Besviken på min partner
Detta verkar skava väldigt mycket hos dig, vilket jag förstår. Men du verkar också hamnat i en limbo, där du söker bekräftelse om att du har rätt i dessa frågor. I slutänden är det ju vad du och din sambo landar i som betyder något, han är ju en människa med egen vilja och du kommer ju inte kunna tvinga honom till något.
Jag tror att du behöver bestämma dig för hur viktigt olika saker är för dig. Prata igenom detta ordentligt med din sambo och sen beroende på hur det blir med olika saker bestämma dig för hur du ska hantera dem. Du måste kunna släppa vissa saker öven om det inte blir som du vill, annars kommer det att knäcka dig. Alternativt är det så viktigt för dig att du faktiskt väljer att lämna.
Du skriver att han är fin på många sätt, men om de här sakerna är viktiga för dig och han faktiskt skiter i det eller inte alls vill kompromissa, tycker jag inte att han är en speciellt fin partner. Då har han ingen omsorg om dig.
Börja med att avsätt tid i lugn och ro där du berättar om de här sakerna du mår dåligt och är ledsen över. Kan ni kompromissa om något? Kan du släppa något och lita på att han ändå älskar dig? Finns det något som är är en dealbreaker för dig?
Kanske behöver ni lite parterapi för att lära er kommunicera med varandra. Kanske behöver du egen terapi för att reda ut vissa saker och hitta strategier för att hantera dina känslor.