Inlägg från: Anonym (h) |Visa alla inlägg
  • Anonym (h)

Min mans brors fru tror inte att min man är pappa

Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-10 21:07:20 följande:
    Ja dom är typ tysta och min man kan börja duka av eller går och hämtar/lämnar något i kylskåpet. Sedan säger han till mig att hon är sådär, att ingen förstår varför hans bror är tillsammans med henne. 
    Nä, och varför du och din man vill umgås med henne är också ganska obegripligt i mina öron. Man bjuder inte hem någon som beter sig illa på middagar.
  • Anonym (h)
    Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-12 04:17:34 följande:
    Min kille har svårt att bjuda in sin bror utan att han för ta med sin fru. Och min kille vill att jag ska lära känna hans bror. 
    Brodern borde fatta varför det inte funkar så bra att bjuda med en gränslös människa?
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 14:22:37 följande:

Svägerskan beter sig säkert märkligt i andra sammanhang, alla vet säkert vid det här laget att hon inte är riktigt klok. Undrar just vad hon lider av? Genuin dumhet eller någon psykriatisk sjukdom? Oavsett detta kan hon inte gå runt och sprida sån här "information", främst får man tänka på barnet. Vad ska han tro? Det kan ju förstöra hans barndom.                                                                                                                                                  Jag har läst en del civilrätt i min ungdom, ingick i bankutbildningen och tänker därför ofta på vardagsjuridik och hur den kan vara till hjälp. Just det svägerskan praktiserar är i lagens mening förtal och det är åtalbart sedan 2018. Ta henne åt sidan och berätta att du tänker åtala henne om hon inte slutar. Du kan förresten klinga i glaset på nästa släktmiddag och framföra det i allas närvaro. Lite kyligt kommer det att bli i släkten, men det är det värt.

Så man får inte ställa en fråga alltså?

Om man inför andra frågar någon om den har suttit i fängelse någon gång då är det också förtal enligt din logik?
  • Anonym (h)
    Xenia skrev 2024-11-12 15:03:45 följande:
    Om din mans bror sitter fast med sin fru och inte kan gå någonstans utan henne, då får han avstå från att träffa dig. Han verkar f ö också vara en mes.

Det är ju obegripligt att din man tycker att du ska behöver höra sådant. Och att barnet självt ska få höra det.

Nej, ma n ska inte behöva stå ut med vad som helst bara för att "inte ställa till bråk". Det är förresten svägerskan som ställer till med bråk genom att förolämpa och förtala dig.
    Hennes man kanske innerst inne tänker samma sak. Men är för konflikträdd, precis som du skriver.
  • Anonym (h)
    Xenia skrev 2024-11-12 15:33:41 följande:
    Trollar du?

Ställer man sådana frågor saknar man totalt social kompetens och vanligt folkvett.
    Jag undrade över det rent juridiska, inte om sociala regler
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 15:45:31 följande:
    Det handlar inte om "min logik" utan det som lagen definierar som förtal, att framställa någon i dålig dager eller att sprida vahedrsnde uppgifter. En fråga i ett sällskap har jag svårt att den skulle kunna hamna under den rubriken. Läs på själv, vet jag! 
    Med din logik så menar jag ditt sätt att tolka lagen.

Det var ju en fråga hon ställde så då är det alltså inte förtal enligt dig?
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 16:00:35 följande:
    Det som skildras i tråden är en ledande fråga, en implicit antydan som dessutom upprepas vid olika tillfällen. Lagen är inte så lätt att tolka, man skiljer på förtal och grovt förtal. Om man framställer någon som brottslig eller klandervärd så att vederbörande riskerar andras missaktning är det åtalbart. I "trådfallet" tycker jag svägerskan har hamnat där åtal skulle vara tänkbart. Det går ju alltid att hota med det i alla fall. 
    Om du har rätt i det då går det också att tillämpa på mitt exempel. Insinuera att någon som brottslig eller klandervärd.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 17:41:58 följande:
    Det tror jag faktiskt, den tillfrågade kan ju komma att framstå som "skum". Beror förstås på om ni alla skämtade. Om det nu frågades med stort allvar skulle det rent hypotetiskt kunna falla under den paragrafen. Nu ska jag också säga att detta är ett lagrum som inte är lätt att tolka.Du har väl läst om "Dumpen" och vilka följder det fått? Därmed inte sagt att de inte utför en viktig uppgift som kanske kan rädda många barn, jag tillhör den skara som uppmuntrar dem. Att värna om våra barn är en av samhällets viktigaste uppgifter. I "trådfallet" rör det sig om en kvinna som knappast är normalbegåvad och där kan nog lagar tolkas lite mildare.
    Det blir nog mycket som kan bli förtal då. Man får tänka igenom vilka samtalsämnen man tar upp med någon i sällskapet och hur det kan kan se ut för av någon av de andra.

Vilka följder menar du? Dumpen har inte dömts för förtal.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 19:39:27 följande:
    Dumpen har varit i blåsväder mer än en gång. Dagens media 4/4 2024, annan polisanmälan rörande grovt förtal...Nu har jag inte följt händelserna och känner inte till domsluten, men inför rätta har de varit.
    Nej de har inte varit inför rätta.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 20:59:26 följande:
    Nej,  det har de tydligen ännu inte, men i maj nästa år ska de det,  Göteborgs Tingsrätt.
    Ja, det blir spännande. Du får återkomma då för nu har du inget rättsfall att hänvisa till.
Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa