsammans hitta rätt! Du kanske kan fråga om du kan få en lista på alternativ som skulle kunna vara okej för dig, som du kanske kan köpa småpack av, och testa, och sedan be att få förskrivna när du testat dem?
Lycka till och jag hoppas att du snart landar i en stabil tillvaro och blir sams med din kropp och huvudet som ställer till det för dig!