• Anonym (less)

Bli fysiskt sjuk av stress?

Jag har plötsligt blivit sjuk en gång i månaden och blir ganska kraftigt sjuk med hög feber etc medan resterande familjemedlemmar endast blir förkylda. Tidigare sällan varit sjuk. Jag undrar om stress kan på verka immunförsvaret? 

Jag har det mycket på jobbet, mycket hemma då jag har en 1.5 åring och 3 åring båda otroligt intensiva, jag har en mamma som jag umgås med flera gånger i veckan men som har fått trippelnegativ bröstcancer, moster som snart kommer gå bort och mitt yngsta barn väntar på operation för två saker vilket oroar och stressar mig varje dag. Har vabbat mer än hon fått i förskolan senaste två månaderna. Därtill har vi det ganska ansträngt ekonomiskt just nu och letar bostad då vi precis sålt våran lägenhet. Idag var första gången på flera månader där jag varit själv några timmar utan att behöva göra någonting. 

Så min fråga är, kan denna stress i vardagen göra att jag plötsligt blir sjuk oftare? Jag känner ofta huvudvärk även när jag inte är sjuk och en känsla av att hjärnan skakar till. Eller är det bara otur att det går mycket just nu? 

• Svar på tråden Bli fysiskt sjuk av stress?
  • Lynx123

Du kan  må dåligt av all stress men skulle inte tro att du får feber av det. Kanske bra att kolla upp?

• Anonym (Naturvetare)

Ja, stress påverkar definitivt immunförsvaret.

Så här års har de flesta av oss också börjat känna av vintermörkret, och många har låga D-vitaminnivåer.

D-vitamins roll i just immunförsvaret är inte så väl förstådd av forskarna ännu, men man ser mer och mer som tyder på att stress gör att kroppen tar upp vitamin D sämre och då blir det lättare brist. Bristen gör i sin tur att kroppen blir mer inflammerad och "stressad" på biokemisk nivå.

Därför skulle du kanske må bättre med lite tillskott av D-vitamin från nu och fram tills april, om du inte redan tar det. 

www.news-medical.net/news/20230516/Higher-sunlight-and-vitamin-D-exposure-is-associated-with-a-lower-likelihood-of-having-high-perceived-stress.aspx

• Anonym (Sie)

Stress sätter ner immunförsvaret, ja det kan påverka hur sjuk man blir av en vanlig förkylning. Du verkar ha mycket stress i ditt liv just nu, så det kan finnas ett samband. 

Man gör också av med mer C-vitamin när man är stressad. Du kanske ska försöka äta en c-vitaminrik grönsak/ frukt varje dag? Typ citrus, paprika, broccoli, kiwi eller röda äpplen. 

• Olsdotter
    Anonym (less) skrev 2024-11-09 17:35:11 följande:
    Bli fysiskt sjuk av stress?

Jag har plötsligt blivit sjuk en gång i månaden och blir ganska kraftigt sjuk med hög feber etc medan resterande familjemedlemmar endast blir förkylda. Tidigare sällan varit sjuk. Jag undrar om stress kan på verka immunförsvaret? 

Jag har det mycket på jobbet, mycket hemma då jag har en 1.5 åring och 3 åring båda otroligt intensiva, jag har en mamma som jag umgås med flera gånger i veckan men som har fått trippelnegativ bröstcancer, moster som snart kommer gå bort och mitt yngsta barn väntar på operation för två saker vilket oroar och stressar mig varje dag. Har vabbat mer än hon fått i förskolan senaste två månaderna. Därtill har vi det ganska ansträngt ekonomiskt just nu och letar bostad då vi precis sålt våran lägenhet. Idag var första gången på flera månader där jag varit själv några timmar utan att behöva göra någonting. 

Så min fråga är, kan denna stress i vardagen göra att jag plötsligt blir sjuk oftare? Jag känner ofta huvudvärk även när jag inte är sjuk och en känsla av att hjärnan skakar till. Eller är det bara otur att det går mycket just nu? 

Ja, stress gör att funktioner som inte behövs helt akut stängs ned eller dämpas. Kroppen förbereder sig istället på att möta "hotet".

Immunförsvaret kan alltså absolut bli nedsatt av stress. Du får dock inte feber av stressen, utan du blir mer mottaglig för infektioner.
  • Anonym (.)

Eftersom du har ett litet barn och som går på förskola så är det inte konstigt om du upplever att du blir sjuk hela tiden. Minns själv första året mitt barn gick på förskola med fasa, jag har aldrig tidigare varit så sjuk som då. 

Men man kan få psykosomatiska besvär av långvarig stress.
    Forskning inom psykosomatik har visat att till exempel långvarig stress kan utlösa smärta och sjukdomstillstånd.
     https://psykologa.se/psykosomatik-samspel-mellan-kropp-och-sjal/

Nu nämns främst smärttillstånd i artikeln men jag anser att det är relevant för förutom smärtor så fick jag oftare influensa och förkylningar när jag var utbränd.
    Jag tror att sömnbrist och hög stress utan möjlighet till återhämtning gör att immunförsvaret blir sämre och man lättare blir sjuk. 

• Anonym (.)

Men får du enbart feber ofta så bör du kolla upp det hos läkare som ovan skrev.

• Anonym (J)

Ja det kan sänka immunförsvaret.

• Anonym (J)
    Anonym (Sie) skrev 2024-11-10 10:04:49 följande:

Stress sätter ner immunförsvaret, ja det kan påverka hur sjuk man blir av en vanlig förkylning. Du verkar ha mycket stress i ditt liv just nu, så det kan finnas ett samband. 

Man gör också av med mer C-vitamin när man är stressad. Du kanske ska försöka äta en c-vitaminrik grönsak/ frukt varje dag? Typ citrus, paprika, broccoli, kiwi eller röda äpplen. 

En? Man ska helst äta flera stycken om dagen. 
  • Anonym (J)

500 g frukt och grönt 

• Anonym (Sie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-18 06:50:14 följande:

500 g frukt och grönt 

Ja gärna flera saker som har c-vitamin. Inte bara frukt, för hälsan är grönsaker minst lika bra. Äter man bara frukt i sina 500g, så får man i sig för mycket fruktsocker.

Potatis har exempelvis lite C-vitamin i sig.
Svar på tråden Bli fysiskt sjuk av stress?