• Xenia

Min mans brors fru tror inte att min man är pappa

Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-12 04:10:19 följande:
    Det i många i min killes familj som inte tål henne. Min kille har även svårt att bjuda in som bror utan att även bjuda in henne. Min kille vill inte heller att det ska bli bråk, inte första gången hon beter sig konstigt på familjetillställningar 
    Din kille är en mes som inte står upp för dig. Och ni verkar båda konflikträdda.

Nästa gång hon säger något sådant, säg ifrån och säg att du inte vill träffa henne förrän hon bett om ursäkt. Bjud inte hem henne mer. Skulle de bjuda er, gå inte. Vill inte hennes man komma ensam utan henne, so be it. Han har valt denna kvinna, du och din man har inte gjort det.

Jag skulle aldrig vilja umgås med en sådan kvinna. Hur kan du och din man finna er i det och t o m riskera att ert barn får höra det?
  • Xenia
    Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-12 04:17:34 följande:
    Min kille har svårt att bjuda in sin bror utan att han för ta med sin fru. Och min kille vill att jag ska lära känna hans bror. 
    Om din mans bror sitter fast med sin fru och inte kan gå någonstans utan henne, då får han avstå från att träffa dig. Han verkar f ö också vara en mes.

Det är ju obegripligt att din man tycker att du ska behöver höra sådant. Och att barnet självt ska få höra det.

Nej, ma n ska inte behöva stå ut med vad som helst bara för att "inte ställa till bråk". Det är förresten svägerskan som ställer till med bråk genom att förolämpa och förtala dig.
  • Xenia
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 14:44:17 följande:
    Så man får inte ställa en fråga alltså?

Om man inför andra frågar någon om den har suttit i fängelse någon gång då är det också förtal enligt din logik?
    Trollar du?

Ställer man sådana frågor saknar man totalt social kompetens och vanligt folkvett.
  • Xenia
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2024-11-12 18:26:16 följande:
    Ett av flera rekvisit som måste uppfyllas för brottsrubriceringen "förtal" är allmän spridning (i syfte att orsaka missaktning/ekonomisk skada för den förtalade).

Att antyda saker vid ett middagsbord räknas inte som spridning, det krävs tidigare i princip tidningspublicering av rykte eller sann men snaskig historia, alternativt numera internetspridning, för att en sådan rubricering skall vara möjlig.

En tredje möjlighet vore om personen bokstavligen stod på ett torg all sin lediga tid under en längre period och sa till alla förbipasserande att Herr Hansson minsann är pedofil, men sådana fall är ytterligt sällsynta.
    Gäller samma sak förolämpning att det måste ha stor spridning, t ex  på nätet, för att räknas?

"Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter." lagen.nu/1962:700
Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa